Comisarul european Corina Creţu a declarat, luni, la Bruxelles, vizibil iritată, că nu mai acceptă ”insulte” din partea Guvernului român faţă de munca pe care o face, subliniind că la Comisia Europeană se fac ”eforturi supraomeneşti” pentru a evita dezangajările de fonduri pentru România, însă fără proiecte nu se poate finanţa. Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a declarat, luni, că este convins de sinceritatea şi de buna intenţie a Corinei Creţu, iar ceea ce spune comisarul european are ”mai mult decât un sâmbure de adevăr”. Liderul ALDE a precizat că nu este în măsură să spună ce trebuie făcut la Ministerul Transporturilor, dar ”ceva-ceva or trebui să facă şi ei”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”Este datoria mea ca şi comisar european pentru politică regională să avertizez în toate statele membre, deci implicit şi în România despre riscul pierderii sau dezangajărilor de fonduri şi mai ales în domeniul infrastructurii, având în vedere că sunt lucrări complexe, care durează ani de zile, trebuie să îmi fac datoria şi să spun că atunci când o ţară riscă să-şi piardă şansa la dezvoltare pentru generaţii întregi”, a afirmat Corina Creţu, într-o conferinţă de presă la Bruxelles susţinută împreună cu preşedintele Comitetului Regiunilor, Karl-Heinz Lambertz.

Ea a precizat că, de când a venit comisar european pentru politică regională, a încercat să ajute în privinţa ratei de absorbţie pentru regiunile mai puţin dezvoltate.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

”În cazul României, am făcut eforturi extraordinare, în sensul că am fazat foarte multe proiecte în valoare de 3 miliarde de euro. Practic, am degrevat bugetul naţional de 3 miliarde de euro, bani care ar fi fost pierduţi. Am ajuns la o rată de absorbţie pentru perioada 2007-2013 de peste 90%, în condiţiile în care în 2014 am preluat-o de la sub 50%. Am aprobat proiecte retrospective, adică proiecte realizate dar pentru care statul român plătea credite BEI şi BERD, am preluat salariile tuturor lucrătorilor pe fonduri europene. S-au pierdut 2 miliarde de euro din păcate în domeniul cel mai vulnerabil şi cel mai necesar pentru România, acela al transporturilor”, a continuat Corina Creţu.

”Pentru perioada 2014-2020 facem eforturi supraomeneşti să evităm dezangajările de fonduri”, a subliniat comisarul european.

Creţu a precizat că, la începutul anului 2018, riscul de pierdere era de 800 milioane de euro, dar lucrează cu autorităţile române pentru a minimiza aceste pierderi, care sunt pe POR.

”Pe Infrastructură nu există deocamdată risc de pierderi pentru anul acesta, tocmai pentru că avem proiecte fazate, proiecte care nu au fost terminate la timp, dar care consumă din această perioadă de programare şi vor fi terminate. Şi aceste proiecte fazate vor fi terminate şi avem nevoie de proiecte noi, mature. Nu înţeleg această tensiune care s-a creat între mine şi guvern spunând lucrurilor pe nume. Avem bani la Bruxelles pentru proiecte de infrastructură, nu avem proiecte”, a explicat ea.

Corina Creţu a menţionat că autostrada Târgu Mureş - Iaşi este o prioritate a Comisiei Europene.

”O spun cu toată sinceritatea de pe podiumul Comisiei Europene: avem nevoie de a completa proiectele de infrastructură care conectează Europa, mai ales Republica Moldova, Moldova de Europa Centrală şi de Est. Avem bani pentru studii de fezabilitate, nu avem nicio solicitare. (...) Din păcate, am văzut că, în şedinţa de Guvern, Guvernul a anunţat că doreşte să facă această autostradă pe sistemul parteneriat public-privat. Specialiştii noştri nu sunt confortabili cu această abordare, pentru că înseamnă o deprioritizare a investiţiei”, a continuat comisarul european.

Creţu a precizat că, la ora actuală, La Comisia European  este în analiză un singur proiect major: metroul Otopeni-Gara de Nord. 

”Autorităţile române au solicitat schimbarea programului de infrastructură mare. Dânşii ne-au dat nişte deadline-uri care au fost deja depăşite cu mult. (...) Din partea noastră există toată disponibilitatea, dar atâta vreme cât nu avem proiecte nu avem ce analiza şi nu avem deci ce finanţa. Mai simplu de atât nu văd”, a afirmat ea.

În final, comisarul european a spus răspicat: ”Chiar vreau să vă anunţ public că nu mai accept insultele din partea Guvernului României faţă de munca pe care o fac”.

Tăriceanu: Sunt convins de sinceritatea şi de buna intenţie a Corinei Creţu

”Sunt convins că este animată de foarte bune intenţii. Cred că ce spune are mai mult decât un sâmbure de adevăr, pentru că şi Corina Creţu, Comisia Europeană, are fondurile care sunt alocate pentru acest exerciţiu financiar, dar într-adevăr proiectele trebuie să fie pregătite. Nu se pot da bani - vă dăm bani şi faceţi ce vreţi cu ei”, a declarat Tăriceanu.

Preşedintele Senatului a dat exemplul autostrăzii Piteşti-Sibiu, de care se discută de atât de multă vreme, încât proiectul ar fi trebuit pregătit, să poată să ajungă pentru finanţare.

”Au împărţit acest tronson în cinci bucăţi, au făcut studii de fezabilitate, nu sunt bune studiile pe două sau trei tronsoane, pe încă două s-au oprit cu ele. Deci, o problemă avem la nivelul Ministerului Transporturilor. Nu ştiu care e stadiul actual. Nu vreau să înţelegeţi că e o critică deschisă pentru minister şi pentru ministru, că nu stă ministrul să facă studiile, ci pentru funcţionarii din minister, pentru celelalte instituţii din subordine”, a adăugat liderul ALDE.

Călin Popescu Tăriceanu a precizat că este convins de sinceritatea Corinei Creţu.

”Dacă Corina Creţu spune aceste lucruri... Dacă le-ar spune altcineva poate aş avea o anumită rezervă, dacă spune Corina Creţu chiar nu am în momentul de faţă nicio rezervă, sunt convins de sinceritatea şi de buna ei intenţie”, a afirmat el.

”Nu sunt în măsură să spun ce trebuie să facă la minister, dar ceva-ceva or trebui să facă şi ei. Proiectele astea nu sunt ca vinul - îl pui în cămară şi pe măsură ce trece timpul el devine mai bun. Nu, trebuie să lucrezi, să le împingi, să le elaborezi”, a mai declarat Tăriceanu.

Liderul ALDE a precizat că a stabilit în urmă cu două-trei săptămâni cu Liviu Dragnea să aibă o discuţie la care să îl invite pe ministrul Transporturilor pentru a le face o prezentare a stadiului proiectelor.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.