Un sfert din românii din mediul urban au declarat că au donat sânge vreodată, însă doar 17% în ultimul an, potrivit datelor studiului sociologic ”Donarea de sânge: Percepţii şi Bariere”, realizat de Societatea Română de Marketing şi Cercetarea Opiniei Publice (SORMA) în parteneriat cu Asociația Smart Society. 46% dintre români au foarte puţine informaţii despre donarea de sânge, iar 7% dintre români nu ar dona indiferent de situaţie.
Chiar dacă 7 din 10 români din mediul urban asociază donarea de sânge cu viaţa; 56% dintre români au temeri legate de actul donării care-i fac să fie reticenţi şi să nu doneze sânge. Potrivit acestui studiu, românii au frică de injecţii, respectiv de ace, de sânge, manifestă teamă de spitale, de posibilitatea de a lua o boală sau infecţii din centrele de donare (hepatită, etc.).
Românii se tem că se vor simţi slăbiţi după donare sau că actul donării de sânge va avea efecte negative asupra sănătăţii acestora.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
32% dintre respondenţi au punctat lipsa informaţiilor referitoare la donarea de sânge, 28% au spus că sunt bariere legate de centre enumerând posibila igienă precară din centrele de donare, timpul mare petrecut la centru, comportamentul personalului medical, iar 18% au dat vina pe destinaţia sângelui, argumentând că nu au motivaţie dacă donarea nu este pentru cineva apropiat, că nu ştiu dacă sângele ajunge acolo unde este nevoie.
O concluzie care a reieşit în urma studiului este aceea că suportul psihologic din partea personalului de la centrele de donare şi detalierea paşilor, (prezentarea instrumentarului) sunt de mare ajutor pentru potențialii donatori.
,,În contextul unor clasamente diferite care plasează România pe ultimul loc în Europa privind donarea de sânge, sondajul realizat de SORMA are menirea de a readuce în prim plan importanţa donării de sânge pentru salvarea vieţilor semenilor noştri”, a declarat Alina Şerbănică, Preşedintele SORMA.
Românii au nevoie de informare, campanii de educare şi responsabilizare pentru a conştientiza necesitatea donării de sânge. 37% dintre români sunt de părere că Ministerul Sănătăţii trebuie să susţină campaniile de donare de sânge.
Deşi numărul campaniilor derulate în ultimii ani pentru donarea de sânge a crescut, 37% dintre românii din mediul urban nu au auzit de nicio campanie, iar 82% dintre români nu cunosc niciuna dintre aplicațiile care facilitează programarea pentru a dona sânge.
,,Țelul unic al Donorium este susţinerea tehnică şi informaţională a sistemului de transfuzie, a comunităţii de donatori şi comunicarea cu donatorii. Donorium îşi propune dublarea numărului de donatori recurenţi până în 2025”, a precizat Dragoş Mutaşcu, preşedintele Asociației Smart Society.
93% dintre cei care nu au donat până acum, ar putea fi sensibilizaţi şi motivaţi. Donarea de sânge se află printre alegerile românilor când vine vorba de acţiunile caritabile pentru care ar opta.
,,Prin coagularea eforturilor centrelor de transfuzie, autorităţilor din domeniu, O.N.G.-urilor şi mass-media, numărul persoanelor care au donat sânge s-a situat pe un trend crescător în ultimii ani. Constatăm o adresabilitate în creştere a persoanelor dornice să doneze sânge şi o informare mai bună a acestora”, a spus Lt. Col. Dr. Florea Vlădescu, medic şef la Cabinete Consultații Donatori la Centrul de Transfuzie Sanguină al MApN.
52% dintre respondenţi au precizat că donează pentru a-i ajuta pe cei cunoscuţi când au nevoie, 37% o fac pentru beneficiile aduse sănătăţii lor, 15% pentru bonurile de cumpărături pe care le primesc, iar 10% pentru primirea unei zile libere de la locul de muncă.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.