Ugur Yesil, CEO şi Executive Board Member al Kanal D, vorbeşte într-un interviu acordat News.ro despre parcursul postului de televiziune aflat de 14 ani pe piaţa media românească, despre provocările pe care le-a reprezentat anul 2020, din punct de vedere editorial şi administrativ, şi prezintă planurile pentru 2021.
Kanal D a împlinit, pe 1 martie, 14 ani de când se află pe piaţă media din România. Ugur Yesil a făcut, pentru News.ro, un rezumat al acestei perioade, în care atât conţinutul propus de postul de televiziune, cât şi publicul s-au adaptat.
Emisiunile de divertisment, reality show-urile şi serialele sunt punctele forte ale postului, iar lor li se alătură buletinele informative. Ştirile Kanal D şi-au păstrat în toţi aceşti ani neimplicarea politică, a subliniat CEO-ul, iar obiceiul de consum, în general, s-a schimbat de la începutul pandemiei.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
În 2020, în prime time, la nivel naţional, Kanal D s-a situat pe locul al doilea în topul audienţelor, cu o creştere a cotei de piaţă, faţă de anul precedent, de 12%.
„În această perioadă dificilă pentru multe business-uri, am făcut tot posibilul să nu existe ajustări de salarii sau personal”, a subliniat el.
La nivel de staţie, prioritatea Kanal D este „să consolideze toate proprietăţile media, fie că este vorba despre TV, radio sau divizia online”.
Prezentăm integral interviul acordat News.ro de Ugur Yesil:
Cum aţi descrie aceşti 14 ani de la debutul Kanal D pe piaţă românească?
Ugur Yesil: A fost o perioada plină de provocări, extraordinară din toate punctele de vedere, care ne-a adus satisfacţii uriaşe, mai ales privind rezultatele obţinute şi echipa pe care am format-o în timp. Am fost în permanenţă fideli strategiei de a ne diferenţia de ceea ce există pe piaţă de televiziune şi de a deveni trendsetteri cu o serie de formate. Am investit constant în infrastructură şi tehnologie, astfel încât cei de acasă să aibă parte de un spectacol total, atât din punct de vedere al conţintului, cât şi al suportului tehnic prin care acesta le este livrat.
În acest moment, Kanal D se află în top trei staţii generaliste din România, de multe ori se plasează pe primul şi al doilea loc în audienţe. În primele două luni ale lui 2021, Kanal D s-a situat pe primul loc la nivel naţional în prime time (20:00-24:00), cu 8,8% rating and 20,0% share.
Ce tip de programe din grilă a atras cel mai mult publicul în toţi aceşti ani? Care ar fi, să spunem, punctul forte al postului de televiziune?
Ugur Yesil: Kanal D este o televiziune generalistă care răspunde exigenţelor şi nevoilor de consum ale unui public foarte divers. Paleta ofertei noastre este variată, iar Kanal D a reuşit în cei 14 ani de existenţă să ofere formate revoluţionare şi să impună trenduri. Exemplele ar fi show-uri de anvergură precum „Survivor România", „Bravo, ai stil!", emisiunile de reportaje ca „Asta-i România!", reality show-uri în care se regăsesc milioane de oameni precum „Puterea Dragostei", „Trăiri alături de Andreea Mantea" şi „În căutarea adevărului". Show-uri de divertisment cu tradiţie la Kanal D, precum „Teo Show" şi „Roată Norocului”, le fac în continuare telespectatorilor din România zilele mai frumoase. Reprezentative pentru post sunt serialele turceşti, vizionate de o ţară întreagă şi în care se regăsesc foarte mulţi dintre cei care le privesc în fiecare seară.
De asemenea, în toamna am lansat un format riguros, o producţie internă, care generează în media ecouri uriaşe – „40 de întrebări cu Denise Rifai", o emisiune în care diferite personalităţi din multe domenii fac dezvăluiri în premieră. Este un format internaţional pe care îl realizăm intern, cu echipa Kanal D, o emisiune de o intensitate maximă, datorită modului prin care îşi poartă invitaţii prin întreagă lor viaţă, profesională şi privată, a contextului prezentat înainte de adresarea întrebărilor, unele cu adevărat răscolitoare, de forţă. Un adevărat challange pentru aceştia, pentru că au ocazia să clarifice o sumedenie de aspecte care au ţinut primele pagini ale ziarelor, de-a lungul anilor. Documentarea realizată pentru emisiune este una extrem de minuţioasă, acoperă chiar decenii. Fiecare întrebare şi fiecare răspuns generează ştirile de a două zi, pentru că informaţia este una concentrată şi de multe ori dezvăluirile sunt în premieră. Invitaţi precum Ilie Năstase, Elena Udrea, Viorica Dancilă, Dan Bittman, Ion Cristoiu, Dan Negru, Teo Trandafir, Gică Popescu, Adrian Năstase, Silviu Prigoană, Anamaria Prodan, Petre Roman au ajuns sub lupta întrebărilor lui Denise Rifai. Emisiunea a devenit virală în spaţiul online, iar succesul ei are reverberaţii chiar şi pe TikTok, unde publicul este unul foarte tânăr. Oamenii pot găsi inspiraţie în poveştile de viaţă expuse în emisie sau îşi pot clarifica anumite întrebări care planau asupra personalităţii invitate în emisiune.
