Hotelieri şi touroperatori din 13 ţări au venit să îşi prezinte la Bucureşti ofertele de vacanţă şi să-i îmbie pe români cu reduceri care de care mai atractive. La târgul ce are loc zilele acestea, agenţiile de turism se întrec în promoţii, de genul vacanţe la jumătate de preţ, cazare în Grecia sub 20 de euro, transport cu autocarul la 1 euro dus/întors, croaziere în ţări exotice sau chiar în Oceanul Arctic, circuite în Africa, Bahamas sau Asia. Mai ales că miza este mare: mult marketing şi încasări, unele companii păstrând ofertele şi câteva zile după ce evenimentul se încheie. Numai la târgul similar de turism de anul trecut, încasările expozanţilor au ajuns la 10 milioane de euro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email
FOTO: Inquam Photos/George Calin
FOTO: Inquam Photos/George Calin

Oferte de vacanţă există şi pentru destinaţii în ţări grav afectate de atentate, care trăiesc din turism şi încearcă în orice chip să îl revitalizeze, precum Turcia sau Egipt. Unde românii încă mai au curaj să călătorească, chiar dacă nu la fel ca înainte. Aşa se face că operatorii turci prezenţi la târg oferă cele mai mari reduceri la vacanţe, în sistem early booking,  care ajung la 50%, pentru o vacanţă în plin sezon.

Faţă de anii anteriori, atât Grecia, cât şi Turcia, prin turoperatori şi hotelieri, au o campanie de promovare foarte puternică la eveniment.

”Avem datele statistice oficiale ale Turciei, care arată că pe primele opt luni ale anului trecut, au fost 70.000 de români în Antalya, în scădere doar cu 5.000, în timp ce numărul turiştilor din Germania şi Marea Britanie au scăzut cu peste 50%. Acest lucru arată că românii au încă încredere în produsul Antalya”, a declarat pentru News.ro consultantul în turism Traian Bădulescu.

FOTO: Inquam Photos/George Calin
FOTO: Inquam Photos/George Calin

Iar dacă operatorii turci sunt disperaţi să recâştige măcar o parte din milioanele de turişti pe care i-au pierdut anul trecut din cauza atacurilor teroriste, grecii caută să profite de pe urma necazurilor din vecini şi se promovează agresiv în continuare, încercând să atragă cât mai mulţi turişti.

Şi au în continuare succes în rândul românilor, chiar dacă cer bani mai mulţi pentru aceleaşi servicii.

De peste un deceniu, de când creşterea puterii de cumpărare a creat o clasă medie românească dornică de vacanţe la Mediterana, cele mai căutate destinaţii pentru vacanţa de vară, de către români, sunt staţiunile din Grecia şi Turcia.

”Grecia este destinaţia numărul 1 pe outgoing ca număr de turişti. Foarte mulţi greci, oficiali ori directori de turoperatori sau hoteluri, spun că şi România este o ţară cu mare potenţial turistic şi atractivă pentru greci, doar că România nu se promovează foarte mult în Grecia, la fel cum Grecia se promovează în România”, a declarat consultantul în turism.

FOTO: Inquam Photos/George Calin
FOTO: Inquam Photos/George Calin

Grecii care descoperă România sunt încântaţi, sunt atraşi mult de Transilvania, de turismul montan, de Delta Dunării. Pentru greci, România este o destinaţie complementară cu atracţii diferite.

”Între România şi Grecia ar putea fi o coopeare bilaterală turistică mult mai bună”, consideră Bădulescu.

În 2016, 28 de milioane de turişti au vizitat insulele greceşti şi partea continentală, din care 1 milion au fost români - iar dintre aceştia 650.000 vin în grupuri organizate, cu turoperatori, iar restul pe cont propriu.

FOTO: Inquam Photos/George Calin
FOTO: Inquam Photos/George Calin

Anul trecut, Grecia, o ţară cu 11 milioane de locuitori, a încasat din turism 15 miliarde euro, adică peste 8% din produsul interb brut al ţării, însă turismul contribuie, cu toate efectele pe orizontală, cu aproape 20% la economia elenă.

Comparativ, România a încasat în jur de 2 miliarde de euro din turism în ultimul an, adică în jur de 1,2% din PIB, la 19 milioane de locuitori.

