Ministerul Finanţelor vine cu precizări despre implementarea e-Factura în regim B2C, în raport cu prevederile legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal. Potrivit instituţiei, legislaţia în vigoare nu contravine Regulamentului UE 2016/679 (GDPR). Instituirea utilizării Sistemului RO e-Factura în relaţia B2C s-a realizat prin completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021, iar prevederile actului normativ nu aduc atingere legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal, arată ministerul. MF precizează că ”explorează” modalităţi prin care datele cu caracter personal regăsite pe factura electronică să fie convertite într-o formă de identificare fiscală care să nu permită corelarea directă cu identitatea persoanei pentru care s-a emis factura.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”Prin OUG 69/2024, Guvernul României a reglementat extinderea utilizării Sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura în relaţia B2C, în sensul instituirii obligaţiei persoanelor impozabile care emit facturi pe această relaţie de a le raporta în sistem, ca element important pentru ecosistemul de date utilizat de instrumentele digitale implementate pentru reducerea GAP-ului de TVA şi combaterea evaziunii fiscale. Protecţia datelor cu caracter personal este o necesitate imperativă în era digitală, în acest sens MF îşi reiterează angajamentul ferm de a respecta toate standardele naţionale şi europene în domeniu. Precizăm că implementarea sistemului RO e-Factura se va realiza în conformitate cu cele mai bune practici de securitate a datelor, asigurând astfel o gestionare eficientă şi sigură a informaţiilor cu caracter personal. În acest moment, cu toate că în forma actuală legislaţia e-Factura respectă Regulamentul UE 2016/679 (GDPR), MF explorează modalităţi prin care datele cu caracter personal regăsite pe factura electronică să fie convertite într-o formă de identificare fiscală care să nu permită corelarea directă cu identitatea persoanei pentru care s-a emis factura”, mai arată ministerul.

Legislaţia în vigoare nu contravine Regulamentului UE 2016/679 (GDPR), potrivit MF.

”În contextul discuţiilor din spaţiul public pe tema respectării GDPR, precizăm că instituirea utilizării Sistemului RO e-Factura în relaţia B2C s-a realizat prin completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021, actul normativ de bază care statutează regimul facturării electronice în România. Astfel, în conformitate cu prevederile art.14 şi 15 din Ordonanţa de urgenţă nr.120/2021, prevederile actului normativ nu aduc atingere legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal. Subliniem că datele cu caracter personal obţinute în scopul prelucrării facturilor electronice pot fi folosite exclusiv în acest scop sau în scopuri compatibile cu acesta, cu respectarea legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal”, menţionează MF.

Totodată, modalităţile de publicare, în scopul asigurării transparenţei şi a tragerii la răspundere, a datelor cu caracter personal care au fost colectate în cadrul sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura trebuie să fie în concordanţă cu scopul publicării şi protecţiei sferei private.

Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală asigură managementul datelor şi informaţiilor existente în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, cu păstrarea secretului fiscal, datele şi informaţiile din factura electronică fiind folosite exclusiv de către Ministerul Finanţelor şi structurile subordonate, conform competenţelor, pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice, cu respectarea secretului fiscal.

”Prin urmare, cadrul legal în domeniul facturării electronice prevede, în clar, asigurarea condiţiilor de ordin legislativ pentru respectarea prelucrării datelor cu caracter personal. Totodată, precizăm că în relaţia cu ANAF, persoanele fizice române se identifică prin codul numeric personal (CNP), iar persoanele fizice străine se identifică prin numărul de identificare fiscală (NIF) atribuit de administraţia fiscală”, arată MF.

Codul numeric personal este identificator fiscal al persoanei fizice, conform art.82 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, atât în relaţia cu organul fiscal cât şi cu celelalte sisteme de asigurare socială (CNPP, CNAS, etc).

Pe de altă parte, codul numeric personal al persoanei fizice este înscris în alte declaraţii fiscale depuse de către persoanele juridice (de ex. Declaraţia 112 depusă de angajator conţine informaţii cu privire la sumele plătite angajaţilor, inclusiv codul numeric personal al acestora).

În conformitate cu art.11 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, toate informaţiile furnizate organului fiscal indiferent că acestea provin din declaraţii fiscale, facturi, bonuri fiscale, etc. intră sub incidenţa secretului fiscal, iar personalul din cadrul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informaţiilor de care a luat cunoştinţă ca urmare a exercitării atribuţiilor de serviciu.

Şi în prezent, potrivit dispoziţiilor Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, plătitorii de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitelor au obligaţia să depună o declaraţie privind calcularea şi reţinerea impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale pentru fiecare beneficiar de venit la administraţia fiscală competentă conform regulilor fiscale prevăzute pentru categoria de venit.

Astfel, în cazul veniturilor din salarii şi asimilate salariilor, plătitorii au obligaţia să completeze şi să depună Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit (D112), până la termenul de plată a impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale, inclusiv.

De asemenea, Codul fiscal prevede că plătitorii de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitului pe veniturile persoanei fizice au obligaţia să depună o declaraţie (D205) privind calcularea şi reţinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu excepţia plătitorilor de venituri care au obligaţia depunerii Declaraţiei - D112.

”Sunt de menţionat cu titlu de exemplu, prevederile art. 147 alin. (17)-(22) din Codul fiscal, conform cărora evidenţa obligaţiilor de plată a contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajatori şi asimilaţii acestora se ţine pe baza codului de identificare fiscală, iar cea privind contribuţia de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care au calitatea de angajaţi sau pentru care există obligaţia plăţii contribuţiei de asigurări sociale, potrivit legii, pe baza codului numeric personal sau pe baza numărului de identificare fiscală, după caz. Declaraţia (D112) cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
a) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care depune declaraţia;
b) codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal, după caz;
c) numele, prenumele şi datele privind calitatea de asigurat;
d) date referitoare la raporturile de muncă şi activitatea desfăşurată;
e) date privind condiţiile de muncă;
f) date privind venituri/indemnizaţii/prestaţii”, subliniază ministerul.

Totodată, formularele de declaraţii fiscale conţin informaţia ”Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679”.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.