Aş vrea să punctez forţa pe care o au în grilă Ştirile Kanal D, o componentă foarte importantă a staţiei. Ştirile Kanal D au evoluat constat în cei 14 ani de existenţă. Sunt realizate de o echipă de jurnalişti dedicaţi, adevăraţi profesionişti, au fost şi sunt un sprijin real pentru telespectatori şi în această perioada a pandemiei, în care nevoia de informare corectă, clară, din surse credibile e mai importantă că niciodată.
Ştirile Kanal D şi-au păstrat în toţi aceşti ani neimplicarea politică, contând în economia grupajelor informative doar interesul cetăţeanului. Şi în ceea ce priveşte abordarea Ştirilor am fost trendsetteri, un exemplu fiind acela că în perioada în care ştirile cu tuşe dramatice foarte îngroşate sufocau românii, noi am ales să prezentăm şi partea pozitivă sau mai relaxată, din zone de interes pentru cei de acasă – social, stil de viaţă, sănătate, sport, informaţii despre cum să îţi petreci weekendul etc. Acest trend a fost preluat şi de competitori.
În permanenţă, telespectatorii ne-au simţit aproape de ei, empatizand cu problemele lor, tocmai de aceea ne-au semnalat mereu probleme cu care se confruntă, iar noi am tras semnalele de alarmă către decidenţi care aveau pârghiile pentru a rezolva şi la nivel macro probleme sociale reale. Ne-am implicat chiar şi în acţiuni reale de intervenţie pentru a rezolva probleme stringente. Un exemplu ar fi aducerea românilor sechestrati la muncă în Libia, o acţiune în care s-a implicat cu trup şi suflet Christian Sabbagh. Avem cu telespectatorii noştri o legătură foarte strânsă, de încredere, care s-a consolidat în tot acest timp.
Toate aceste programe despre care am vorbit au un succes constant, fie că sunt difuzate în prime time sau day time, tocmai pentru că fiecare în parte corespunde unei anumite nevoi şi e realizat cu dedicare pentru cei de acasă. Răspunsul celor care ne privesc este unul masiv, efervescent, telespectatorii sunt foarte implicaţi în ceea ce se întâmplă în aceste show-uri şi vor să îşi exprime părerile, impresiile, să schimbe opinii. Show-urile Kanal D au creat comunităţi întregi, foarte active, în online.
Cum a fost pentru Kanal D anul 2020? Ce schimbări au avut loc, din punct de vedere al programelor, redacţiei şi abordării în buletinele informative?
Ugur Yesil: Am fost nevoiţi să regândim fluxul operaţiunilor, în sensul că unele echipe au lucrat de acasă, altele de pe teren sau de la birou, am respectat măsurile de distanţare, purtarea măştii, dezinfectarea periodică a spaţiilor de lucru şi numai. De asemenea, după perioada de lockdown, când au reînceput filmările unor show-uri, precum „Bravo, ai stil!", tot procesul de filmare s-a adaptat acelor limitări necesare pentru că toată lumea să fie în siguranţă. Foarte multe materiale au fost realizate prin intervenţii Skype, iar invitaţii noştri s-au adaptat şi ei foarte rapid la această manieră de a fi alături de noi, chiar şi de la distanţă.
Ce ne bucură şi a făcut diferenţa este că, în tot acest timp, le-am oferit celor de acasă producţii fresh, mai ales că era atâta nevoie de emisiuni care să le ofere oamenilor o stare bună, de optimism, dar şi care să îi informeze constant şi corect. Umorul, spectacolul de bună calitate, informaţia responsabilă au fost şi sunt cuvintele de ordine la Kanal D. Ştirile Kanal D au fost şi în perioada pandemiei un reper important pentru publicul din România, mai ales în contextul proliferării fenomenului fake news.
Câţi angajaţi are acum postul din România?
Ugur Yesil: În acest moment, Kanal D are peste 300 de angajaţi. Sunt fericit să subliniez că mulţi dintre cei care se aflau la începuturile Kanal D aici sunt şi acum în echipă. Mai mult de 80 dintre angajaţii primilor ani se află şi acum la Kanal D, iar acest grad de retenţie foarte mare spune multe despre atmosfera de la muncă şi despre motivaţia în primul rând profesională a celor care lucrează aici.
