Damen Shipyards Mangalia, companie în insolvenţă, a semnat contracte pentru reparaţia a două noi nave, un tanc petrolier de 274,5 m, cu o capacitate de transport de 157.022 tone şi un transportor de produse chimice şi petrol de183m şi o capacitate de transport de 50,994 tone. Lucrările de reparaţie pentru fiecare dintre acestea vor dura aproximativ o lună de zile şi vor începe la finalul lunii septembrie.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Tribunalul Constanţa a deschis procedura de insolvenţă a companiei Damen Mangalia în luna iunie a acestui an, CITR filiala Bucureşti fiind numit administrator judiciar.

”Damen Shipyards Mangalia (DSMa), jucător din industria navală românească, a reuşit recent să semneze contracte pentru reparaţia a două nave. Faptul ca societatea se află în procedura de insolvenţă din luna iunie 2024 nu i-a împiedicat pe specialişti DSMa să atragă noi clienţi şi proiecte de substanţiale. Lucrările de reparaţie a celor doua nave vor începe până în finalul lunii septembrie 2024, se vor desfăşura simultan şi vor dura o luna de zile”, anunţă compania.

Evenimente

24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a Parteneri: ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast, ACUE
30 septembrie - Eveniment Profit.ro E-Commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a - Parteneri: ARB, CEC Bank, ContentSpeed,eMAG
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-a. Parteneri: ACUE, Electrica Furnizare, Raiffeisen Bank
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania. Parteneri: ARB, CEC Bank, Garanti BBVA, Raiffeisen Bank, Philip Morris

Cele două nave vor beneficia de reparaţii complexe. Aceste lucrări sunt un prim pas pentru redresarea companiei şi alături de celelalte măsuri întreprinse sub ghidajul administratorului judiciar, dau o şansă reală companiei pentru a ajunge la profitabilitate, arată compania.

Prima navă, „M/T Tahiti”, un tanc petrolier sub pavilion maltez, construită în 2014, va ajunge în şantierul în şantierul DSMa în jurul datei de 18 septembrie 2024. Cu o capacitate de transport de 157.022 tone şi o lungime de 274,5 metri, nava necesită lucrări de reparaţii mecanice şi electrice pentru o perioada de până la o lună de zile, împreuna cu lucrările de doc pentru aplicarea sistemului siliconic pe corpul navei.

A doua navă, „M/T Hadal Sally”, de asemenea sub pavilion maltez şi construită în 2009, este un transportator de produse chimice şi petrol având o capacitate de transport de 50,994 tone şi o lungime de 183 metri. Lucrările de reparaţie vor începe în jurul datei de 18 septembrie 2024 şi vor dura o luna de zile, principalul obiectiv fiind aplicarea unei vopsele speciale in tancurile de marfa.

„Acest pas este important şi din perspectiva pieţei internaţionale, unde încrederea în capacitatea unui şantier naval este crucială. Faptul că Damen Shipyards Mangalia continuă să atragă noi comenzi chiar şi în perioada de insolvenţă este un semnal clar al potenţialului ridicat al companiei de a-şi reveni şi de a continua să fie un pilon al industriei de construcţii si reparaţii navale din Europa. În contextul în care societatea se confruntă cu dificultăţi financiare, semnarea contractelor reprezintă un pas important în direcţia redresării economice. Atragerea de noi contracte, într-un moment critic, reflectă nu doar profesionalismul şi capacitatea tehnică a echipei, ci şi managementul eficient care, chiar şi în condiţii dificile, a reuşit să securizeze proiecte importante”, spune Sofien Lamiri, managing director, Damen Shipyards Mangalia.

CITR, în calitate de administrator judiciar, anunţă, la rândul său, măsurile luate  în procedura de insolvenţă, următorii paşi precum şi care sunt condiţiile necesare pentru redresarea companiei Damen Shipyards Mangalia (DSMa).

”De la preluarea mandatului, pe lângă atribuţiile expres prevăzute de lege, principala preocupare a CITR a fost să sprijine compania în atragerea de noi clienţi şi de capital de lucru astfel încât să îşi poată continua activitatea curentă. De asemenea, CITR a identificat activele care nu au legătură cu activitatea curentă a companiei şi a demarat valorificarea acestora prin licitaţie publică, de cu scopul de a sprijini compania în asigurarea de fonduri operaţionale, inclusiv pentru plata salariilor”, arată CITR.

Printre activele pentru care se vor organiza licitaţii în perioada următoare se numără cămine şi case neutilizate, autobuze nefuncţionale şi terenuri agricole, toate din afara şantierului.

„Pentru că am identificat, încă de la primele analize, un potenţial de redresare a acestei companii, prioritatea numărul unu în această perioadă a fost sprijinirea companiei în identificarea unor contracte noi, care să asigure continuarea activităţii curente. În acest sens compania a contractat deja lucrări de reparaţii pentru două nave şi, în acelaşi timp, ne aflăm în discuţii cu potenţiali clienţi pentru contractarea unor proiecte mai mari care să asigure necesarul de cash pentru cel puţin următorii ani. În acelaşi timp, compania se concentrează pe eficientizarea activităţii operaţionale”, a spus Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.

