Preotul Vasile Răducă, prodecanul Facultăţii de Teologie, a transmis presei precizări cu privire la afirmaţiile controversate făcute în emisiunea din 27 mai, la Radio Trinitas, în emisiunea "Răspundem ascultătorilor" cu tema "Darul naşterii de prunci", precizând că regretă faptul că vorbele sale "au avut un ecou nedorit".

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

"Regret faptul că vorbele mele, adresate în contextul unui dialog la radio, cu persoane care cereau îndrumare din punct de vedere creştin ortodox pentru situaţiile delicate de viaţă în care se aflau, au avut un ecou nedorit", a precizat preotul Vasile Răducă, prodecanul Facultăţii de Teologie. 

El a adăugat: "Revin, aşadar cu explicaţii pe care le găsesc necesare pentru a clarifica problemele extrem de delicate care nu puteau fi "rezolvate" la telefon şi la radio, din lipsă de timp, dar care au avut un răspuns cât se poate de valid din punct de vedere teologic. Sper ca punctul meu de vedere, în perfect acord cu dogma creştin-ortodoxă şi clarificat în aceste rânduri să tempereze multe din aspectele generate de graba cu care, poate, am vorbit în contextul dialogului telefonic, la radio".

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Redăm integral explicaţiile preotului Vasile Răducă

Din punctul de vedere al moralei creştine, relaţiile sexuale sunt permise exclusiv în cadrul căsătoriei, altfel omul îşi poate duce viaţa şi fără să întreţină relaţii sexuale. Morala creştină nu este de acord cu utilizarea prezervativului.

Cea mai bună metodă contraceptivă şi acceptată de Biserică este abstinenţa. Orice act sexual are urmări mult mai profunde decât simpla jubilare sexuală individuală a ambelor sexe şi are o finalitate. Spre exemplu, în timpului ciclului menstrual organismul femeii produce o serie de estrogeni. Unii sunt folositori organismului. Alţii sunt şi cancerigeni. Excesul de estrogeni poate fi nociv organismului femeii.

Testosteronul din lichidul seminal masculin are menirea să neutralizeze efecul nociv al acestor estrogeni. De aici necesitatea unor relaţii sexuale normale, fireşti, fără bariere fizice, precum prezervativul.

Bineînţeles că sunt şi cazuri speciale despre care nu am fost întrebat în emisiune. Din nefericire, în România ne moare femeia tânără, lovită de boli necuţătoare. De multe ori nu ştim etiologia acestor situaţii.

Poate că necunoaşterea semnificaţiei profunde a actului sexual, aceea de fuziune în cadrul căsătoriei binecuvântate (De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de femeia sa. Şi vor fi amândoi un trup; aşa că nu mai sunt doi, ci un trup. Mc., 10,7-8), este una din cauze. Nu strică să vorbim despre ea persoanelor active din punct de vedere sexual şi să o cunoaştem.

Recomand spre parcurgere persoanelor mai interesate de aspectele ştiinţifice, cel puţin următoarele volume: prof. Dr. Petrache Vârtej, Ioana Vîrtej, Cătalina Poiana, Ginecologie endocrinologica, Ed. All, 2003, Dr. John C. WILLKE, Barbara H. Willke, Abortion Questions and Answers Love Them Both, Hayes Publishing Co. Inc., 2003; dr. Larisa Ciochină, Constantin Iftime, O viziune asupra vietii, ed. Provita media.

Mi s-a adresat întrebarea dacă un copil conceput printr-un viol trebuie să fie avortat. În calitate de preot ortodox, eu am comunicat punctul de vedere al Bisercii care socoteşte că acest lucru nu trebuie făcut.

Dacă minunea conceperii unui prunc s-a produs, acel prunc nu trebuie avortat, indiferent de condiţiile în care pruncul a fost conceput. Se ştie că unirea celor două celule germinale nu se produce în momentul săvârşirii actului sexual, ci după mai multe ore.

Din punct de vedere ştiinţific însă, eu nefiind medic ginecolog sau obstretician, dar prin prisma activităţii didactice fiind nevoit să parcurg literatura specializată ale cărei puncte de vedere le preiau, ştiu că cercetătorii în domeniul medical consideră că, în cele mai multe cazuri, violarea unei femei nu se soldează automat şi cu rămânerea gravidă a acesteia.

În cazul unui viol care ar presupune o eventuală stare de graviditate, în ciuda traumei suferite, victima are la dispoziţie câteva ore în care ar putea ajunge la un centru medical specializat, unde primeşte îngrijiri igienice speciale (sau poate face ea însăşi acest lucru), încât violul să nu se soldeze cu o sarcină.

Aceste aspecte insă ţin şi de educaţia primită. Punctul de vedere al specialiştilor, pe care acum regret că mi l-am însuşit şi l-am expus, este că, dacă o femeie rămâne însărcinată în urma unui viol, este vorba mai degrabă de un viol la care aceasta a fost constrânsă să consimtă din punct de vedere fiziologic.

Personal, sunt împotriva oricărei forme de viol. Traumele prin care trec aceste femei sunt de neimaginat şi consider că, după trauma unui viol, poate că nu este recomandabil ca femeia să treacă printr-o nouă traumă, aceea a avortului.

Aceste victime merita rugăciunea şi empatia noastră, a tuturor în paralel cu luarea oricăror măsuri ca violatorii să fie descurajaţi, pedepsiţi şi ajutaţi să nu mai facă aşa ceva.

Nu am nimic cu căsătoriile inter-etnice şi inter-religioase. În calitate de teolog, am arătat un punct de vedere cu privire la antropologia islamică, comparativ cu cea creştină.

Vă rog să citiţi cel puţin Şura a IV-a din Coran. Veţi vedea de câtă demnitate se bucură femeia în islam. Nu acuz şi nu condamn punctul de vedere al islamului.

Citiţi şi Evangheliile şi veţi vedea cum este văzută femeia de Hristos, respectiv, în creştinism. Pe doamna care m-a întrebat cu privire la respectiva căsătorie am îndemnat-o să privească la demnitatea pe care cele două religii o acordă femeii astfel ca, ulterior să îşi poată îndruma fiica în consecinţă".

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.