Consiliul Concurenţei anunţă că a autorizat cu condiţii tranzacţia prin care Delhaize Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food SRL. Mega Image trebuie să cesioneze 87 de magazine din 44 de localităţi în care activităţile Mega Image şi Profi se suprapun. De asemenea, Mega Image trebuie să implementeze proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea şi delistarea furnizorilor în cadrul reţelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceştia comercializează produse alimentare sau non-alimentare. În plus, Mega Image se angajează să transmită furnizorilor relevanţi o estimare a volumelor pe care anticipează că le-ar putea achiziţiona de la fiecare, în următoarele 12 luni. Cu peste 28.000 de angajaţi în peste 1.750 de magazine proprii şi partenere în mai bine de 870 de localităţi urbane şi rurale, Profi este cel mai mare angajator privat din România. Profi Super, Profi Go şi Profi Loco sunt formatele magazinelor reţelei. Data încheierii tranzacţiei este planificată pentru inceputul lunii ianuarie 2025, anunţă reţeaua Profi.
Condiţiile în care Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food SRL”
”Consiliul Concurenţei a autorizat cu condiţii tranzacţia prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food SRL”, anunţă autoritatea de concurenţă.
Ca urmare, Mega Image trebuie să îndeplinească o serie de angajamente structurale şi comportamentale pentru a înlătura îngrijorările concurenţiale identificate atât în relaţia cu furnizorii, cât şi pe piaţa locală a comerţului cu amănuntul de produse de consum curent, preponderent alimentare, prin magazine.
„Aceasta este cea mai mare tranzacţie din domeniul comerţului alimentar pe care am instrumentat-o şi am impus măsuri fără precedent pe plan naţional, dar care sunt inspirate din practica europenă. Comerţul alimentar este un sector prioritar pentru noi. Am avut numeroase intervenţii în acest domeniu, atât prin aplicarea de amenzi, cât şi prin monitorizarea atentă şi prin analiza operaţiunilor de fuziuni şi achiziţii. Scopul nostru este să păstrăm un mediu concurenţial puternic, astfel încât să nu crească preţurile, care, la ora actuală, sunt, în medie, cele mai mici din Uniunea Europeană, în ciuda presiunilor inflaţioniste”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Astfel, Mega Image trebuie să implementeze proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea şi delistarea furnizorilor în cadrul reţelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceştia comercializează produse alimentare sau non-alimentare. Mega Image se angajează să aplice tuturor furnizorilor Mega Image şi/sau Profi o procedură prin care se stabilesc condiţiile de acces în magazinele celor două reţele, dar şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu fi delistaţi. Totodată, vor fi prevăzute termene clare privind delistarea şi obligaţia notificării furnizorilor.
În acelaşi timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanţi, respectiv acei furnizori care livrează produse în proporţie de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două reţele implicate. Astfel, se angajează să nu delisteze/să nu elimine din reţea produsele acestora, decât în anumite condiţii clar stabilite, care includ prevederi legale, sau în situaţia în care produsele devin nerelevante pe piaţă, cererea pentru acestea scăzând substanţial.
Procedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanţi se va aplica pe o perioadă de 2 ani de la finalizarea tranzacţiei pentru furnizorii care livrează între 20%-30% din cifra de afaceri şi 3 ani pentru furnizorii care livrează peste 30% din cifra acestora de afaceri din 2023 sau 2024.
Totodată, Mega Image se angajează să transmită furnizorilor relevanţi o estimare a volumelor pe care anticipează că le-ar putea achiziţiona de la fiecare, în următoarele 12 luni.
Pentru asigurarea unei protecţii suplimentare a furnizorilor relevanţi, odată cu implementarea tranzacţiei, Mega Image trebuie să păstreze condiţiile comerciale de care beneficiază aceştia pentru anul 2025.
În acest mod, furnizorii dependenţi vor putea să-şi reconfigureze activitatea comercială, să caute alte opţiuni pentru comercializarea produselor şi să încerce să reducă gradul de dependenţă.
De asemenea, Mega Image trebuie să cesioneze 87 de magazine din 44 de localităţi în care activităţile Mega Image şi Profi se suprapun şi ar putea conduce la reducerea posibilităţilor de alegere ale consumatorilor, înlăturându-se, astfel, orice posibile îngrijorări ale autorităţii de concurenţă.
În plus, Mega Image va permite accesul nerestricţionat oricărei părţi interesate de închirierea/subînchirierea/achiziţionarea unor spaţii comerciale din anumite zone afectate pentru care entitatea rezultată îşi va opri activitatea, dacă este cazul. Acţiunea se va realiza prin intermediul unei agenţii imobiliare independente de părţi, care va oferi spaţiul respectiv oricăror părţi interesate, indiferent de activitatea comercială derulată de acestea (inclusiv activitate de retail alimentar) şi va asigura publicitatea prealabilă a acestui demers.
