Firmele de asigurări din România au sesizat Comisia Europeană, prin uniunea UNSAR, care le reprezintă interesele, împotriva măsurii Guvernului de a îngheţa preţurile asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) timp de şase luni, la presiunea patroatelor din transportul rutier, a anunţat, joi, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

"UNSAR a sesizat deja Comisia Europeană cu privire la încălcările Directivei 2009/138/CE şi ale Tratatului de funcţionare al Uniunii Europene, existând premisele ca România să fie sancţionată pentru încălcarea legislaţiei comunitare", a precizat uniunea care reprezintă interesele asigurătorilor. 

Guvernul a aprobat, miercuri, Hotărârea care fixează preţurile maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), la care a fost adăugată o anexă care stabileşte preţurile poliţelor RCA şi în cazul autovehiculelor electrice.

Guvernul a aprobat, recent, la presiunile patronatelor din transportul rutier, o Ordonanţă de Urgenţă care impune îngheţarea preţurilor RCA pentru şase luni, prin fixarea unor preţuri maxime de către ASF.

Măsura este fără precedent după intrarea României în Uniunea Europeană, în condiţiile în care Comisia Europeană permite astfel de măsuri doar în cazuri excepţionale.

UNSAR susţine, însă, că măsura decisă de guvern încalcă atât constituţia României, cât şi normele europene.

"Plafonarea tarifelor RCA încalcă un principiu de bază prevăzut de Constituţia România, cel al unei pieţe libere, concurenţiale, iar membrii UNSAR analizează în acest moment cele mai bune variante de a acţiona împotriva acestei prevederi", arată comunicatul uniunii. 

În privinţa reglementărilor europene, acestea ar fi fost interpretate abuziv de Executivul de la Bucureşti.

"Conform normelor europene menţionate, atât plafonarea unor tarife în absenţa unui sistem general de control al preţurilor, cât şi posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protecţie pentru o anumită industrie sunt interzise. Având în vedere faptul că România nu are un sistem general de control al preţurilor, este imposibil din punct de vedere legal să aibă un cadru care să se refere strict la piaţa de asigurări", argumentează UNSAR. 

Firmnele de asigurări acuză Guvernul că a îngheţat preţurile RCA doar de teama  patronatelor din transporturi, care au organizat un protest naţional în 15 septembrie şi au ameninţat Guvernul cu alte proteste dacă nu răspund pozitiv solicitătilor de îngheţare a preţurilor.

"Modul în care au fost emise aceste reglementări conduce la ideea că această măsură a fost luată doar pentru a răspunde la presiunile transportatorilor, invocându-se o situaţie de criză în piaţă. Această criză nu a putut fi fundamentată economic, printr-o analiză financiară solidă a pieţei de transporturi din România", arată firmele de asigurări.

Acestea susţin că înregistrează pierderi, care trebuie acoperite de acţionari prin infuzii de capital. 

"În urma măsurilor aprobate de Guvern, pierderile societăţilor de asigurare vor creşte şi nu se vor limita doar la cele şase luni prevăzute pentru plafonare de Ordonanţa de Urgenţă 54/2016, ci îşi vor face simţite efectele pe o perioadă mult mai lungă, greu de estimat, dat fiind specificul asigurării RCA: segment de asigurări “cu coadă lungă”", mai arată comunicatul. 

Tarifele maxime pentru RCA au fost stabilite într-o şedinţă specială a conducerii ASF, care a avut loc în 5 octombrie, însă pentru a intra în vigoare era necesară aprobarea Hotărârii de Guvern cu tarifele de către Executiv, apoi publicarea actului normativ în Monitorul Oficial.

Potrivit anexei care face parte din proiectul de HG publicat de Ministerul Finanţelor, pentru o maşină deţinută de o persoană fizică, cu o capacitate cilindrică sub 1.200 cmc, o poliţă RCA va costa, pe perioada de şase luni cu preţuri "îngheţate" de Guvern, cel mult 547 lei pentru o persoană cu vârsta peste 60 de ani, 618 lei pe an pentru vârsta între 51 şi 60 de ani, 624 lei pentru 41-50 ani, 617 lei pentru 31-40 ani şi 997 lei pentru tinerii şoferi, cu vârsta sub 25 de ani.

Potrivit specialiştilor, chiar dacă tarifele fixate sunt considerate maxime, este de aşteptat ca toţi asigurătorii de pe piaţă să vândă poliţele doar la preţul maxim, pentru a reduce pierderile cauzate de îngheţarea preţurilor.

Teoretic, tarifele ar trebui să fie mai mari pentru şoferii cu daune şi mai mici pentru cei fără daune, prevede actul normativ. 

Pentru categoria cea mai răspândită, a maşinilor cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.201 şi 1.400 cmc, o poliţă RCA va costa 541 lei pentru un şofer cu vârsta peste 60 de ani, 611 lei pentru cei cu vârsta cuprinsă între 51 şi 60 de ani, 617 lei pentru 41-50 ani, 610 lei pentru 31-40 ani, 800 lei pentru 26-30 ani şi 985 lei pentru tinerii sub 25 de ani.

Firmele de asigurări care vând poliţe peste preţurile maxime fixate de Guvern riscă amenzi cuprinse între 1.000 lei şi 50.000 lei, la care se pot adăuga sancţiuni complementare decise de către ASF.

Piaţa RCA este zguduită de probleme, în condiţiile în care două companii de pe piaţă, Astra şi Carpatica Asig, au intrat în faliment, iar City Insurance şi Euroins se află în diverse proceduri speciale. Pe piaţa RCA au rămas acum doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Ţiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama şi Uniqa.

Un raport publicat recent de Consiliul Concurenţei, care a dat aviz pozitiv Hotărârii de guvern privind plafonarea tarifelor RCA, arată că segmentul RCA "pare" să prezinte unele trăsături oligopoliste, întrucât primii şapte jucători activi controlează peste 90% din totalul subscrierilor începând cu iunie 2015.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.