Principala provocare specifică activităţii companiei este legată de accesarea resurselor financiare necesare continuării activităţii şi susţinerii unor contracte de magnitudinea corespunzătoare a şantierului naval. Structura de costuri şi profilul activităţii companiei fac absolut necesară încărcarea la o capacitate cât mai aproape de maximum a întregului şantier.

„Pe termen lung, compania are în vedere posibilitatea de contractare a unor noi proiecte pentru construcţii de structuri offshore în condiţiile în care în vara anului 2025 este posibil să fie lansate noi proiecte în acest sens. În acelaşi timp, avem în vedere şi creşterea productivităţii şi a profitabilităţii activităţii curente prin implementarea unor măsuri de eficientizare a costurilor. Nu în ultimul rând, atragerea de parteneri strategici care ar putea aduce capital şi expertiză de afaceri este una dintre oportunităţile pe care le avem în vedere.” a adăugat Florin Constantin, senior partner CITR şi manager de proiect.

Paşii care urmează în procedura de insolvenţă sunt definirea strategiei de redresare şi planul pentru realizarea acesteia. Etapele esenţiale derulării procesului de redresare sunt: analiza situaţiei actuale a companiei în ceea ce priveşte datoriile companiei care vor fi consemnate în tabelul definitiv al creanţelor, apoi identificarea structurii optime a patrimoniului, eficientizarea unităţilor de producţie deţinute de companie, precum şi analiza capacităţii operaţionale de derulare a unor proiecte la nivelul potenţialului şantierului.

„Ca urmare a identificării tabloului complet, CITR va putea propune apoi un plan de reorganizare având ca obiectiv echilibrarea activităţii şi plata datoriilor.” a concluzionat Florin Constantin.

Damen Shipyards Mangalia este una dintre cele mai mari şi importante platforme de construcţii şi reparaţii navale din România, situata pe coasta Marii Negre, cu o tradiţie îndelungată în industria maritimă. Parte a grupului Damen, şantierul din Mangalia se concentrează pe construcţia şi reparaţia de nave comerciale, militare şi civile, cu accent pe inovaţie şi calitate.

Industria construcţiilor navale

În prezent, în industria construcţiilor navale din Europa funcţionează aproximativ 200 de şantiere navale mari, dar acestea deţin doar 7% din comenzile mondiale de construcţii de nave noi. În 2023, constructorii navali din Europa au deţinut doar 15% din piaţa mondială a construcţiilor de nave, în timp ce Asia a deţinut 73% din piaţă (China 41%, iar Coreea de Sud 32%).

Asia consideră construcţia de nave un domeniu strategic şi sprijină masiv industria prin subvenţii la energie şi materii prime, precum şi alte facilităţi. În aceste condiţii, şantierele navale din Asia pot oferi preţuri de construcţie mai mici cu 30-40% decât cele din Europa.

Damen Mangalia este cel mai mare şantier naval din România şi unul dintre cele mai mari şantiere din Europa. Astfel, DSMa concurează nu numai cu şantiere din Europa şi Turcia, dar si cu şantierele din piaţa asiatică.

Noile direcţii de dezvoltare din domeniu profilează obiectivul ca până în 2050 industria navală din Europa să îşi recâştige capacitatea de producţie dar şi capacităţile tehologice care să le permită constructorilor europeni să concureze pe toate segmentele de construcţii de nave noi şi în acest sens este necesară instituirea la nivelul Uniunii Europene a unui set de măsuri.

Damen Mangalia este cel mai mare şantier naval din România şi unul dintre cele mai mari şantiere din Europa. Astăzi şantierul înseamnă o suprafaţă de peste 1.000.000 mp, chei cu o lungime de peste 1.5 km, 3 docuri uscate de peste 300 m fiecare, atelier de 28.000 mp pentru montaj panouri cu linii semi-automatizate, atelier de asamblare secţiuni curbe de peste 30,000 mp, 18 macarale şi 11 alte ateliere.

Conform evidenţelor contabile, activele totale ale DSMa sunt de 1,26 miliarde lei din care active imobilizate 0,26 miliarde lei si active circulante 1 miliarde lei. Datoriile sunt de 1 miliard de lei.

DSMa are astăzi 1.453 angajaţi, dintre care 761 activi şi 692 în şomaj tehnic declanşat anterior procedurii. Insolvenţa a fost deschisă la 19 iunie 2024.

CITR este liderul pieţei de insolvenţă şi restructurare din România încă din 2008. Cu o experienţă de peste 24 de ani pe piaţa insolvenţei şi restructurării şi aproximativ 1.100 de proiecte gestionate de-al lungul timpului, CITR distribuie anual peste 100 de milioane de euro creditorilor, în misiunea sa de a salva valoarea din companiile româneşti de impact.

CITR este o companie Impetum Group, primul grup românesc dedicat misiunii de a maximiza valoarea de business din oricare etapă din viaţa unei companii, cu scopul de a crea un impact pozitiv în economie.

 

 

 

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.