Cineastul român Radu Mihăileanu, preşedintele ARP Franţa, societate civilă a autorilor, realizatorilor şi producătorilor de film, a vorbit marţi, în cadrul primei dezbateri organizate la Les Films de Cannes à Bucarest, despre modificările din legislaţia europeană privind drepturile de autor, noile proiecte de măsuri antipiraterie şi despre proiectul privind taxarea marilor platforme de streaming.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Mihăileanu, în direct prin Skype, a punctat faptul că marile platforme de streaming de tip Netflix şi Amazon au obligaţia să difuzeze într-o cotă de 30% conţinut european, dar nu au obligaţia ca acest conţinut european să fie recent. Astfel, ele pot cumpăra cataloage vechi foarte ieftine.

„Vom încerca să introducem în legea franceză să fie prevăzut ca 30% din cifra de afaceri obţinută în ţara de difuzare şi să aibă obligaţia să o investească în prefinanţarea filmelor sau serialelor, apoi trebuie împărţiţi între audiovizual şi cinema”.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Momentan, nu există o obligaţie în legislaţia europeană privind investiţia. „Trebuie adăugată în legea naţională. Avem capacitatea. Legea europeană permite de a adăga ceea ce vrem noi în legea naţională”.

În prezent, legea europeană este făcută după Tratatul de la Lisabona. Ea ar trebui coroborată cu un organism care să ştie cifra de afaceri a Netflix ori Amazon în România, să poată calcula rata de 30% şi să aibă mecanismele să o colecteze şi să o introducă în fondul de cinema naţional.

„Este foarte greu de a stabili cifra de afaceri reală. Ei au mereu o şmecherie, ocolesc, şi e greu de obţinut. Sunt obligaţi însă să plătească TVA-ul şi prin asta se poate să ştim puţin cifra. Apoi trebuie să facă declaraţie de număr exact de abonaţi pe fiecare ţară”, a mai spus Mihăileanu.

El numeşte aceste platforme „mall sau supermarket audiovizual şi cultural”. Cineastul a punctat 3 pericole generate de acestea, asemănându-le cu cele din agricultură: „Trebuie să fim foarte ieftini, astfel se distruge producătorul, deci, noi, creatorii şi producătorii independenţi, se distruge produsul, adică opera, şi se distruge pământul prin aceste insecticide. În cultură e la fel. Tinerii trebuie să aibă acces la o cultură diversă. Mergem spre asta: Netflix, Amazon, Disney, Fox, Apple, Facebook, toţi cei care produc, sunt supermarketuri”.

Totul ieftin

Mihăileanu vede ca o soluţie în menţinerea diversităţii adăugarea celor 30% în legislaţie. „În curând, tot ieftin va fi de foarte proastă calitate şi nu va apăra diversitatea. Cei 30% reprezintă o mică soluţie şi ne gândim la o altă soluţie - pe care o vom propune la Dijon - pentru legea naţională”.

„Ei încearcă să ne păcălească cu modele economice foarte diferite. La Netflix, abonamentul este cuprins între 13 şi 15 euro pe lună. Amazon are un alt model economic: vinde foarte mult electrocasnice şi, în plus, oferă pentru 50 de euro pe an o mie de filme, prin Amazon Prime”.

Radu Mihăileanu propune ca sistemul de taxare să fie fix pe fiecare utilizator care are acces la conţinut. „Pentru noi este foarte periculos pentru că înseamnă că valoarea filmelor e de 50 de euro pe an. Este ceea ce numim transfer. E marea primejdie de mâine - transferul valorii. Este sistemul Spotify, Deezer, le-am văzut în muzică foarte mult. Creaţia, autorul nu mai au nicio valoare. Valoarea ei e un produs. Vino să iei un frigider şi, în plus, ai un filmuleţ. În Franţa vom propune ca pentru orice tip de abonament - fie pentru televiziune cu plată sau platforme SVOD - să fie stablit preţul, să fie definit abonatul”.

Piaţa unică digitală

Iniţiativa UE de a crea o platformă VOD este o măsură salutată de majoritatea cineaştilor europeni. A fost făcută o indexare a tuturor filmelor europene - pelicule create de europeni, dar şi cele produse de europeni. Actul informativ precizează şi care sunt drepturile de autor disponibile.

„Europa este cel mai mare producător de filme de pe celelalte continente, dar filme ale diversităţii, nu de tip Hollywood. Etapa a doua, abia aşteptăm să fie gata, este ca toate aceste filme să fie disponibile în Europa şi în lume. Să le putem vedea. Am constatat prin statistici că cele mai cunoscute filme europene sunt, de fapt, vândute în maxim 50 de ţări”.

