Agenţia Naţională Anti-Doping (ANAD) a explicat, joi, într-un comunicat, toate elementele cazului atletei Florentina Iuşco, suspendată de TAS/CAS pentru dopaj.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

ANAD a precizat că a sperat până în ultima clipă că va fi menţinută de TAS decizia Comisiei de audiere, mustrare, însă acum va respecta decizia finală a TAS.

“Sportiva a depus toate eforturile să demonstreze cum a ajuns substanţa în corpul său, solicitând analizarea unor suplimente pe care le-a considerat că ar fi condus la rezultatul pozitiv, lucru care s-a şi demonstrat prin analizarea acestora la LCD din Seibersdorf”, menţionează ANAD.

ANAD a fost informată în data de 24.07.2024, ora 18:35, prin corespondenţa electronică de la Curtea de Arbitraj Sportiv de la Lausanne (CAS), cu privire la faptul că sportiva Iusco Florentina Costina, componentă a lotului olimpic pentru Jocurile Olimpice de la Paris 2024, a fost sancţionată cu 2 (doi) ani de suspendare din activitatea sportivă, începând cu 1 februarie 2024, iar rezultatele, punctele şi medaliile obţinute de la data prelevării probei, 23.04.2023, vor fi descalificate şi retrase.

CAS a analizat cererea de apel iniţiată de Agenţia Mondială Anti-Doping (WADA) la data de 16.04.2024 împotriva deciziei Comisiei de audiere de pe lângă ANAD, în cazul sportivei Iusco Florentina Costina şi a admis parţial apelul, modificând sancţiunea sportivei cu o suspendare de doi ani din activitatea sportivă, în temeiul art. 86 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 310/2021 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport.

Comisia de audiere de pe lângă ANAD a gestionat cazul sportivei ca urmare a raportării de către Laboratorul de control doping (LCD) din Bucureşti a unui rezultat analitic pozitiv pentru utilizarea substanţei interzise furosemid, în proba emisă de sportivă cu ocazia controlului doping efectuat în afara competiţiei, în data de 23.04.2023. Substanţa identificată este substanţă specifică care face parte din Clasa S5 Diuretice şi agenţi mascatori, conform Listei Interzise 2023.

Având în vedere clasificarea acesteia ca substanţă specifică, Legea nr. 310/2021 şi Codul Mondial Anti-Doping 2021 nu impun măsura suspendării provizorie obligatorie, explică ANAD.

 WADA recomandă prudenţă extremă în ceea ce priveşte utilizarea suplimentelor alimentare/nutriţionale: “Utilizarea suplimentelor alimentare de către sportivi este o preocupare serioasă, deoarece în multe ţări fabricarea şi etichetarea suplimentelor nu respectă reguli stricte, ceea ce poate duce la situaţia ca un supliment să conţină o substanţă nedeclarată şi care este interzisă conform reglementărilor anti-doping. Un număr semnificativ de teste pozitive au fost atribuite utilizării necorespunzătoare a suplimentelor, iar atribuirea unui rezultat pozitiv unui supliment alimentar incorect etichetat nu este o apărare acceptată într-o audiere doping. Riscurile de a lua suplimente trebuie evaluate în raport cu beneficiul potenţial care poate fi obţinut, iar sportivii trebuie să aprecieze consecinţele negative ale unei încălcări a reglementărilor anti-doping ca fiind rezultatul administrării unui supliment contaminat. Utilizarea suplimentelor care au fost supuse unuia dintre sistemele disponibile de asigurare a calităţii poate contribui la reducerea, dar nu la eliminarea, riscului unei încălcări doping neintenţionate.”

Potrivit ANAD, în scopul aplicării Articolului 10 din Codul Mondial Anti-Doping, toate substanţele interzise vor fi „Substanţe specifice”, dacă nu se precizează altfel în Lista Interzisă. Nicio metodă interzisă nu va fi o metodă specifică, dacă nu este identificată în mod specific ca o metodă specifică în Lista Interzisă (M2.2).

În procesul de gestionare a rezultatului sportivei Iusco Florentina Costina sunt aplicabile prevederile Legii nr. 310/2021, Codul Mondial Anti-Doping 2021, Standardul Internaţional pentru gestionarea rezultatelor 2021 şi Lista Interzisă 2023.

