Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) recomandă, pentru cumpărături în siguranţă în perioada sărbătorilor de iarnă, ca oamenii ,să verifice dacă reducerea este reală deoarece operatorul economic trebuie să afişeze atât preţul redus, cât şi cel iniţial. De asemenea, consumatorii au dreptul să se retragă din contract, în două săptămâni, fără vreo explicaţie şi fără a suferi penalităţi. Cei care plătesc online sunt sfătuiţi să se asigure că au o conexiune la internet securizată şi să nu îşi salveze detaliile bancare pe telefonul mobil, computer sau pe orice platformă de cumpărături.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Centrul European al Consumatorilor din România – ECC Romania -, direcţie a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), care instrumentează şi soluţionează pe cale amiabilă reclamaţii transfrontaliere, reaminteşte consumatorilor cele mai importante recomandări pentru cumpărăturile online, cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Astfel, consumatorii au dreptul de a fi informaţi, înainte de a cumpăra online.

”Comercianţii care vând produse şi servicii online trebuie să vă ofere informaţii esenţiale care vă pot ajuta să luaţi decizia cea mai potrivită: date privind identitatea şi modalităţile de contact ale vânzătorului, caracteristicile esenţiale ale produsului sau serviciului, preţul cu toate taxele incluse, modalităţi de plată şi de livrare, dreptul de retragere, garanţii şi altele”, au precizat reprezentanţii ANPC.

De aceea, este important pentru consumatori să verifice în ce stat îşi are sediul principal vânzătorul, iar, dacă are sediul în afara UE, este posibil să nu aibă aceleaşi drepturi.

Totodată, consumatorii sunt sfătuiţi să nu se ghideze după terminaţia site-ului deoarece acesta indică statul unde este înregistrat acel site, nu statul unde este înregistrat vânzătorul. De exemplu, un site cu terminaţia .ro poate aparţine unui vânzător din Ungaria sau Polonia.

Consumatorii mai sunt sfătuiţi să evite să cumpere de pe un site care nu are informaţii privind identitatea vânzătorului, să verifice opiniile altor utilizatori despre corectitudinea şi seriozitatea vânzătorului de la care vor cumpere.

De asemenea, vânzătorul trebuie să trimită un mesaj din care rezultă că a acceptat comanda făcută şi în acel moment se consideră încheiat contractul.

ANPC mai recomandă consumatorilor să verifice dacă reducerea este reală, arătând că, în perioadele de promoţie, operatorul economic trebuie să afişeze atât preţul redus, cât şi pe cel iniţial, iar reducerea trebuie să se aplice la cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile şi poate fi exprimată în valoare absolută sau în procent.

”Aveţi dreptul de a vă retrage din contract, în termen de 14 zile calendaristice (de la momentul livrării pentru produse şi de la momentul încheierii contractului pentru servicii), fără a oferi vreo explicaţie şi fără penalităţi, în afara celor stabilite prin lege. Aveţi dreptul de a vă fi rambursată întreaga sumă plătită, inclusiv taxele de livrare, dacă acestea au fost incluse în preţul final, în termen de 14 zile calendaristice”, au precizat comisarii ANPC.

Ei au adăugat că există contracte din care consumatorii nu se pot retrage şi acestea sunt: contractele de prestări de servicii după prestarea completă a serviciilor, dacă executarea a început cu acordul prealabil expres al consumatorului şi după ce acesta a confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi va pierde dreptul la retragere după executarea completă a contractului de către profesionist; furnizarea de produse sau servicii al căror preţ depinde de fluctuaţiile de pe piaţa financiară; furnizarea de produse confecţionate la comandă; furnizarea de produse care se pot deteriora sau pot expira rapid; furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă; furnizarea de înregistrări audio sau video sigilate sau de programe informatice sigilate etc.

Consumatorul are dreptul de a-i fi livrat produsul în termenul afişat pe site sau în cel comunicat prin confirmarea acceptării comenzii, iar, dacă nu a fost stabilit niciun termen de livrare, atunci produsul trebuie să ajungă în cel mult 30 de zile de la data plasării comenzii.

ANPC mai recomandă cumpărătorilor să aleagă o metodă de plată sigură.

”Dacă plătiţi online, asiguraţi-vă că aveţi o conexiune la internet securizată. Asiguraţi-vă că adresa site-ului este marcată cu «https» şi simbolul lacătului închis. Nu salvaţi detaliile dumneavoastră bancare pe telefonul mobil, pe computer sau pe orice platformă de cumpărături. Setaţi o sumă maximă pentru plăţile unice pentru cardul dumneavoastră de credit. Evitaţi plăţile prin transfer bancar. Folosiţi-vă de garanţia legală”, a transmis sursa citată.

Totodată, consumatorii beneficiază de o garanţie legală de conformitate, de minimum doi ani, pentru toate bunurile noi sau folosite (mobilier, maşină, calculator, electrocasnice etc.) achiziţionate de la un vânzător cu sediul în România sau în Uniunea Europeană, dar şi pentru produsele digitale, serviciile şi conţinutul digital.

ECC Romania face parte din Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia.

Centrele oferă informaţii, consiliere şi asistenţă gratuite şi personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacţiile transfrontaliere efectuate într-o altă ţară din cadrul Reţelei.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.