USR consideră că modificările la legile Educaţiei, aşa cum au fost ele prezentate în conferinţa de presă de luni de către ministrul Ligia Deca, nu pot face parte dintr-un program intitulat „România Educată” şi nu pot moderniza sistemul de educaţie.
USR avertizează că problema finanţării sistemului educaţional este tratată superficial de ministrul Ligia Deca.
„Ce nu ştim este de unde vor veni banii pentru educaţie, de unde se va găsi voinţa politică fermă care să asigure finanţarea educaţiei? De asemenea, povara examenelor suplimentare la liceele unde există concurenţă dovedită se păstrează, fără nici o justificare. Mai multe examene pe umerii copiilor şi aşa solicitaţi de greutatea ghiozdanului purtat zilnic. În continuare, calendarul de apariţie a noilor legi ale educaţiei de către Ministerul Educaţiei este vag. Bomboana de pe coliva învăţământului - Ligia Deca nu redeschide dezbaterea publică a legilor, că discuţiile ar fi interminabile, ceea ce este inacceptabil”, a explicat Silvia Dinică, potrivit sursei menţionate.
De asemenea, în proiectele de lege prezentate de Ligia Deca poate fi observată tendinţa de feudalizare a sistemului educaţional şi continuarea practicii de politizare a lui, mai precizează USR.
„Legile Educaţiei au fost pregătite şi tratate în cel mai precar mod cu putinţă. Improvizaţia, lipsa de transparenţă, promisiunile încălcate şi răzgândelile au caracterizat trioul Iohannis-Cîmpeanu-Deca. Nu aşa se face reforma profundă a unui sistem de învăţământ aflat în colaps! După 5 luni de ministeriat şi de secretizare absurdă, doamna ministru Ligia Deca împinge acum, spre Guvern şi apoi spre Parlament, o formă relativ nouă a legilor, dar fără a trece onest şi transparent prin faza obligatorie de consultare şi de dezbatere publică. A trecut însă printr-o negociere politică pe colţul mesei între partidele de la putere. Evitarea dezbaterii pe o lege atât de importantă este un fapt fără precedent. Se pierd astfel ani importanţi în Educaţie, prin amatorismul preşedintelui şi al miniştrilor promovaţi în 'Guvernul Lui”, a afirmat senatorul USR Irineu Darău.
USR prezintă şi un scurt inventar „al problemelor fierbinţi la care ministrul Ligia Deca nu a găsit soluţii clare”:
„- Elevii vor fi în continuare discriminaţi la admiterea în liceu, acel 60% din locuri unde se poate organiza o admitere distinctă, stimulând sistemul nociv al meditaţiilor.
- Salarizarea profesorilor rămâne într-o formulare frumoasă, declarativă, dar care nu produce rezultate concrete. Profesorilor li s-a vândut o iluzie.
- La nivel de incompatibilităţi pentru funcţii de conducere se observă cedările politice în faţa baroilor locali.
- Deşi ministrul Ligia Deca a vorbit despre un capitol dedicat siguranţei şcolare, legea cuprinde în continuare excepţii pentru funcţionarea şcolilor fără aviz IGSU, iar ministrul a pasat problema la alte instituţii.
- Transportul şcolar rămâne şi el într-o zonă de incertitudine, într-un ping-pong între Guvern şi autorităţile locale.
- Nu am auzit nimic în conferinţa de astăzi despre autonomie şi implicarea comunităţii. Primele indicii arată, din contră, că preocuparea a fost mai degrabă pentru mărirea birocraţiei de la nivel de judeţe, pentru mai multe funcţii care să meargă spre partide.
- Ni se promite un 15% la educaţie, care ar trebui să rezolve în mod magic problemele, dar care rămâne o himeră politică la fel de mare ca acel celebru 6%”.
Ministrul Educaţiei Ligia Deca a prezentat luni, într-o conferinţă de presă, proiectele legilor educaţiei,despre care afirmă că au beneficiat de un amplu proces de consolidare, au sprijinul politic al coaliţiei. Ea a precizat că primul pilon este creşterea calităţii în educaţie şi reducerea analfabetismului funcţional şi a anunţat că liceele pedagogice şi universităţile vor forma profesorii de învăţământ primar.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.