„Sunt unul dintre cei mai vechi antreprenori în zona imobiliară, activez de peste 25 de ani în acest domeniu”. Un om a cărei activitate poate fi un exemplu pentru cei care doresc să aibă un cuvânt de spus în segmentul antreprenorial, un idealist şi un familist. De fapt, povestea lui este mult mai complexă, iar în rândurile de mai jos, Lucian Azoiţei, Founder & CEO Forty Management, căci despre el este vorba, ne va oferi câteva detalii despre un proiect care deja are un ecou înafara graniţelor României.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Haina de avocat nu vi s-a părut potrivită, aşadar aţi decis să o schimbaţi cu cea a unui dezvoltator. În prezent, puteţi pleda în faţa locuitorilor capitalei aducându-le dovezi palpabile: nu mai puţin de 4 proiecte finalizate premiate internaţional sub brand-ul Central District: Polona 25, Cuza 99, 4 Elemente, Viitorului 134 şi primul pas în cadrul celui mai amplu proiect: Central District Lagoon City. De ce (aţi dorit să aduceţi această licenţă în România) şi cum (consideraţi că va schimba tabloul imobiliar)? Dar, mai ales, când (se vor bucura bucureştenii de proiectul complet finalizat)?

Mi-am dorit toată viaţă să fiu avocat, din păcate atunci când am terminat eu facultatea trebuia să ai nişte resurse financiare ca să poţi face stagiatura. Nu le-am avut, şi atunci am intrat în lumea multinaţionalelor şi de aici am ajuns în zona comerţului cu materiale de finisaj şi ulterior am făcut pasul natural către dezvoltarea imobiliară.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Pentru că avem atât de multă experienţă cu clienţii, am dorit să aducem permanent în proiectele noastre nişte facilităţi unice pentru aceştia, catalogate drept premiere naţionale, care au arătat viziunea noastră de dezvoltare sustenabilă: primul imobil cu pomi de 14 m pe faţadă, verde la modul propriu, prima pistă de alergare pe bloc, primul cinema exterior, zonă de entertainment, primul proiect generator de oxigen (!), întregul portofoliu imobiliar certificat verde etc. În toate proiectele noastre am adus facilităţi, culminând cu facilitatea supremă pentru un proiect, o mare în spatele casei!

„Groapa de 30 de milioane de euro”, cum o numeaţi în glumă, este în fapt o lagună în jurul căreia aţi creat un habitat perfect pentru relaxare. Vorbim de o suprafaţă imensă, cu o investiţie pe măsură. Toate acestea vin la pachet cu o responsabilitate enorm. Dorim să ne împărtăşiţi, în linii succinte, momentele cheie şi strategiile care au consolidat realizarea acestui proiect?

Suntem deţinătorii licenţei brevetate Crystal Lagoons din SUA, licenţă premiată de ONU pentru inovaţie, pentru 11 oraşe din 7 ţări europene. Am creat în jurul acesteia un concept unic, Central District Lagoon City, ce este primul proiect de reconversie urbană verde, auto sustenabil şi carbon neutral din Europa de Est. Ne-am dorit ca primul Lagoon City să fie în România, la Bucureşti. Am obţinut finanţarea, am intrat într-un program cu BERD, am agreat un parteneriat cu grupul Radisson prin care am creat un brand nou internaţional, Radisson Lagoon. Am finalizat cu mare greutate prima fază (laguna) pe care am deschis-o publicului pentru ca acesta să se bucure de acest concept unic, fabulos. Pentru partea de dezvoltare imobiliară, chiar dacă este un proiect verde, lăudat şi premiat de toată lumea, suntem blocaţi în cerinţă legală de a obţine un PUZ, indiferent că îndeplinim toate cerinţele legale. Din păcate pentru acest proiect, ce crează 840 de locuri de muncă şi asigură taxe şi impozite de 35 mil. euro în primii 5 ani, se va face prima dată în altă ţară, unde este un climat investiţional predictibil şi legal.

În acest moment, Forty Management are în plan 8 proiecte mixed-use de tip Lagoon City şi 11 proiecte de tip Public Access Lagoon, dezvoltate în şase ţări: Ungaria, Cehia, Polonia, Italia, Franţa şi Spania. Discutăm despre un business ramificat la nivel internaţional. Este mai facil să dezvolţi un business peste graniţe? Facil… din punct de vedere birocratic.