”Pentru acest an ne aşteptăm să primim 30 de milioane de turişti din toată lumea, un număr record, mai ales că suntem deja în primele 15 cele mai dezvoltate ţări din turism. În următorii câţiva ani vrem chiar să ajungem în Top 10 al celor mai importante ţări turistice. E cale lungă până acolo, dar suntem încrezători că vom reuşi, ba chiar să atingem pragul de 35 de milioane de turişti în anul 2020”, a declarat pentru News.ro Dimitris Tryfonopoulos, secretar general al Organizaţiei de Turism a Greciei.

Cei mai mulţi turişti străini care vizitează Grecia sunt germani, britanici, francezi şi italieni, adică aceleaşi naţionalităţi care ajung şi în România, în număr mult mai mic. 

Şi care să fie reţeta de succes a grecilor, dincolo de propaganda reprezentanţilor turistici?

Una dintre explicaţii vine din experienţa îndelungată cu turiştii occidentali, cei mai pretenţioşi dintre toţi.

„Noi nu vă vom dezamăgi. Simţi că vacanţa şi tot efortul financiar au meritat. E ceea ce oferă Greciei o creştere sustenabilă în turism”, susţine Tryfonopoulos.

De cealaltă parte, reprezentanţii industriei din România s-au văitat în repetate rânduri că nu au personal calificat, că nu există şcoli specializate, iar angajaţii care capătă experienţă pleacă să lucreze în afara ţării pe bani mai mulţi.

FOTO: Inquam Photos/George Calin
FOTO: Inquam Photos/George Calin

Grecia, care depinde mult mai mult de turism decât România, alocă 20 milioane de euro anual în promovare turistică pe plan extern, de zece ori mai mult decât România în 2016.

Iar cele două ţări au dimensiuni similare ale economiilor: un PIB de circa 170 miliarde euro în cazul României, în 2016, şi de 176 miliarde euro în cazul Greciei. 

Cu toate acestea, grecii se plâng că suma de 20 milioane euro este ”prea mică” în comparaţie cu cea a Spaniei sau a Italiei, de exemplu, ”care se promovează excesiv”.

”România este cea care ar trebui să ştie cel mai bine cum să se promoveze. Dar trebuie să asculte piaţa, să se uite la cifre. Aveţi o ţară foarte frumoasă”, susţine reprezentantul turismului elen, care va călători în India şi China în perioada următoare, pieţe tot mai atractive pentru marile destinaţii turistice, dar unde România nu are nici măcar un birou de promovare.

De cealaltă parte, autorităţile române vor să ”învie” turismul cu 4 milioane de euro, pe care să-i aloce pentru promovarea turistică a României în plan internaţional.

FOTO: Inquam Photos/George Calin
FOTO: Inquam Photos/George Calin

Suma este dublă faţă de cea alocată anul trecut, însă întrebarea rămâne aceeaşi şi din anii anteriori: este mai bine ca România să investească bani publici în încercarea de a îmbunătăţi "imaginea" în exterior sau în îmbunătăţirea realităţi de pe teren, în aspectul oraşelor, în calitatea serviciilor, în pregătirea personalului, în curăţenia din hoteluri şi restaurante?

Unii jucători din turism fac lobby pentru o implicare mai mare a statului, adică pentru cheltuirea de bani publici, şi propun chiar niveluri de cheltuieli: 1% din tot ce încasează din turism sau măcar 10 milioane euro pe an.

Reprezentanţi ai patronatelor din turism se plâng că cele 2 milioane de euro alocate pentru promovarea turismului din banii contribuabililor anul trecut nu au ajuns nici măcar pentru participarea la marile târguri internaţionale. 

Anul trecut, în România au venit 2,47 milioane de turişti străini, cu aproape 11% mai mulţi faţă de anul anterior, un număr-record al ultimelor decenii. Cei mai mulţi străini au venit din Germania, Israel, Italia, şi Franţa.

Ministrul Turismului, Mircea-Titus Dobre, este încrezător că ponderea turismului în PIB-ul României se va dubla în câţiva ani.

Deocamdată, România pierde în continuare teren în faţa rivaloilor din regiune. 

Astfel, în 2016, România a fost mult mai puţin atractivă pentru turiştii străini decât Bulgaria, ţară care a atras 8 milioane de turişti străini, adică mai mulţi decât populaţia ţării.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.