Pentru Kanal D, omul este cea mai preţioasă resursă în companie. Astfel că, în această perioadă, nu numai că am încercat să reducem riscurile asupra sănătăţii cât mai mult posibil, am avut grijă că toţi angajaţii Kanal D să se simtă în siguranţă atunci când vin la birou, pentru că sănătatea lor e cea mai importantă.
În plus, în această perioadă dificilă pentru multe business-uri, am făcut tot posibilul să nu existe ajustări de salarii sau personal.
Având în vedere criza sanitară, efectele ei s-au făcut simţite la nivelul postului? Cum au evoluat cifrele de audienţă în ultimul an?
Ugur Yesil: Efectele s-au simţit în măsura în care a trebuit să regândim modalitatea de a construi emisiile în condiţii de pandemie. Dar, în ciuda acestor dificultăţi, ne-am adaptat rapid şi chiar am înregistrat creşteri în audienţă. În 2020, în prime time, la nivel naţional, Kanal D s-a situat pe locul doi în audienţe cu o creştere a cotei de piaţă, faţă de anul precedent, de 12%.
Publicul a fost avid, în această perioadă de pandemie, de show-uri fresh şi de informaţie din surse sigure. După perioada de lockdown, „Bravo, ai stil!", un show inspiraţional şi efervescent, a fost că o gură de aer pentru mii de telespectatori. De asemenea, a contat foarte mult că am venit cu un format proaspăt, precum „40 de întrebări cu Denise Rifai", o noutate în materie de emisiuni TV. Tot în perioada pandemiei, românii au călătorit cu ochii minţii şi cu sufletul prin intermediul emisiunii de reportaje de călătorie „ROventura". „Teo Show" a fost emisiunea care le-a readus românilor zilnic, de luni până vineri, zâmbetul pe buze, a fost important ca, în ciuda climatului general de nesiguranţă, cineva să îţi livreze o stare de bine.
„Survivor România" este un adevărat fenomen în acest moment, constant e pe locul 1 pe toate targeturile monitorizate, iar publicul consumă cu frenezie acest tip de produs de televiziune inspiraţional. Consumul de TV şi online a crescut în perioada izolării, iar oamenii au ales aceste show-uri care le-au transmis o stare de bine, în care s-au regăsit, ei şi familiile lor.
Toate aceste lucruri s-au reflectat în audienţele postului, Kanal D s-a plasat adesesea pe primul şi al doilea loc în topul audienţelor, atât în day time cât şi în prime time.
Pe ce loc s-a clasat, la nivel naţional, Kanal D, anul acesta?
Ugur Yesil: În primele două luni ale anului, Kanal D s-a plasat pe primul loc în prime time (20:00-24:00), cu 8.8% Rating şi 20,0% Share. Şi la nivel urban, staţia a fost tot pe prima poziţie în acest interval, cu 7,2% Rating şi 17,1% cota de piaţă.
În day time (intervalul 11:00-17:00), Kanal D a fost de asemenea pe primul loc în primele două luni ale anului în curs, cu 3,7% şi 14,1% cota de piaţă.
Spre ce s-a îndreptat mai mult publicul? Care au fost cele mai urmărite programe în ultimul an?
Ugur Yesil: În prioada de izolare, oamenii au fost mai dispuşi să urmărească emisiuni, dar şi programe informative care să îi ţină la curent cu ceea ce se întâmplă în contextul pandemiei. Cum spuneam, telespectatorii au avut nevoie de acele emisiuni care să îi facă să mai uite de grijile din cotidian, dar şi să îi ţină la curent cu lucruri care îi priveau direct, în timpul crizei sanitare, într-o realitatea care părea că se schimbă de la o zi la alta şi într-un climat de nesiguranţă.
Ştirile Kanal D au înregistrat audienţe excelente, tocmai pentru că am făcut eforturi să oferim publicului informaţii relevante, obiective, din surse credibile. În aceeaşi măsură, show-uri de entertainment precum „Teo Show", „Roata Norocului", „Bravo, ai stil!" au răspuns nevoii de relaxare a publicului, audienţele confirmând acest lucru. De asemenea, consacratele seriale turceşti, devenite de altfel trensetteri pe piaţă media din România, au fost foarte apreciate de public. Anul trecut am difuzat „Preţul fericirii", „Mă numesc Zuleyha", „Dragoste şi secrete", producţii cu remrcabile audienţe în prime time.
