Ministrul Justiţiei Stelian Ion a anunţat vineri, după ce CSM a adat aviz negativ proiectului de desfiinţare a Secţiei Speciale pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie, că a semnat propunerea de proiect legislativ pentru desfiinţarea Secţiei, precizând că avizul este consultativ. ”Am decis să-l trimit mai departe”, a afirmat el, adăugând că desfiinţarea acestei secţii înseamnă o normalizare, că este un organ ineficient. Conform ministrului, ”scopul acestei secţii a fost acela de a pune presiune pe magistraţii oneşti, care şi-au făcut treaba şi care au avut un cuvânt de spus” cu privire la acele legi ale justiţiei din perioada 2017 - 2018.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

 

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum
” În aceasă dimineaţă am semnat şi am trimis către Guvernul României propunerea de poiect legislativ pentru desfiinţarea SIIJ”, a declarat ministrul.
El a precizat că avizul CSM este consultativ.
”Am decis, în urma analizării tuturor argumentelor, să trimit mai departe acest proiect”, a anunţat Stelian Ion.
 
”Este foarte important să readucem normalitate în sistemul de justiţie. Din punctul meu de vedere, desfiinţarea acestei secţii înseamnă o normalizare, este o  promisiune, este un punct foarte clar definit în programul de guvernare şi respectăm toate aceste promisiuni”, a subliniat ministrul.
El a precizat că a ascultat toate argumentele, dar argumentele acelea pot fi avute în vedere într-un alt context.
”Vom discuta pe legile Justiţiei şi vom vedea dacă mai este nevoie de alte ajustări, însă obiectul acestei legi nu-l reprezintă alte garanţii solicitate de o parte a magistraţilor, ci îl reprezintă doar desfiinţarea Secţiei de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie. Să ne amintim că în 2017 Florin Iordache, alături de colegii săi Eugen Nicolicea, Şerban Nicolae, propunea un proiect de lege prin care doar cu trei rânduri de motivare doreau înfiinţarea acestei secţii. Nu s-a explicat niciodată de ce se doreşte înfiinţarea acestei secţii, am criticat de la bun început această propunere legislativă şi după ani de zile s-a dovedit că am avut dreptate şi toate argumentele pe care le-am prezentat atunci au fost corecte”, a adăugat Stelian Ion.
El a susţinut că nu s-a motivat atunci în niciun fel acea propunere şi se crea impresia că există un fenomen larg de corupţie în rândul magistraţilor, ceea ce este incorect.
”Există probleme punctuale şi ele trebuie rezolvate. Existenţa unei astfel de secţii ar însemna o recunoaştere că în cadrul magistraţilor există un fenomen generalizat de corupţie ceea ce nu este adevărat. Pe de altă parte, aşa cum există acum şi cum funcţionează Secţia de Investigarea Infracţiunilor din Justiţie e foarte clar că magistraţii ajung să nu mai răspundă în faţa legii, mă refer la cei care încalcă legea,  pentru că este un organ absolut ineficient, a fost creat şi conceput greşit de la bun început, ca o structură centrală, fără structuri teritoriale, nu se poate ocupa de toate problemele din toate instanţele şi parchetele din ţară şi are în lucru în prezent aproape 6.000 de dosare. Este relevant de spus că în decursul acestor ani a avut o medie de trimiteri în judecată de două rechizitorii pe an ceea ce, statistic vorbind, este foarte puţin, niciun rechizitoriu pentru fapte de corupţie, ceea ce este relevant. Nu ne putem închipui că deodată, de la înfiinţarea SIIJ, au dispărut toate faptele de corupţie din rândul magistraţilor. Ne-am dori să nu există nicio faptă de corupţie în această zonă, dar realist vorbind, cum şi în alte state există asemenea fapte, există şi în România şi trebuie să avem organisme, instituţii care se rezolvă această problemă. Este un bilanţ negativ pe care îl are această secţie, ne putea demonstra în anii trecuţi că în ciuda semnalelor de alarmă pe care le-am tras în acea perioadă, ne-am înşelat cu toţii şi a fost un organism eficient, nu, 17 milioane de lei au fost cheltuiţi de la înfiinţare şi până acum, rezultate foarte, foarte slabe. Pe de altă parte chestiuni puse sub semnul întrebării cum ar fi renunţarea la nişte căi de atac, neexplicate nici un fel, în favoarea unor politicieni, în favoarea unor magistraţi”, sunt argumentele ministruljui Justiţiei împotrivasecţiei Speciale de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie.
El a susţinut că au fost chestiuni legate de promovarea şi de începerea urmăririi faţă de nişte persoane care nu au fost de acord, magistraţi fiind, în perioada promovării  legilor Justiţiei din 2017 – 2018, cu acele prevederi.
”Rând pe rând au fost chemaţi la această secţie, ceea ce a demonstrat că din păcate scopul acestei secţii a fost acela de a pune presiune pe magistraţii oneşti, care şi-au făcut treaba şi care au avut un cuvânt de spus cu privire la acele legi”, a afirmat Stelian Ion.
El a declarat că a văzut şi anomalii inimaginabile, în sensul anchetării unor înalţi funcţionari europeni deşi nu exista competenţă pe această zonă, a văzut, de asemenea, încercări de oprire a accederii la ”o anumită funcţie europeană într-o anumită situaţie, prin nişte acte care au fost declarate de către judecător, de către instanţele judecătoreşti, au fost declarate ilegale ulterior”.
”De asemenea, magistraţi din cadrul CSM au fost chemaţi în scop de intimidare la această secţie. La fel s-a văzut că aceste descinderi la Secţia specială nu au fost întemeiate şi au fost mai degrabă mişcări de imagine, inacceptabil, acte din dosare apărute în public, iarăşi o chestiune absolut criticabilă şi care denotă neprofesionalism. Sunt multe de spus cu privire la această secţie specială, ideea este că planul este foarte clar, va merge în Guvern acest proiect, sper că se va adopta, va merge în Parlament şi acolo se va da un vot”, afirmă ministrul.

