Ministerul Finanţelor a publicat proiectul de Hotărâre de Guvern care fizxează preţurile maxime pentru poliţele asigurărilor obligatorii de tăspundere civilă auto (RCA), persoanele fizice urmând să- plătească, la tarifele îngheţate de guvern, între 541 lei şi 3.087 lei pe an, în funcţie de vârstă şi de capacitatea cilindrică a motoarelor. Teoretic, preţurile ar putea fi ajustate de către firmele de asigurări în funcţie de istoricul daunelor şoferilor, însă sistemul bonus/malus nu este implementat integral în România.
Guvernul a aprobat, recent, la presiunile patronatelor din transportul rutier, o Ordonanţă de Urgenţă care impune îngheţarea preţurilor RCA pentru şase luni, prin fixarea unor preţuri maxime de către ASF.
Măsura este fără precedent după intrarea României în Uniunea Europeană.
Tarifele maxime au fost stabilite într-o şedinţă specială a conducerii ASF, care a avut loc în 5 octombrie, însă pentru a intra în vigoare este necesară aprobarea Hotărârii de Guvern cu tarifele de către Executiv, apoi publicarea actului normativ în Monitorul Oficial.
Potrivit anexei care face parte din proiectul de HG publicat de Ministerul Finanţelor, pentru o maşină deţinută de o persoană fizică, cu o capacitate cilindrică sub 1.200 cmc, o poliţă RCA va costa, pe perioada de şase luni cu preţuri "îngheţate" de Guvern, cel mult 547 lei pentru o persoană cu vârsta peste 60 de ani, 618 lei pe an pentru vârsta între 51 şi 60 de ani, 624 lei pentru 41-50 ani, 617 lei pentru 31-40 ani şi 997 lei pentru tinerii şoferi, cu vârsta sub 25 de ani.
Potrivit specialiştilor, chiar dacă tarifele fixate sunt considerate maxime, este de aşteptat ca toţi asigurătorii de pe piaţă să vândă poliţele doar la preţul maxim, pentru a reduce pierderile cauzate de îngheţarea preţurilor.
Teoretic, tarifele ar trebui să fie mai mari pentru şoferii cu daune şi mai mici pentru cei fără daune, prevede proiectul.
"Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0. În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, societăţile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale", arată proiectul de HG.
Pentru categoria cea mai răspândită, a maşinilor cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.201 şi 1.400 cmc, o poliţă RCA va costa 541 lei pentru un şofer cu vârsta peste 60 de ani, 611 lei pentru cei cu vârsta cuprinsă între 51 şi 60 de ani, 617 lei pentru 41-50 ani, 610 lei pentru 31-40 ani, 800 lei pentru 26-30 ani şi 985 lei pentru tinerii sub 25 de ani.
Pentru maşinile cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.401 şi 1.600 cmc, poliţele RCA au un preţ anual cuprins între 629 lei şi 1.166 lei, în funcţie de vârsta şoferilor, pentru categoria 1.601/1.800 cmc, preţul variază între 691 lei şi 1.294 lei, iar pentru maşinile cu capacitate cilindrică între 1.801 şi 2.000 lei, o poliţă costă între 798 şi 1.516 lei.
Cele mai scumpe poliţe sunt pentru bolizii cu capacitate cilindrică de peste 2.500 cmc, preţurile RCA fiind, în aceast caz, cuprinse între 1.559 lei şi 3.087 lei.
Pentru autoturismele înmatriculate pe firme, poliţele RCA costă între 885 lei pe an, pentru capacitate cilindrică sub 1.200 cmc, şi 1.285 lei, pentru un bolid cu peste 2.500 cmc.
Preţul maxim al poliţei RCA pentru un camion cu masa peste 16 tone, înmatriculat pe firmă, va fi de 7.534 lei.
Firmele de asigurări care vând poliţe peste preţurile maxime fixate de Guvern riscă amenzi cuprinse între 1.000 lei şi 50.000 lei, la care se pot adăuga sancţiuni complementare decise de către ASF.
Preţurile au fost stabilite de către ASF pe baza unei formule de calcul.
Astfel, tariful include "frecvenţa daunelor, dauna medie, daunele întâmplate, dar neraportate (IBNR), inflaţia daunelor şi încărcarea de siguranţă, care determină prima de risc, la care se adaugă cheltuielile de achiziţie şi administrare, fixe şi variabile, precum şi încărcarea de Bonus/Malus (15%) şi cota de profit (1%)".
Pe baza acestei formul s-au stabilit tarifele care vor fi în vigoare timp de şase luni.
Guvernul a motivat îngheţarea preţurilor,l în proiectul de Hotărâre, prin "împrejurările excepţionale, precum disfuncţionalitatea evidentă a pieţei asigurărilor obligatorii auto din România, consecinţă a ieşirii recente din piaţa asigurărilor a unor operatori care vindeau ieftin, dar cu pierderi masive, precum şi a situaţiilor de dificultate financiară majoră ale unor societăţi din piaţă, fapt ce a generat o evoluţie ascendentă a primelor medii pe piaţă".
Argumentele sunt respinse de asigurătorii de pe piaţă, dar şi de brokeri, care se opun măsurii.
Totuşi, proiectul de HG a primit aviz favorabil de la Consiliul Concurenţei, instituţie care ar trebui să se asigure că p0e piaţă funcţionează competiţia în mod corect.
Piaţa RCA este zguduită de probleme, în condiţiile în care două companii de pe piaţă, Astra şi Carpatica Asig, au intrat în faliment, iar City Insurance şi Euroins se află în diverse proceduri speciale. Pe piaţa RCA au rămas acum doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Ţiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama şi Uniqa.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...