„Am primit foarte multe observaţii referitoare la această tranzacţie şi am ţinut cont de ele, obligând Mega Image să adopte măsuri pentru a proteja toţi furnizorii, respectând, astfel, prevederile Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanţului de aprovizionare, transpusă prin legea 81 din 2022. În acest fel, peste 600 de furnizori ai reţelelor Mega Image şi Profi, cei mai mulţi de dimensiuni medii şi mici, vor putea beneficia de procedurile speciale de protecţie”, a mai declarat preşedintele Consiliului Concurenţei.
În scopul monitorizării respectării angajamentelor comportamentale asumate, Mega Image a propus desemnarea unui mandatar însărcinat cu monitorizarea, care va transmite Consiliului Concurenţei rapoarte referitoare la modul de implementare a angajamentelor.
Pentru a se asigura că Mega Image îşi respectă angajamentele, decizia Consiliului Concurenţei include condiţii şi obligaţii prin îndeplinirea cărora pot fi eliminate îngrijorările concurenţiale pe piaţa relevantă, asa cum au fost identificate.
Conform prevederilor Legii concurenţei, neîndeplinirea unei obligaţii, a unei condiţii sau a unei măsuri impuse printr-o decizie a Consiliului Concurenţei se sancţionează cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării.
ANUNŢUL PROFI
Părţile vor proceda acum la încheierea tranzacţiei, planificată pentru începutul lunii Ianuarie 2025, informează Profi.
„Suntem bucuroşi că viziunea şi munca dedicată a puternicei noastre echipe au ridicat reţeaua Profi la un standard înalt, care o califică drept un activ atractiv pentru achiziţie de către una dintre cele mai puternice reţele de retail din lume. Salutăm decizia Consiliului Concurenţei care face posibil să ne alăturăm grupului Ahold Delhaize, să creştem şi mai mult, să ne servim şi mai bine clienţii din România, creând în acelaşi timp noi perspective pentru angajaţii noştri”, a declarat Gaetan Pacton, CEO Profi Rom Food.
Tranzacţia e de natură să ajute la păstrarea şi dezvoltarea în continuare a brandurilor Mega Image şi Profi, spune acesta.
La rândul său, Ahold Delhaize anunţă că autorităţile de reglementare din România au aprobat intenţia de achiziţionare de la MidEuropa a pachetului de părţi sociale de 100% din reţeaua românească de retail alimentar Profi Rom Food SRL. Aceasta fiind ultima cerinţă legală ce trebuia îndeplinită, părţile vor proceda la finalizarea oficială a tranzacţiei, care este planificată pentru începutul lunii ianuarie 2025.
"Ne bucură confirmarea primită din partea Consiliului Concurentei şi suntem nerăbdători să urăm bun venit echipei Profi în familia noastră, după formalizarea tranzacţiei. România este o piaţă atractivă, cu o creştere continuă a bunăstarii populaţiei şi a puterii de cumpărare, determinată de fundamente economice solide. Echipele noastre sunt pregătite pentru următorii paşi, pentru a facilita o tranziţie lină pentru echipa Profi după finalizarea tranzacţiei", spune Claude Sarrailh, CEO Ahold Delhaize Europe & Indonesia.
Ahold Delhaize şi-a asumat un pachet consistent de angajamente pentru a răspunde preocupărilor exprimate de Consiliul Concurenţei din România legate de această tranzacţie, cu scopul de a asigura stabilitatea şi predictibilitatea pe piaţa românească de retail, în special în ceea ce priveşte partenerii comerciali ai celor două reţele (Mega Image şi Profi). Ahold Delhaize s-a angajat, de asemenea, să cedeze concurenţilor săi o serie de magazine, fără a le întrerupe activitatea şi asigurând protecţia personalului. Angajamentele propuse denotă interesul companiei de a asigura transparenţa la nivelul partenerilor comerciali, precum şi de a reconfirma angajamentul Ahold Delhaize de a oferi consumatorilor produse de calitate, la un preţ competitiv.
Profi este unul dintre cei mai mari retaileri cu tradiţie din România, operând 1.751 de magazine în întreaga ţară. În anul financiar încheiat în iunie 2024, compania a înregistrat vânzări de 2,7 miliarde de euro.
Achiziţia va consolida operaţiunile din România ale grupului Ahold Delhaize, care operează local sub brandul Mega Image şi are 977 de magazine, în special în zonele urbane.
Intenţia de a achiziţiona Profi a fost anunţată pe 30 octombrie 2023.
Ahold Delhaize este unul dintre cele mai mari grupuri de retail alimentar din lume şi lider atât în supermarketuri, cât şi în comerţul electronic. Mărcile sale locale deservesc 63 de milioane de clienţi în fiecare săptămână, atât în magazine, cât şi online, în Statele Unite, Europa şi Indonezia. Împreună, aceste mărci angajează peste 400.000 de angajaţi în 7.716 magazine alimentare şi de specialitate. Cu sediul în Zaandam, Olanda, Ahold Delhaize este listată la bursele Euronext Amsterdam şi Bruxelles (ticker: AD), iar certificatele sale de depozit americane sunt tranzacţionate pe piaţa extrabursieră din SUA şi cotate pe piaţa OTCQX International.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.