Veniturile Societăţii Române de Televiziune (SRTv) sunt în scădere. La finalul anului 2024, acestea au fost apropiate de cele din anul 2005. Conform datelor EBU, România are cel mai scăzut raport între finanţarea serviciilor publice de media şi PIB din Europa. Doar 0,06% din PIB este alocat acestor servicii media în România, mai puţin de jumătate din media de 0,14% de la nivelul Uniunii Europene.
Într-o analiză a evoluţiei şi situaţiei curente în finanţarea Societăţii, cele mai mari venituri din exploatare SRTv au fost în 2017 - 1.020.013.936 de lei.

De asemenea, numărul salariaţilor SRTv a scăzut. Dacă în 2005, în Televiziunea Română lucrau 3.168 de persoane, în 2024 numărul acestora a fost de 2.120.
„Creşterea cheltuielilor de personal a SRTv nu este legată de creşterea numărului de salariaţi, ci de creşterea treptată a salariului minim brut. Numărul salariaţilor SRTv a scăzut cu peste 30%, de la o medie anuală a numărului efectiv de salariaţi, de 3.168 în anul 2005, la 2.120 de salariaţi în anul 2024”, se arată în studiu. Salariul minim brut a crescut de la 500 de lei în 2005, la 3.700 de lei în 2024.
La finalul anului 2024, cheltuielile de personal ale SRTv au atins o pondere de 78,64% din totalul veniturilor din alocaţie bugetară.
Finanţarea SRTv
Analizele curente ale European Broadcasting Union au evidenţiat faptul că evoluţia veniturilor Serviciilor Publice Media din România, în perioada 2012-2021, a înregistrat o contracţie alarmantă, de -21,9%.

Aproximativ 8 euro pe cap de locuitor era în 2021 finanţarea Serviciilor Publice Media din România, de peste şase ori mai puţin decât media europeană de 49,37 euro şi cu mult mai puţin decât finanţarea acestor servicii în alte ţări din centrul şi estul Europei: 61 de euro/ locuitor în Slovenia, 42 de euro/ locuitor în Croaţia, 34 de euro/ locuitor în Ungaria, 33 de euro/ locuitor în Cehia sau 13 euro/ locuitor în Bulgaria.

Inflaţia pe termen mediu a afectat grav finanţarea serviciilor publice de media din România.
Conform analizei, România are cel mai scăzut raport între finanţarea serviciilor publice de media şi PIB din Europa. Doar 0,06% din PIB este alocat acestor servicii media în România, mai puţin de jumătate din media de 0,14% de la nivelul Uniunii Europene. De remarcat şi faptul că în alte ţări din zona central şi est-europeană, acest nivel este mult mai ridicat: Ungaria - 0,21% din PIB, Cehia - 0,13%, Polonia - 0,13%, Bulgaria - 0,10%.
În comparaţie, televiziunea publică din Cehia (CT), care acoperă un public de 10,51 de milioane locuitori, a primit în 2021 o finanţare de circa 260 de milioane de euro, de peste trei ori mai mare faţă de alocaţia bugetară a SRTv, echivalentă cu aproximativ 85 de milioane de euro.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...