Potrivit Legii privind imigraţia UK, Legii privind azilul din 1999 UK şi Regulamentului privind răspunderea transportatorilor din 2002, cu modificările ulterioare, autorităţile vamale pot aplica sancţiuni civile atât şoferilor, cât şi transportatorilor pentru infracţiunile de neasigurare a unui vehicul de marfă şi pentru transportul de persoane care intră clandestin, la intrarea în Marea Britanie.
Sancţiunile pot fi aplicate atât faţă de conducătorii auto, cât şi faţă de societatea de transport, în măsura în care în urma verificărilor efectuate de autorităţile de frontieră se constată că societatea nu a adoptat măsurile impuse de legislaţia în discuţie.
Pentru a evita aplicarea sancţiunii pecuniare, societăţile de transport sunt obligate la adoptarea unor măsuri ce vizează asigurarea transporturilor astfel încât transportul să nu permită intrarea persoanelor clandestine.
Printre aceste măsuri se numără:
- Asigurarea şi menţinerea securităţii vehiculului:
- Societăţile de transport au obligaţia de a pune la dispoziţia fiecărui conducător auto suficiente încuietori sau sigilii cu număr unic pentru a fi utilizate în timpul călătoriei, astfel încât să se asigure că vehiculul poate rămâne securizat în permanenţă.
- De asemenea, se recomandă furnizarea pentru fiecare şofer al unui vehicul cu partea laterală moale a unui cablu sau a unei curele TIR în stare bună de funcţionare.
- Totodată, este obligatoriu ca societatea să ţină o evidenţă a tuturor dispozitivelor de securitate eliberate fiecărui şofer, detaliind câte şi când au fost eliberate.
- Furnizarea unui document pentru înregistrarea controalelor:
- Punerea la dispoziţia fiecărui şofer un număr adecvat de liste de control care să permită înregistrarea verificărilor standard pentru fiecare călătorie.
- Păstrarea unei evidenţe a numărului de liste de verificare eliberate şi a datei la care au fost eliberate fiecărui şofer.
- Păstrarea unor copii ale listelor de control completate pentru o perioadă de 6 luni. Se impune ca lista de verificare permită efectuarea tuturor verificărilor necesare în conformitate cu Regulamentului privind răspunderea transportatorilor din 2002, cu modificările ulterioare (Carriers' Liability (Amendment) Regulations 2023).
- Există un formular tipizat ce conţine o listă de verificare pe care societăţile de transport să o dea şoferilor lor şi care acoperă toate cerinţele prevăzute de Carriers' Liability (Amendment) Regulations 2023.
- Furnizarea de documente şi instrucţiuni pentru conducătorii auto
- Furnizarea către fiecare şofer (inclusiv şoferilor temporari) un set de instrucţiuni în limba lor proprie, care să detalieze în mod specific:
- modul de asigurare a vehiculului,
- cum să înregistreze şi să finalizeze verificările vehiculului
- cum să completeze şi să păstreze lista de verificare
- ce trebuie să facă în cazul în care şoferul suspectează că în vehicul sunt prezenţi participanţi clandestini.
- Formarea conducătorilor auto:
- Formarea este separată de furnizarea de instrucţiuni. Formarea ar trebui să fie un eveniment specific care să permită conducătorilor auto să interacţioneze cu un formator şi să le ofere posibilitatea de a pune întrebări. Formarea nu înseamnă furnizarea unei copii a setului de instrucţiuni de mai sus către conducătorul auto.
- Această formare trebuie să includă o verificare a cunoştinţelor pentru a se asigura că şoferul a înţeles această formare.
- Se recomandă păstrarea evidenţelor cu privire la formările realizate de societatea de transport, care să detalieze numele celor instruiţi, data la care au fost instruiţi, locul în care a avut loc instruirea, detaliile abordate, rezultatele verificării cunoştinţelor.
- Nu în ultimul rând, se recomandă realizarea cursurilor de perfecţionare o dată la 6 luni. Aceste cursuri ar trebui să le permită din nou conducătorilor auto să interacţioneze cu un formator şi să le ofere posibilitatea de a pune întrebări. Cu toate acestea, poate fi o sesiune mai scurtă decât formarea iniţială şi se poate axa pe reamintirea responsabilităţilor conducătorilor auto în ceea ce priveşte prevenirea intrărilor clandestine.
- Revizuirea activităţii conducătorilor auto:
- Colectarea de la fiecare conducător auto a înregistrărilor completate ale verificărilor efectuate la încheierea călătoriei.
- Revizuirea acestor liste de verificare în termen de 30 de zile pentru a identifica eventualele erori sau omisiuni.
- Este recomandat să dispuneţi de un sistem de soluţionare a erorilor / omisiunilor. De asemenea, se recomandă păstrarea unei evidenţe a modului în care erorile / omisiunile au fost abordate cu un şofer.
- Păstrarea înregistrărilor în cadrul acestui sistem şi a înregistrărilor completate pentru o perioadă de 6 luni.
Sancţiunile care pot fi aplicate de autorităţile din UK variază în funcţie de situaţie. Sintetic, acestea se pot grupa în două mari categorii, respectiv:
- Pentru neasigurarea unui vehicul de marfă
Nivelul maxim de penalizare pentru neasigurarea unui vehicul de marfă în conformitate cu secţiunea 31A este de £ 6,000 pe persoană responsabilă pe incident. Pedeapsa totală maximă (pedeapsa totală maximă plătibilă de toate persoanele responsabile, combinată în funcţie de incidentul din secţiunea 31A) este de 12.000 de lire sterline.
- Pentru transportul de persoane clandestine
Nivelul maxim al sancţiunii pentru transportul participanţilor clandestini în conformitate cu secţiunea 32 este de £ 10,000 pe persoană responsabilă per participant clandestin. Pedeapsa maximă agregată pentru toate persoanele responsabile per participant clandestin este de £ 20,000.
*
Pentru o analiză completă a situaţiei cu care vă confruntaţi şi pentru a identifica soluţii practice particularizate afacerii dvs, vă stăm la dispoziţie.
Oana Dumitrescu Lup – Avocat asociat SCA Lup Hoza Beinşan
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.