Proprietarii afacerilor de familie sunt optimişti privind evoluţia companiilor lor în următorii doi ani, 86% anticipând că vor reveni la ratele de creştere anterioare pandemiei până în 2022, în timp ce 80% dintre afacerile de familie intenţionează să-şi diversifice portofoliul sau să se extindă pe pieţe noi.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

"Proprietarii afacerilor de familie sunt optimişti privind evoluţia companiilor lor în următorii doi ani, 86% anticipând că vor reveni la ratele de creştere anterioare pandemiei până în 2022", potrivit sondajului „Family Business Survey”, realizat de PwC la nivel global.

În contextul crizei sanitare, doar 28% dintre respondenţi au estimat creşteri ale vânzărilor pentru 2020, iar 46% scăderi.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

”Pandemia a fost un adevărat test de rezistenţă pentru companiile din toate sectoarele. Afacerile de familie mari au rezistat relativ bine şi s-au adaptat situaţiei, iar acum majoritatea privesc viitorul cu încredere. Totuşi sunt două direcţii strategice pe care acestea trebuie să continue să le îmbunătăţească în perioada următoare: transformarea digitală şi strategia de sustenabilitate, proiecte sociale şi de mediu”, a declarat Mihai Aniţa, partener PwC România.

Impactul pandemiei asupra vânzărilor este inegal între sectoare. Sectorul ospitalităţii şi agrementului este, evident, cel mai grav afectat, 84% dintre respondenţii din domeniu anticipând scăderea afacerilor, urmat de industria auto (64%) şi cea de divertisment şi mass-media (63%).

În ceea ce priveşte măsurile luate în pandemie, 80% dintre respondenţi le-au permis angajaţilor să lucreze de acasă, iar un sfert şi-au redefinit producţia, pentru a răspunde cererii din pandemie. Doar o treime din afacerile de familie au fost nevoite să reducă dividendele şi doar 20% au avut nevoie de capital suplimentar.

"În perspectivă, 80% dintre afacerile de familie intenţionează să-şi diversifice portofoliul sau să se extindă pe pieţe noi", relevă studiul.

Chiar dacă patru din cinci afaceri de familie afirmă că iniţiativele legate de digitalizare, inovaţie şi tehnologie sunt o prioritate, progresul în aceste domenii a fost lent. Doar 19% spun că au finalizat planurile de digitalizare, iar 62% au arătat că mai au multe de făcut în acest sens. În plus, 41% dintre companiile care şi-au digitalizat operaţiunile sunt la a treia sau la a patra generaţie care gestionează afacerea familiei.

În topul priorităţilor pentru următorii doi ani se află extinderea pe noi pieţe / segmente de clienţi (55%), îmbunătăţirea capacităţilor digitale (52%), lansarea de noi produse / servicii (50%), creşterea utilizării noilor tehnologii (49%) şi regândirea modelului de afaceri (39%).

Alte concluzii ale sondajului arată că 64% dintre respondenţi se aşteaptă la creşterea afacerilor în 2021 şi 86% estimează creşteri pentru 2022.

58% spun că toţi membrii familiei împărtăşesc păreri similare despre direcţia companiei şi doar unul din patru respondenţi (23%) nu au avut niciodată un dezacord. Astfel, deşi raportează niveluri bune de încredere, transparenţă şi comunicare, sondajul evidenţiază necesitatea unei politici clare pentru soluţionarea conflictelor, doar 15% având strategii în acest sens.

"Sondajul confirmă o creştere a planificării pentru succesiune: 30% dintre afacerile familiale au acum un plan formal de succesiune, dublu faţă de 2018. Cele mai importante trei priorităţi pe termen lung: protejarea afacerii ca pe cel mai important bun familial (82%), asigurarea că afacerea rămâne în familie (65%) şi crearea unei moşteniri (64%)", mai arată sondajul.

Aflat la a zecea ediţie, sondajul PwC Global Family Business Survey a fost realizat în rândul a 2.801 lideri de afaceri de familie din 87 de teritorii, inclusiv România. Datele pentru România vor fi publicate în perioada următoare.

PwC este o reţea de firme prezentă în 155 de ţări cu mai mult de 284.000 de profesionişti ce oferă servicii în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.