Consiliul Superior al Magistraturii a dat joi aviz negativ pentru proiectul de desfiinţare a Secţiei pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie, iniţiat de Ministerul Justiţiei.  CSM a transmis oficial că Plenul a hotărât avizarea negativă a proiectului de lege privind desfiinţarea Secţiei pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie (11 Aviz negativ, 7 Aviz favorabil şi 1 Aviz favorabil cu observaţii).

În aviz se arată că "proiectul de lege analizat ar conduce în esenţă la schimbarea competenţei de efectuarea urmăririi penale în cauze privind infracţiuni săvârşite de magistraţi revenindu-se la soluţia anterioară Legii numărul 207/2018 pentru modificarea şi completarea Legii numărul 304/2004 privind reorganizarea judiciară, în care competenţa de efectuare a urmăririi penală revenea, după caz, parchetelor de pe lângă curţile de apel, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Direcţiei Naţională Anticorupţie şi Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism".

"Soluţia normativă propusă nu este însă însoţită de instituirea unor garanţii menite să dea eficienţă principiului independenţei justiţiei prin asigurarea unei protecţii adecvate a judecătorilor şi procurorilor împotriva unor eventuale presiuni exercitate asupra lor. Astfel de garanţii se regăseau în forma anterioară a proiectului de act normativ şi ar fi putut constitui o bază pentru iniţierea unei analize consistente care să ofere soluţiile potrivite pentru protejarea independenţei justiţiei. În mod regretabil însă, aceste garanţii au fost calificată drept superimunităţi în unele luări de poziţie publice inclusiv ale unor reprezentanţi ai celorlalte puteri în stat", a arătat Plenul CSM.

 

În 4 ianuarie, ministrul Justiţiei, Stelian Ion, declara că este posibil ca în luna martie să fie desfiinţată Secţia pentru Investigarea Infracţiunilor în Justiţie, spunând că urma să solicite ca la prima şedinţă a CSM să fie pus pe ordinea de zi proiectul de lege privind desfiinţarea SIIJ.

"Nu am făcut decât o mică modificare în sensul eliminării unor articole din varianta iniţială a proiectului, tocmai crea un fel de imunităţi pentru magistraţi. Nu ne dorim exces de nicio parte. Nu ne dorim exces nici în zona protecţiei nejustificate a magistraţilor de răspundere, nu ne dorim exces nici din partea presiunii puse, prin astfel de metode, asupra magistraţilor cu, repet, zeci de dosare disciplinare, plângeri penale şi o secţie care a fost percepută în cadrul magistaturii negativ, pe bună dreptate, şi nu doar în cadrul magistraturii şi de către organismele internaţionale şi în cadrul MCV, Comisia Europeană care a analizat acest lucru”, afirma atunci Stelian Ion.

Chestionat când ar putea fi desfiinţată Secţia specială, ministrul Justiţiei spunea: "Cred că va trece destul de repede acest proiect. Luna martie mi se pare o lună în care sunt convins că e posibil să fie desfiinţată efectiv această secţie şi dosarele să fie repartizate. Ele nu se vor pierde, anchetele nu vor rămâne nesoluţionate, dar după fiecare materie, în funcţie de competenţa fiecărui organ de Parchet, dosarele vor merge către aceste unităţi de Parchet”.

 
 
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.