Prima zi de ”libertate” după două luni de restricţii, vineri, a adus şi mare bucurie în saloanele de îngrijire, frizerii/coafor, dar mai ales în rândul clienţilor.Toţi s-au plâns de înfăţişarea neîngrijită în ultimele săptămâni, iar unii mai curajoşi s-au tuns singuri, cu rezultate discutabile, alţii, mai prudenţi, au cerut coafezelor sfaturi telefonice. Într-un cartier din Cluj-Napoca, la un astfel de salon, lucrează Hanna, care a vorbit pentru News.ro despre experienţa din ultimele două luni, dar şi despre ce urmează de acum în domeniul ei de activitate.
Starea de urgenţă din România a afectat multe domenii prin interdicţiile impuse, iar saloanele de îngrijire s-au numărat printre cele închise. Până vineri, 15 mai.
Programările au început să fie făcute de cel puţin 10 zile, de când clienţii nici nu ştiau dacă vor putea să meargă la tuns. E totul organizat aproape militar, cumva,: cinci clienţi pe tură, o oră/client, dezinfectare, măturat, spălat, şters instrumente şi tot aşa.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Salonul Hanna & Corina, pentru că sunt două partenere în această afacere, se află la parterul unui bloc din cel mai mare cartier clujean, Mănăştur, aflat în partea de vest a oraşului. Adică, e la parter, dar în spatele blocului şi într-un spaţiu închiriat de la asociaţia de proprietari, spaţiu care măsoară cam 15 metri pătraţi. Cât să intre două scaune pentru clienţi şi să amenajeze spaţiul necesar vopsirii/spălării.
Salonul are trecere, nu doar pentru preţurile rezonabile la un tuns simplu, între 20-35 de lei, ci şi pentru priceperea celor două fete. Când vin băieţi şi domni la tuns e frizerie, când vin doamnele pentru tuns, vopsit, aranjat e coafor, iar când e vorba de nunţi, banchete, evenimente poate deveni chiar salon cu pretenţii, dar nici atunci preţurile nu trec de 150 de lei, dacă alegi ”toată oferta”.
Vineri, la ora 8.45, Hanna a deschis uşa pentru prima dată din 16 martie.
”Nu dorm de două nopţi. Am ajuns stresată, parcă nu mai ştiu ţine foarfeca în mână. Port mănuşi şi masca, dar nu pot purta ochelarii de vedere, se aburesc. I-am dat jos şi asta e, o să-mi stric ochii! Nu poţi tunde cu ochelari aburiţi şi să faci cine ştie ce frizuri”, povesteşte Hanna.
Are 41 de ani, iar de două decenii practică această meserie. Vine la serviciu din celălalt capăt al Clujului, de la vreo 8 kilometri. Zilnic! Programările din prima zi sunt clare: cinci persoane, iar prima a ajuns la 9 fix. Doamna a dorit ”de toate”, astfel că operaţiunile de tuns, vopsit, spălat, aranjat s-au întins pe vreo două ore.
”Merg de luni la serviciu, trebuie să fiu prezentabilă şi curată. Sunt bucătăreasă la o firmă de catering şi am fost în şomaj tehnic. A fost greu fără Hanna. M-am tuns singură, ce să mai zic de rezultate? Bine că nu aţi văzut”, spune prima clientă înaintea plecării, încântată de rezultate.
A doua clientă, o vecină pensionară, mulţumită şi ea că a prins loc în Top 3 la Hanna. 15 minute a durat să fie tunsă şi parcă înflorea stând pe scaun. Mască, mănuşi, dezinfectant, măturat, spălat pe jos, totul de la capăt.
Periodic, în uşa larg deschisă mai apare câteo doamnă cu speranţe de a intra fără programare. ”După 25 mai dacă vreţi, e totul plin până atunci!”, le spune Hanna. Unele acceptă şi se trec la catastif, altele pleacă dezamăgite.
Viaţa în faţa unui coafor de cartier e plină de evenimente. Parcă toată lumea se cunoaşte cu toată lumea şi se face un front comun de nemulţumire când o doamnă în vârstă protestează dacă nu e tunsă ”acum”, deşi nu avea programare, şi ameninţă că nu va părăsi încăperea.