Această măsură îşi propune să lărgească accesul la nivelul planetei pentru conţinutul produs în Europa prin crearea unui site, a unei platforme VOD, în care toate aceste titluri europene să poată fi accesate din oricare ţară, contra unui cost transparent.

„Democraţia este diversitate şi e păcat ca Europa, care a inventat republica şi democraţia, să nu exporte cea mai mare bogăţie a ei, diversitatea”.

Măsurile europene antipiraterie

Mihăileanu a mai declarat: „Am câştigat, în luna septembrie, la Parlamentul European. Acum suntem în faza trilogului: există negocieri între Comisie, Consiliul statelor şi Parlament. Trebuie să fim prudenţi, pentru că sunt europarlamentari care sunt împotriva noastră. Pirateria, utilizarea ilegală a drepturilor de autor, este abordată în Articolul 13, în care noi spunem că vrem să introducem un filtru care să spună «atenţie, filmul ăsta, muzica asta, articolul ăsta nu îţi aparţine şi trebuie să plăteşti»”.

Toate motoarele de căutare vor fi obligate să introducă filtrul, „de asta GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) face o mare campanie”.

„Am citit că YouTube cere tuturor youtuberilor să lupte împotriva noastră. Deci, războiul continuă”, a completat Mihăileanu.

El a adăugat: „În momentul de faţă, nu există legea europeană. E prea complicat ca ea să spună că trebuie să plăteşte amendă. Ce e mai uşor e ca în fiecare lege naţională să fie introdusă o lege împotriva piraţilor. Noi suntem pe cale de a o face în Franţa. E o chestiune de voinţă politică internă. Nu există niciun impediment”.

El a completat cu o cifră: în Franţa, în decurs de un an, au fost pierduţi din cauza pirateriei 1,5 miliarde de euro.

Drepturile de autor

Radu Mihăileanu a tras un semnal de alarmă privind dreptul moral, cenzura aplicată de platforme. „Dacă ei vor avea mereu final cut-ul, autorul nu vom mai fi noi, autorul va fi cel care plăteşte. Asta e prima mare primejdie”.

Un al doilea punct adus în discuţie este remuneraţia proporţională, termen introdus de Voltaire şi Baumarchais. „Independenţa financiară a autorului îi permitea să spune ce dorea. În momentul în care nu mai ai independenţa financiară, te supui celor puternici. Cei puternici de azi sunt de milioane de ori mai puternici decât cei de pe vremea lui Voltaire şi Beaumarchais. Trebuie să ducem bătălia asta cu mare forţă”.

Mihăileanu a mai spus că deşi Google este cotat la bursă cu 500 de miliarde de dolari, iar Amazon şi Apple, cu aproximativ 1000 de miliarde de dolari, nu vor să plătească drepturi de autor, considerându-le scumpe. „Ei trebuie să plătească autorii, pentru că bogăţia lor este conţinutul, iar conţinutul ne aparţine nouă”.

La Bruxelles contiuă lupta, a mai spus cineastul român. El a precizat că, în iulie, când a fost câştigată una dintre „bătălii” de către giganţii tehnologici, ei au cheltuit 33 de milioane de euro pentru lobby. „Noi nu avem banii ăstia, dar avem voinţă. Trebuie să mergem să vedem fiecare europarlamentar”.

„Cele două articole sensibile din directiva drepturilor de autor sunt 13 şi 14. Legat de Articolul 13, lor le este frică că facem poliţie, este fals. Adevărul este că ei fac, GAFA face poliţie. De ani de zile, una dintre marile lor surse este DATA - ştiu tot ce faceţi pe internet. Articolul 14 este foarte important şi el. Unul fără celălalt nu reprezintă foarte mult. Parlamentul propune articolele cum le vrem noi, dar Comisia încă nu. Comisia are articolele astea de manieră diferită”.

Subiectele discutate la Cinema Union sunt legislaţia de film, legea rebate-ului - nou votată în România - şi noul proiect de lege a cinematografiei propus de către CNC. 

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest a debutat vineri, 19 octombrie, iar între invitaţi se numără cineaştii Asghar Farhadi, Carlos Reygadas, Manuel Claro şi Gaspar Noé.

Proiecţiile şi evenimente conexe - dezbateri şi programul Managing Talents - vor continua, în diverse spaţii din Bucureşti, până pe 28 octombrie. Programul festivalului poate fi consultat pe site-ul filmedefestival.ro.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.