Peliculele ”The Wolfpack” şi ”Hitchcock / Truffaut” se numără printre producţiile prezentate în cea mai nouă secţiune a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), ”Cinema, Mon Amour”, dedicată documentarelor.
Secţiunea cuprinde o serie de documentare care explorează viziuni diferite ale regizorilor asupra propriei meserii şi aduc un omagiu artei cinematografice, informează organizatorii.
”Once Upon a Dream: A Journey to the Last Spaghetti Western”, de Tonislav Hristov, regizor prezent la TIFF 2014 cu ”Soul Food Stories”, este un basm modern despre speranţele hrănite de visul hollywoodian ale locuitorilor orăşelului Tabernas din deşertul Spaniei, unde a fost filmat ”Lawrence of Arabia”.
”The Wolfpack”, debutul regizoarei Crystal Moselle, recompensată cu marele premiu al juriului la Sundance 2015, spune povestea incredibilă a şase fraţi care au trăit 14 ani izolaţi de societate într-un apartament din Manhattan şi a căror singură realitate este colecţia de filme pe care o reproduc cu fidelitate între patru pereţi.
”Hitchcock / Truffaut”, de Kent Jones, prezentat în premieră la Cannes 2015, are la bază înregistrarea originală a întâlnirii marcante dintre François Truffaut şi Alfred Hitchcock, din 1962, şi cartea de conversaţii despre arta regizorală ce a rezultat.
Mărturiile unor regizori precum Martin Scorsese, David Fincher şi Wes Anderson vin să susţină impactul cărţii lui Truffaut şi influenţa lui Hitchcock asupra regizorilor actuali.
”I Don’t Belong Anywhere: The Cinema of Chantal Akerman”, de Marianne Lambert, analizează cele peste 40 de filme din cariera renumitei regizoare belgiene recent dispărute dintre noi şi originile limbajului său cinematografic.
Construit din înregistrări filmate de actriţa însăşi cu o cameră de 16 mm, fragmente de jurnal, scrisori şi imagini de arhivă, şi narat în suedeză de Alicia Vikander, documentarul ”Ingrid Bergman: In Her Own Words”, de Stig Björkman, explorează personalitatea complexă din spatele imaginii actriţei suedeze.
”Helmut Berger, Actor”, de Andreas Horvath, e un portret intim al personalităţii dificile a actorului Helmut Berger (71 de ani), fostă muză şi iubit al regizorului Luchino Visconti. pelicula ”Doomed Beauty”, de Helena Třeštíková, urmăreşte povestea tragică a actriţei cehe Lida Baarová, cunoscută pentru frumuseţea ei şi relaţia amoroasă cu Joseph Goebbels.
”For the Love of a Man”, regizat de Rinku Kalsy şi prezentat la Veneţia în 2015, are ca subiect fanatismul din jurul personalităţii lui Rajinikanth, un actor indian de 64 de ani. ”A Flickering Truth”, în regia lui Pietra Brettkelly, este un documentar tulburător despre cinefili împătimiţi care au restaurat mii de ore de material din trecutul cinematografic al Afganistanului, după trauma regimului taliban.
”Fury of The Demon” este o anchetă care porneşte pe urmele filmului omonim din 1897 al lui Georges Méliès, supranumit ”cel mai mortal film făcut vreodată”. Legenda spune că vizionarea lui îi face pe spectatori să devină violenţi.
”50 Days in The Desert”, de Fabrizio Maltese, documentează filmările de 7 săptămâni în deşertul Sahara al filmului ”The White Nights”, de Joachim Lafosse, cel mai bun regizor la Festivalul de la San Sebastian în 2015, şi examinează dinamica relaţiilor interpersonale care se creează pe platoul de filmare şi rolul de manipulator al regizorului.
În cel mai recent documentar al său, ”It All Started at the End”, regizorul Luis Ospina îndreaptă camera în trecut, spre rădăcinile sale în grupul Cali, colectivul de artişti columbieni care a revoluţionat arta, cinematografia şi literatura, în timp ce ţara era acaparată de narcoterorism şi război de gherilă în anii ‘70 şi ‘80.
Filmul care dă şi titlul secţiunii, ”Cinema, Mon Amour”, de Alexandru Belc, reuneşte poveştile din spatele cinematografelor de stat abandonate din România, prin intermediul protagonistului Victor Purice, care luptă pentru salvarea sălii Dacia Panoramic din Piatra Neamţ.
Festivalul Internaţional de Film Transilvania, care se va desfăşura în perioada 27 mai - 5 iunie, este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Festivalul de Film Transilvania, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Ministerului Culturii şi Primăriei Municipiului Cluj-Napoca.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...