”Pe lângă că avea pretenţia să o tund atunci, pe loc, şi aveam pe cineva în scaun, a şi intrat în coafor fără mască şi mănuşi. Mi-a spus că nu iese până o tund. Cine riscă cu aşa ceva? Nici preşedintele Iohannis dacă venea, nu-l tundeam în faţa altora, şi mai ales dacă nu respect regulile de igienă. Păi eu risc puşcăria sau amenzi? Pentru ce? Mă mir de doamna, o cunosc, e de treabă, dar nu mă aşteptam la reacţii din astea”, zice Hanna, aprobată tacit de clienta din scaun.
Până tunde următoarea clientă povesteşte şi despre perioada dificilă prin care a trecut.
”Parcă nici nu mai ştiu să tund. Nu comentez despre măsuri, dar am astm şi e foarte greu să stau tot timpul cu masca. Cu mănuşi nu am tuns niciodată. Asta e! Ne obişnuim şi sperăm că în 2-3 săptămâni se vor mai relaxa măsurile. Perioada aceasta a fost grea financiar. Nu vorbesc doar de clienţii obişnuiţi, ci şi de faptul că a fost Paştele, când veneau multe cliente, apoi începea perioada banchetelor, a nunţilor... Nici nu ne vedeam capul de treabă, lucram şase zile pe săptămână. Până în toamnă aveam programate mirese, soacre, naşe, liceene, toate felurile de cliente pentru evenimente. Dar dacă evenimente nu mai sunt.... Am pierdut cam la 1.000 de euro pe lună, ca afacere. Acum nu am mărit preţurile şi sperăm să avem tot timpul de lucru, ca să ne mai recuperăm din pagubă”, povesteşte coafeza.
Nu a scăpat de clienţi însă, la telefon, în perioada de inactivitate.
”Mă sunau să-mi ceară sfaturi. Cum să se tundă acasă, cum să se vopsească sau ce maşini de tuns să-şi comande. Am făcut şi şedinţe video pe telefon cu explicaţiile, cum să prindă părul, cum să-l ridice, cât şi de unde să taie ca să iasă frumos, în scări... . Le-am spus cât am putut, dar nu se compară ce faci tu acasă cu ce face profesionistul. Am mai şi râs cu clienţii mai vechi de rezultate. O doamnă mi-a mulţumit tare mult pentru că maşina ce i-am spus să o cumpere pentru a-şi tunde soţul şi copilul a dat rezultate excelente. Ne-am ajutat cum am putut în această perioadă. Toată lumea m-a încurajat şi mi-a spus ce mult lipsesc şi că primul drum când se va permite va fi la coafor! Mi-a prins bine să aud încurajările!”.
Chiar dacă nu a avut activitate la salon, chiria pentru spaţiu a fost plătită. Nu e o sumă mare, dar contează fiecare leu atunci când nu ai. Hanna a primit şi oferte să tundă la domiciliul clienţilor, dar nu a riscat.
Apare şi primul client pe partea de frizerie. Alex, student. Cu o freză a la James Dean. Se amuză de situaţie. ”Mi-am făcut rapid programare şi aici sunt. Nu am umblat la păr, e netuns de două luni şi abia aştept să scap de el”.
Abia mai rămâne timp de alte două programări, până la ora 14.00, când intră în tură colega ei, Corina. Tot cinci ore, probabil tot cinci-şase programări şi tot cu agenda plină pe următoarele săptămâni. ”De 10 ani nu am mai lucrat în ture, dar sperăm că ne reobişnuim repede şi va intra totul în normal de luna viitoare”, mai spune Hanna.
Primii clienţi au plecat, aşa cum era de aşteptat, cu zâmbetul pe buze. Doamnele mai în vârstă au făcut glume despre cât de invidiate vor fi pe stradă de cele care nu au prins loc din prima zi.
Face bine o astfel de doză de cochetărie după atâtea săptămâni de veşti negative.
Hanna trage cu ochiul spre Alex şi după ce dezinfectează totul în jur, îl pofteşte pe scaun ca pe un prinţ. Discuţiile se învârt în jurul examenelor online, dacă va avea vacanţă, unde, cum a fost ”de pandemie”... Ca la orice frizerie!
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.