Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) a transmis că acordarea unor servicii de calitate cetăţenilor ”ar trebui să fie o prioritate şi nu încercarea permanentă de a distruge un sistem funcţional”, comentând, astfel, declaraţiile ministrului Sănătăţii, Alexandru Rafila, cu priire la finanţarea Unităţilor de Primiri Urgenţe. ”Şeful fiecărei structuri UPU stabileşte o propunere de buget pe care o înaintează managerului unităţii, care, la rândul său, trimite o adresă Ministerului Sănătăţii”, susţin oficialii DSU, în contradictoriu cu informaţiile ministrului, care susţine că DSU trebuia să notifice Ministerul Sănătăţii dacă mai sunt necesari bani.
”Deşi aspectele legate de bugetarea unor componente indispensabile ale sistemului integrat de urgenţă, în speţă Unităţile de Primiri Urgenţe şi Serviciile Publice de Ambulanţă nu s-au înţeles, chiar dacă instituţia noastră în mod repetat a explicat procesul de finanţare suntem nevoiţi să reitărăm încă o dată faptul că, în conformitate cu Legea 95/2006, fondurile acordate structurilor enumerate anterior, inclusiv activităţii SMURD, provin de la bugetul de stat prin două linii, Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Afacerilor Interne. Totodată, partea majoritară din sume reprezintă salarizarea personalului. Faptul că finanţarea întregului sistem de urgenţă se realizează din bani ce provin de la bugetul de stat, acest lucru ar trebui să conducă la continuarea conlucrării între Ministerul Sănătăţii şi Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, instituţii cu scopuri şi obiective bine stabilite în actele normative şi diferite pe linie de competenţă, însă în acelaşi timp complementare”, a transmis DSU, într-un comunicat de presă.
Potrivit documentului citat, oficialii DSU consideră că ”acordarea unor servicii de calitate cetăţenilor ar trebui să fie o prioritate şi nu încercarea permanentă de a distruge un sistem funcţional, care îşi arată nivelul de performanţă zilnic, prin abordarea integrată şi profesionalismul salvatorilor care îl deservesc, fie că vorbim de medici, asistenţi, pompieri-paramedici, piloţi sau voluntari”.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
”Fiecare dintre aceste categorii de personal mai sus amintite, joacă un rol major în funcţionarea sistemului şi în salvarea de vieţi, un rol stabilit la nivel de Lege şi detaliat la nivel de hotărâri de guvern şi de ordine comune ale miniştrilor sănătăţii, respectiv de interne. DSU, încă de la înfiinţare, pe lângă activităţile curente de coordonare, aşa cum prevede Legea a urmărit îndeplinirea mai multor obiective, dintre care amintim, pregătirea personalului şi dotarea cu tehnică de intervenţie a tuturor structurilor care sunt parte integrantă a sistemului naţional integrat de urgenţă, precum si finanţarea corectă pentru îndeplinirea misiunilor tuturor structurilor aflate în coordonare. Astfel, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, prin accesarea fondurilor europene nerambursabile, realizate prin IGSU a adus servicii întregului sistem, inclusiv a celui medical de urgenţă, iar acest lucru s-a observat continuu în activitatea noastră”, a mai transmis DSU.
”În ceea ce priveşte informaţia conform căreia “DSU face repartiţia fondurilor către Unităţile de Primiri Urgenţe”, reiterăm faptul că instituţia noastră NU are competenţe în a lua singură astfel de decizii iar repartiţia finală şi trimiterea documentelor de alocare financiară se face încă din anul 2014, de Ministerul Sănătăţii. În cursul firesc al derulării actului de finanţare al UPU-rilor, aşa cum prevede legislaţia aflată în vigoare, şeful fiecărei structuri UPU stabileşte în funcţie de necesitate o propunere de buget pe care o înaintează managerului unităţii spitaliceşti, care la rândul său trimite o adresă Ministerului Sănătăţii prin care se solicită acordarea fondurilor necesare continuării activităţii medicale în Unităţile de Primiri Urgenţe”, susţin oficialii DSU.
Aceştia afirmă că, în urmă cu câteva săptămâni, Ministerul Sănătăţii a trimis o adresă către toate structurile Serviciilor de Ambulanţă, respectiv Unităţilor de Primiri Urgenţe/Compartimentelor de Primiri Urgenţe, ca “informare” conform căreia datele financiare, pe care instituţia noastră le-a cerut în scopul de a analiza situaţia finanţării sistemului medical de urgenţă se regăsesc la Ministerul Sănătăţii centralizat, aceştia având calitatea de coordonator principal de credite, iar dacă instituţia noastră doreşte să obţină aceste informaţii, să le solicite la Ministerul Sănătăţii.
”Acest lucru scoate în evidenţă faptul că instituţia noastră nu este implicată în acest proces de “repartiţie finală a fondurilor” către UPU si serviciile de ambulanţă, discuţiile pe acest subiect purtându-se între Ministerul Sănătăţii, reprezentanţii unităţilor sanitare în structura cărora se află UPU/CPU şi managerii Serviciilor de Ambulanţă. Mai mult de atât, în cadrul Ministerului Sănătăţii există un serviciu care monitorizează aceste bugete şi care menţine legătura cu reprezentanţii structurilor enumeraţi anterior asigurând inclusiv decontarea facturilor şi a cheltuielilor. Soluţia pentru evitarea emiterii in viitor a unor afirmaţii care nu au nimic cu realitatea este consultarea legislaţiei în vigoare pe care o considerăm clară şi acoperitoare şi revenirea la colaborarea anterioară care a existat până acum câteva luni între Ministerul Sănătăţii şi DSU, îmbunătăţirea ei în binele serviciului public, fără tentative de destructurare a unui sistem funcţional care şi-a dovedit eficienţa pe parcursul anilor, acordând respectul cuvenit tuturor categoriilor de personal care activează în cadrul lui”, au mai transmis oficialii DSU:
Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, a afirmat, luni, întrebat despre lipsa banilor la Unităţile de Primiri Urgenţe, că distribuirea fondurilor este făcută către DSU care nu a notificat ministerul.
”Nu putem să finanţăm ceva despre care nu avem informaţii”, afirmă Rafila, care a profitat de moment pentru a reitera ideea sa potrivit căreia Ministerul Sănătăţii ar trebui să coordoneze activitatea instituţiilor pe care le finanţează.
”Unităţile de Primiri Urgenţe sunt finanţate de Ministerul Sănătăţii, repartiţia fondurilor a fost făcută de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă. Nu am avut semnale, nu am avut informaţii. Dânşii ştiu, le-am trimis repetate adrese, dacă există probleme legate de finanţare sau lucruri de genul ăsta să ne notifice. Dacă nu ne-au notificat înseamnă că au notificat în altă parte. Nu putem să finanţăm ceva despre care nu avem informaţii”, a declarat ministrul.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.