Preşedintele Klaus Iohannis a trimis miercuri, Parlamentului, spre reexaminare, Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, are are ca scop transpunerea Directivei (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile şi completarea cadrului legal necesar pentru promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, pentru perioada 2021-2030. Preşedintele arată că în lipsa unei corelări a definiţiei consumatorului activ cu ansamblul dispoziţiilor Legii nr. 123/2012, nu este clar nici care vor fi drepturile şi obligaţiile consumatorului activ în contextul desfăşurării activităţilor specifice pe piaţa de energie şi nici regimul aplicabil. În plus, prin introducerea unui nou tip de participant la piaţa de energie, respectiv "consumatorul activ", se instituie un regim juridic diferit pentru această categorie, dar legea, supusă reexaminării, s-a limitat doar la a defini noua categorie şi a stabili că pentru "consumatorii activi" care deţin capacităţi de stocare există opţiunea "pentru cumpărarea/vânzarea energiei electrice active la preţul orar de pe Piaţa pentru Ziua Următoare, de la furnizorul cu care au încheiat contract de vânzare/cumpărare sau către terţi consumatori legaţi în instalaţia de utilizare internă, situaţi în aval de punctul de măsură şi delimitare".

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Administraţia Prezidenţială arată că la data de 28 iunie 2024, Parlamentul României a transmis Preşedintelui României, în vederea promulgării, Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Legea transmisă la promulgare aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 163/2022 care are ca scop transpunerea Directivei (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile şi completarea cadrului legal necesar pentru promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, pentru perioada 2021-2030.

Potrivit Administraţiei Prezidenţiale, Camera Deputaţilor, Cameră decizională, a aprobat OUG nr. 163/2022 cu completări care vizează definirea consumatorilor activi, precum şi acordarea pentru cei care deţin capacităţi de stocare, precum şi pentru prosumatori, a dreptului de a opta pentru cumpărarea/vânzarea energiei electrice active la preţul orar de pe Piaţa pentru Ziua Următoare, de la furnizorul cu care au încheiat contract de vânzare/cumpărare sau către terţi consumatori legaţi în instalaţia de utilizare internă.

Evenimente

11 septembrie - Maratonul Impactul fiscalitații în economie. Parteneri: ARB, CEC Bank, CITR.
24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a Parteneri: ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro E-Commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a - Parteneri: CEC Bank, ContentSpeed
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-a. Parteneri: Raiffeisen Bank

”Având în vedere modul de adoptare şi conţinutul normativ al Legii transmise la promulgare, apreciem că se impune reanalizarea de către Parlament, a soluţiilor legislative propuse prin legea de aprobare”, se arată în comunicat. Preşedintele arată în cerere că, din interpretarea sistematică a definiţiilor cuprinse în forma în vigoare a art. 3 din Legea nr. 123/2012 la pct. 20, 73, 79, 92 şi 95, prin raportare la noua soluţie legislativă, nu se poate stabili care este regimul juridic aplicabil consumatorului activ, respectiv dacă acesta va fi considerat producător de energie electrică, prosumator, client final sau client activ şi nici dacă legiuitorul a dorit să îi creeze un regim juridic distinct.

”Aparent, prin introducerea unui nou tip de participant la piaţa de energie, respectiv „consumatorul activ”, se instituie un regim juridic diferit pentru această categorie, dar legea supusă reexaminării s-a limitat doar la a defini noua categorie şi a stabili că, pentru „consumatorii activi” care deţin capacităţi de stocare, există opţiunea „pentru cumpărarea/vânzarea energiei electrice active la preţul orar de pe Piaţa pentru Ziua Următoare, de la furnizorul cu care au încheiat contract de vânzare/cumpărare sau către terţi consumatori legaţi în instalaţia de utilizare internă, situaţi în aval de punctul de măsură şi delimitare”. În lipsa unei corelări a definiţiei consumatorului activ cu ansamblul dispoziţiilor Legii nr. 123/2012, nu este clar nici care vor fi drepturile şi obligaţiile consumatorului activ în contextul desfăşurării activităţilor specifice pe piaţa de energie şi nici regimul aplicabil mai ales în situaţia în care acesta nu îndeplineşte în totalitate criteriile reglementate la art. 732 alin. (1) nou introdus”, se arată în cererea de reexaminare.

Dintr-o altă perspectivă, art. unic pct. 3 din legea supusă reexaminării cu referire la art. 732 alin. (2) nou introdus ar fi trebuit corelat cu dispoziţiile art. 731 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 123/2012 potrivit cărora: „(4) La solicitarea prosumatorilor care produc energie electrică în unităţi de producere a energiei cu o putere instalată între 200 kW şi 400 kW şi cu care au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, furnizorii de energie electrică sunt obligaţi: a) să achiziţioneze energia electrică produsă şi livrată conform alin. (1) la un preţ egal cu preţul mediu ponderat înregistrat în Piaţa pentru Ziua Următoare în luna în care a fost produsă energia respectivă; b) să realizeze în factura prosumatorilor regularizarea financiară între energia electrică livrată şi energia electrică consumată din reţea”, se subliniază în cerere.

”Pentru a evita interpretări diferite în practică şi pentru a asigura o aplicare unitară a celor două mecanisme de achiziţie a energiei electrice, este necesară clarificarea relaţiei dintre cele două texte, astfel încât să se asigure respectarea normelor de tehnică legislativă, iar noile dispoziţii să reglementeze o conduită clară, predictibilă pentru toţi participanţii la piaţa de energie. Preşedintele mai spune că legea supusă reexaminării menţine dreptul prosumatorilor de a deţine capacităţi de stocare folosind sintagma „prosumatorii persoane fizice sau juridice, care deţin unităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile şi/sau capacităţi de stocare” în cuprinsul art. 732 alin. (2), în timp ce Legea de aprobare a OUG nr. 32/2024 (PL-x 255/2024) instituie obligaţia pentru prosumatori de a instala instalaţii de stocare la locul de consum şi de producere. ”Or, potrivit art. 8 alin. (4) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, textul legislativ trebuie să fie formulat astfel încât să asigure claritatea dispoziţiilor sale.

De asemenea, având în vedere şi prevederile art. 13 şi 16 din Legea nr. 24/2000, actele normative adoptate trebuie să fie în concordanţă cu legislaţia europeană în domeniu, dar şi cu fondul activ al legislaţiei naţionale, pentru a evita paralelismele şi eventualele contradicţii dintre norme. Totodată, ţinând cont şi de importanţa economică a domeniului reglementat, în acord cu prevederile art. 14 din Legea nr. 24/2000 referitoare la unicitatea reglementării, este necesară sistematizarea normelor în această materie”, spune preşedintele.

”Faţă de argumentele expuse mai sus şi având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative”, anunţă preşedintele.

 

Preşedintele Klaus Iohannis cere miercuri Parlamentului reexaminarea Legii care introduce obligaţia prosumatorilor de a asigura deopotrivă producerea şi stocarea de energie, el afirmând că noile prevederi ale legii sunt inoportune şi inaplicabile în forma în care sunt reglementat. Şeful statului arată că obiectivul României de a deveni o ţară neutră din punctul de vedere al emisiilor de carbon, inclusiv prin utilizarea surselor regenerabile de energie, riscă să nu mai poată deveni realitate. ”Încurajez Parlamentul să identifice acele soluţii legislative care să reducă povara unor costuri suplimentare prea mari pentru prosumatori privind achiziţionarea de capacităţi de stocare a energiei electrice”, spune preşedintele.

 
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.