Pentru această încălcare a reglementărilor anti-doping, Comisia de audiere a dispus aplicarea sancţiunii mustrării şi fără nicio perioadă de suspendare, pe baza lipsei vinovăţiei sau neglijenţei semnificative, în temeiul art. 94 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 310/2021 ”b) în situaţia în care sportivul sau o altă persoană poate dovedi atât lipsa vinovăţiei sau neglijenţei semnificative, cât şi faptul că substanţa interzisă detectată, alta decât o substanţă de abuz, provine dintr-un produs contaminat, atunci sancţiunea va fi sub formă de mustrare şi fără perioadă de suspendare, până la un maximum de 2 ani de suspendare, în funcţie de gradul de vinovăţie a sportivului sau a altei persoane”.

Sportiva a depus toate eforturile să demonstreze cum a ajuns substanţa în corpul său, solicitând analizarea unor suplimente pe care le-a considerat că ar fi condus la rezultatul pozitiv, lucru care s-a şi demonstrat prin analizarea acestora la LCD din Seibersdorf.

Conform prevederilor Codului Mondial Anti-Doping, art. 2.1.1

“Este de datoria sportivilor să se asigure că nicio substanţă interzisă nu pătrunde în organismul lor. Sportivii sunt răspunzători pentru prezenţa oricărei substanţe interzise, sau a metaboliţilor, ori a markerilor acesteia, depistată în probele lor. În consecinţă, nu este necesar să se probeze intenţia, vinovăţia, neglijenţa sau folosirea cu bună ştiinţă de către sportiv pentru a stabili o încălcare anti-doping conform Articolului 2.1 . [Comentariu la art. 2.1.1: o reglementare anti-doping se consideră încălcată în sensul acestui Articol indiferent de vinovăţia sportivului. Această regulă a fost citată în diverse decizii ale Curţii de Arbitraj Sportiv drept "principiul responsabilităţii stricte". Vinovăţia unui sportiv este luată în considerare în stabilirea consecinţelor încălcării acestei reglementări anti-doping sub incidenţa Articolului 10. Principiul strictei responsabilităţi stabilit în Cod a fost susţinut în mod constant în deciziile luate de Curtea de Arbitraj Sportiv.]”

În conformitate cu prevederile art. 15.1.1 din Codul Mondial Anti-Doping, „o decizie privind încălcarea reglementărilor anti-doping dispusă de o organizaţie anti-doping semnatară, un organism de apel (Articolul 13.2.2) sau CAS va deveni automat obligatorie, după notificarea părţilor, nu doar pentru părţile care iau parte la procedură, dar şi pentru orice semnatar din orice sport.”

Astfel, în acest moment, la nivel naţional, ANAD, Federaţia Română de Atletism, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român şi Agenţia Naţională pentru Sport trebuie să aplice şi să respecte prevederile deciziei CAS.

Statutul sportivei pe parcursul perioadei de suspendare este prevăzut de art. 107 din Legea nr. 310/2021 coroborat cu art. 10.14.1 din Codul Mondial Anti-Doping:

„Art. 107. — (1) Niciun sportiv sau altă persoană care face obiectul unei suspendări sau al unei suspendări provizorii nu poate participa, pe parcursul unei perioade de suspendare sau suspendare provizorie, în nicio calitate, la nicio competiţie sau activitate, alta decât programele autorizate de educaţie anti-doping sau de reabilitare, autorizată sau organizată de către un semnatar, o organizaţie membră a semnatarului, de un club sau o altă organizaţie membră a unei organizaţii membre a unui semnatar sau la competiţii autorizate sau organizate de ligi profesioniste sau de orice organizator de manifestări sportive de nivel naţional sau internaţional sau la manifestări sportive de elită sau de nivel naţional finanţate de un organism guvernamental sau organizate pe teritoriul României de un organizator neafiliat. organizator de manifestări sportive de nivel naţional sau internaţional sau la evenimente sportive de elită sau de nivel naţional finanţate de un organism guvernamental.”

„10.14.1 Interzicerea participării pe durata perioadei de suspendare sau de suspendare provizorie niciun sportiv sau altă persoană care face obiectul unei suspendări sau a unei suspendări provizorii nu poate participa, pe parcursul unei perioade de suspendare sau suspendare provizorie, în nicio calitate, la nicio competiţie sau activitate, alta decât programele autorizate de educaţie anti-doping sau de reabilitare, autorizată sau organizată de către un semnatar, o organizaţie membră a semnatarului, de un club sau o altă organizaţie membră a unei organizaţii membre a unui semnatar sau la competiţii autorizate sau organizate de ligi profesioniste sau de orice.”

ANAD precizează că a sperat până în ultimul moment că decizia Comisiei de audiere va fi menţinută de către CAS. “Cu toate acestea, respectăm decizia finală a CAS-ului, o instanţă superioară şi independentă”, a conchis agenţia.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.