Noi suntem o democraţie tânără, iar zona de antreprenori locali încă nu au curajul să-şi extindă afacerile peste graniţe, chiar dacă acestea sunt foarte mari şi serioase. Zona de dezvoltare imobiliară din Bucureşti, unde noi ne-am axat având probleme de legalitate şi protecţie a investiţiilor, am preferat să investim în exteriorul ţării, fiind şi pentru noi o premieră. Am fost efectiv impresionaţi de diferenţe de abordare şi sprijinul acordat, mai ales pentru un proiect atât de inovativ şi diferit. Inovaţia din est s-a întâlnit cu mecanismele din vest şi am generat o sinergie foarte bună. Avem sprijinul primăriilor din Budapesta, Sevilla şi Roma, am creat parteneriate cu acestea şi vom demara foarte curând dezvoltările Lagoon City în aceste oraşe, având un sprijin extrem de puternic.

Spunând lucrurilor pe nume, „fiecare pas continuă să fie o luptă pe piaţa din Bucureşti”. Şi totuşi, ceva întreţine motivaţia. În urmă cu doi ani afirmaţi într-un interviu că trebuie să lucrăm la educaţie cu toată puterea fiecăruia dintre noi, pentru a construi un viitor frumos. Vă susţineţi în continuare această opinie?

România este ţara mea. Oricât de sofisticat, multicultural sau adaptabil aş fi, tot român rămân. Cred cu tărie că această ţară are un fond excepţional, o direcţie bună şi singurul lucru care îi mai lipseşte pentru a decola este educaţia în anumite zone. Este un proces de durată, nu se poate face peste noapte, dar ne ajută şi generaţiile care vin din urmă, şi care sunt cu adevărat excepţionale.   

Încurajaţi, prin declaraţiile publice, ca antreprenorii români să depăşească graniţele ţării, mai ales când discutăm despre un aport competitiv: „E ca o uşă care s-a deschis şi te trezeşti în Ţara Minunilor: este iarbă verde şi niciun lup rău care să te mănânce.” Totuşi, fundaţia gândirii de business, radicale şi pragmatice, v-aţi construit-o în România. Oferă această ţară antreprenori cu viziune aparte, cu produse inovatoare?

Da, cu siguranţă. Trecerea prin tranziţia asta şi faptul că aceşti antreprenori au putut să clădească într-un mediu nefavorabil şi de multe ori ostil, cu o competiţie neloială, este ca un antrenament dur. În momentul în care sistemul este predictibil, corect, tratamentul instituţiilor este egal, este extrem de uşor pentru mentalitatea noastră de luptători.

Dacă ne-am întoarce în momentul în care aţi avut ideea de a aduce în România Central District Lagoon City, ce aţi schimba? Aţi mai avea curaj să o luaţi de la capăt?

A fost foarte greu şi este în continuare greu să faci dezvoltare imobiliară în Bucureşti, indiferent dacă proiectul este perfect, tot oprelişti ai. Noi am creat prima lagună urbană din Europa, în care sute de mii de oameni de bucură, am amenajat cea mai mare parcare publică din Sectorul 1 din ultimii ani, am transformat o zonă industrială abandonată în mijlocul Bucureştiului într-o oază verde, şi am avut până acum 48 de controale într-o lună. Nu mai este nimic de adăugat. Nu aş mai trage atât de mult ca să-mi cheltui banii mei, munciţi, în Bucureşti. Dacă ar fi să o iau de la început, aş pleca, aşa cum fac toţi investitorii majori când apar turbulenţe. Banii sunt aceiaşi peste tot, şi sunt foarte buni şi la Bucureşti şi la Milano. Am sperat că vom face ceva în parteneriat cu primăria din Bucureşti (oferind doar noi, nu ca în alte ţări, oferindu-ne ei doar să investim), dar nu am reuşit. Mergem înainte.

„Ne-am dorit ca primul Lagoon City să fie în România, la Bucureşti. Din păcate pentru acest proiect, ce crează 840 de locuri de muncă şi asigură taxe şi impozite de 35 mil. euro în primii 5 ani, se va face prima dată în altă ţară, unde este un climat investiţional predictibil şi legal.”

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.