Obiceiul de consum, în general, s-a schimbat de când cu această pandemie. Oamenii s-au uitat mai mult la televizor, stand în casă, şi au avut nevoie de social media mai mult decât înainte, pentru a suplini lipsa interacţiunii directe. Consumul de conţinut video a crescut, de asemenea, iar Kanal D s-a adaptat la aceste nevoi ale publicului, aducând în faţă acestuia, producţii proprii în online şi conţinut proaspăt pe TV, emisiuni în care oamenii să se regăsească şi care să îi facă să se implice emoţional. Aş putea spune că toate programele Kanal D au fost urmărite, tocmai pentru că am simţit această nevoie a celor de acasă şi am fost permanent conectaţi cu ei. Un exemplu de interacţiune cu fanii show-urilor este crearea în social media a unor adevărate comunităţi unde aceştia dezbat ceea ce se întâmplă în emisiunile lor favorite.
Ce strategie va fi abordată în 2021? Pe ce va fi pus accentul? În linii mari, ce vă propuneţi pentru următorul an?
Ugur Yesil: În continuare ne propunem să investim în conţinut de calitate şi să le aducem telespectatorilor acele emisiuni care să constituie alternativă la ceea ce se află pe TV, în România, în momentul de faţă. Aşa cum i-am obişnuit până acum, le pregătim de fiecare dată surprize şi ţinem cont de ceea ce îşi doresc. Pentru noi, relaţia cu publicul este un parteneriat cât se poate de serios, iar raportarea noastră este în primul rând la cei de acasă. Ştirile Kanal D îşi vor păstra linia neimplicată politic şi care ţine cont doar de agenda publică prin prisma nevoii de informare a cetăţeanului. Ştirile de la ora 12:00 sunt configurate cu un conţinut mai relaxat, informaţii depre stil de viaţă, sport, sfaturi de la specialişti din diverse domenii de activitate, interviuri în exclusivitate cu personalităţi marcante ale zilei, pe diverse teme aflate pe agenda zilei.
Ştirile din prime time pun sub lupă cele mai importante evenimente ale zilei, tratate cu profesionalism de o echipa extrem de dedicată.
La nivel de staţie, prioritatea Kanal D este să consolideze toate proprietăţile media, fie că este vorba de TV, radio sau divizia online (kanald.ro, stirilekanald.ro, wowbiz.ro, Kfetele.ro, radioimpuls.ro). De asemenea, în concordanţă cu trendurile pieţei media, ne vom concentra şi pe generarea de conţinut video exclusiv, răspunzând astfel afinităţii publicului pentru streaming online, atât de evidentă mai cu seamă după declanşarea pandemiei. Continuăm, de asemenea, strategia de dezvoltare a Radio Impuls, care s-a alăturat în urmă cu doi ani Dogan Media, astfel încât să ajungă în top 5 al celor mai importante staţii radio din România.
S-a schimbat profilul telespectatorului Kanal D de-a lungul anilor?
Ugur Yesil: Cu siguranţă, profilul telespectatorului a devenit unul mult mai complex în timp. Dacă în primii ani ai Kanal publicul era în mare parte unul feminin, matur şi vârstnic, lucrurile s-au schimbat pe parcurs, Kanal D a atras şi public masculin, tineri, care a venit către noi odată cu show-uri precum „Bravo, ai stil!" şi „Survivor" şi datorită interactivităţii în platformele online şi Radio Impuls.
Kanal D are acum un public activ social, dinamic şi eterogen. Această diversitate vine şi din specificul show-urilor, care răspund unor gusturi variate. Sunt emisiuni la care se poate uita toată familia, cum e „Survivor România", emisiuni care au un public ţintă matur şi interesat de talk-show şi dezbatere, precum cel care urmăreşte dezvăluirile de la „40 de întrebări cu Denise Rifai".
Reality-uri precum „Trăiri alături de Andreea Mantea", „Putere Dragostei", „În căutarea adevărului" răspund curiozităţii multor femei şi bărbaţi, deopotrivă atraşi de experienţele împărtăşite, de poveştile din viata cotidiană pe care o regăsesc în aceste emisiuni.
„Teo Show" este o emisiune urmărită de toată familia, regăsim între urmăritori atât femei, cu vârste variate, cât şi bărbaţi şi tineri.
În ceea ce priveşte Ştirile Kanal D, un reper zilnic pentru telespectatori, 58% dintre consumatorii de informaţie livrată de grupajele noastre informative au vârstă cuprinsă între 18 şi 44 de ani, şi 72% din ei au o educaţie medie şi superioară.
Acestea sunt doar câteva exemple ale diversităţii oferite de Kanal D, dar şi în ceea ce priveşte publicul care ne urmăreşte.
Publicul ţintă al Kanal D este cel al unui post generalist de televiziune, iar noi ne dorim să le fim telespectatorilor, fie că este vorba de tineri, maturi, vârstnici, femei, bărbaţi şi copii, din toate zonele sociale şi geografice ale României şi nu numai, o sursă permanentă de divertisment de calitate şi informaţie utilă.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.