Sindicatul Drumarilor “Elie Radu”, unul dintre cele două sindicate importante ale angajaţilor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), acuză Ministerul Transporturilor de faptul că prin spargerea în două entităţi a actualei companii şi prin înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere nu face decât să cloneze CNADNR, rezultatul fiind că două firme vor face acelaşi lucru cu costuri mai mari. Sindicatul ameninţă cu proteste în perioada următoare, în condiţiile în care se teme că ar putea avea loc concedieri.
Două sindicate - Sindicatul Drumarilor “Elie Radu” şi Sindicatul Naţional Profesional al Drumarilor din România (SNPDR) - îşi împart reprezentarea intereselor angajaţilor CNADNR, companie cu peste 6.000 de salariaţi.
Sindicatul Drumarilor “Elie Radu” susţine că proiectul de Ordonanţă privind reorganizarea CNADNR şi înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere S.A. (CNIR) nu restructurează cu adevărat CNADNR, dar compania nou înfiinţată va primi 15% din veniturile ei.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
“Dacă nu era de ajuns o Companie Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Ministerul Transporturilor pregăteşte înfiinţarea a încă unei astfel de companii, care să facă (culmea !) ce face deja actuala companie, dar cu personal care să fie plătit cu salarii de câteva ori mai mari decăt cei din actuala CNADNR. În fapt, urmează a fi înfiinţată încă o companie de drumuri, care nu are ca scop preluarea din proiectele de autostrăzi în derulare şi nici personalul existent al CNADNR”, susţin sindicaliştii.
Ei consideră că efectul actului normativ propus de Ministerul Transporturilor va fi apariţia, în locul CNADNR, a două companii care fac aceleaşi lucru, dar cu dublarea personalului şi implicit creşterea cheltuielilor cu salariile şi cu mai puţini bani pentru drumuri.
Liderii sndicatului ar fi de acord cu două companii separate, în cazul în care acestea ar avea atribuţii distincte şi obiect de activitate diferit.
“Prin proiectul de ordonanţă de fapt nu se restructurează CNADNR, compania rămânând aşa cum este, în schimb CNIR va primi 15 la sută din veniturile CNADNR, o suma enormă dacă ne gândim că vor fi 400 de angajaţi, iar în prezent CNADNR utilizează 18 la sută din venituri pentru salariile celor 6.100 de angajaţi. Cu alte cuvinte, dacă din punctul de vedere al CNADNR totul rămâne neschimbat, întreţinerea drumurilor va avea de suferit, pentru că, pentru acest scop, vor fi alocate sume mai mici cu 15 la sută”, avertizează sindicaliştii.
Liderii sindicali susţin că plenul Comisiei de Dialog Social a cerut, în şedinţa de luni, retragerea şi discutarea, în subcomisia rutieră, a întregului act normativ pentru a realiza un proiect de act normativ viabil, cu instituţii clar definite, cu atribuţii separate, cu bugete realiste şi salarizare la nivelul altor companii de stat şi nu la umflarea nejustificată a unor salarii pentru un personal dedicate, însă Ministerul Transporturilor a refuzat.
“În acest context, i s-a pus în vedere ministrului de resort faptul că nu este cazul să se grăbească şi că nu se justifică urgenţa şi adoptarea unui astfel de norme prin ordonanţă, dar acest lucru pare să nu conteze. Atunci este aproape firească întrebarea: Cine va răspunde de efectele creării a două structuri cu aceleaşi competenţe şi atribuţii ???”, precizează sursa citată.
Sindicatul Drumarilor susţine că, în plus, proiectul de act normativ încalcă legi organice, respectiv Codul Muncii şi Legea nr.67/2006 privind consultarea şi informarea salariaţilor.
Sindicaliştii spun că în cazul unui "transfer de întreprindere”, se produce un transfer automat al salariaţilor la noua companie, aceştia fiind preluaţi, însă în cazul de faţă CNADNR rămâne cu acelaşi număr de salariaţi.
“În opinia noastră, este foarte probabil ca aceştia să fie supuşi unui proiect de concediere colectivă deşi acest aspect este interzis în cazul transferului de întreprindere. Mai mult, ar fi trebuit ca salariaţii să fie consultaţi într-o manieră în care să se ajungă la un acord, însă acest proeict este lansat cu totală lipsă de consultare a salariaţilor CNADNR”, mai arată sindicaliştii.
În acest context, Sindicatul Drumarilor anunţă că va organiza, în perioada imediat următoare, ample acţiuni de protest la nivel de CNADNR.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) şi-ar putea schimba numele în Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care se va ocupa în special de lucrări de reparaţii şi întreţinere a reţelei de drumuri, potrivit unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă lansat miercuri în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor.
De construcţia de autostrăzi se va ocupa o nouă companie, Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR), care va putea fi privatizată, iar grila de salarizare permite directorului general să aibă un salariu brut lunar de aproape 36.400 lei.
Fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu, a anunţat încă din luna mai că CNADNR va fi spartă în două companii distincte, una destinată investiţiilor şi contrucţiei de autostrăzi, iar alta specializată pe lucrări de reparaţii şi mentenanţă, pentru o mai bună eficientizare a activităţii.
Pricipalul motiv pentru reorganizarea companiei este întârzierea implementării proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri europene.
CNADNR, o companie-mamut, cu bugete de miliarde de lei în fiecare an, a fost criticată de mai multe ori în ultimul timp de premierul Dacian Cioloş, care îi reproşează lipsa de performanţă.
"CNADNR-ul, în structura actuală, este un colos cu picioare de lut şi fără o restructurare a mecanismelor de investiţii nu va performa. De aceea, această instituţie va fi reformată", a declarat recent premierul.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.