Primul mare proces al consumatorilor din Germnia s-a deschis luni împotriva Volkswagen, în care sute de mii de clienţi cer despăgubiri în contul maşinilor lor diesel trucate, la patru ani de la izbucnirea "dieselgate", relatează AFP.
Prima audiere a acestui proces - care urmează să dureze mai mulţi ani - a început după ora 8.000 GMT (11.00, ora României), la tribunalul regional din Brunswick, mutat cu această ocazie într-un centru de congrese.
O a doua audiere este prevăzută la 18 noiembrie.
Peste 450.000 de persoane s-au înscris în această plângere în grup - prima de acest tip în Germnaia, potrivit unei proceduri adoptate în urma scandalului.
Asociaţia consumatorilor VZBV face oficiul de petent unic şi acuză grupul de automobile de faptul că le-a provocat în mod intenţionat prejudicii clienţilor săi prin faptul că a instalat, fără ca ei să ştie, un program informatic care făcea vehiculul să pară mai puţin poluant decât era în realitate.
”Aş vrea ca Volkswagen să ramburseze preţul de achiziţie”, a declarat pentru AFP Andreas Sarcletti, un client venit de la Hanovra. ”Dar îmi este teamă că procesul va dura prea mult timp”.
Această parte judiciară este, pentru moment, cea mai imporantă în acest scandal cu mai multe faţete, în contextul în care constructorul auto încearcă să dea pagina, mizând pe gama electrică.
Concret, judecătorii urmează să tranşeze cu privire la aproximativ 50 de puncte, însă problema principală va fi să stabilească dacă Volkswagen a ”cauzat un prejudiciu” şi a acţionat ”în mod contrar eticii”.
30 DE MILIARDE DE EURO
”Suntem încrezători în şansele noastre de succes, pentru că Volkswagen a fraudat”, a dat asigurări AFP, înainte de audiere, Ralph Sauer, avocatul VZBV.
Însă Volkswagen apreciază că ”nu există pagube şi, astfel, nu există o bază a acestei plângeri”. ”Chiar azi, sute de mii de vehicule sunt folosite” pe drumuri, insistă Martina de Lind van Wijngaarden, o consilieră a întreprinderii.
Chiar dacă ar fi împotriva Volkswagen, verdictul nu va antrena în mod direct o rambursare - fiecare consumator înregistrat va trebui, după aceea, să-şi valorifice drepturile în mod individual.
Examinarea acestei plângeri colective urmează să dureze cel puţin până în 2023, din cauza unui posibil apel la Curtea federală, potrivit Volkswagen. Procedurile individuale ar putea dura peste un an, după aceea.
Cu scopul de a scurta procedura, VZBV este ”deschis” unui acord amiabil, dar ”în acest caz, Volkswagen va trebui, până la urmă, să plătească o sumă semnificativă”, a declarat pentru AFP Müller.
Constructorul apreciază că un asemenea acord este ”puţin imaginabil”, din cauza eterogenităţii situaţiilor - o parte a dosarelor ar fi dubluri sau privesc clienţi care locuiesc în străinătate sau care şi-au cumpărat maşina după dezvăluirea cazului.
În paralel cu procedura în grup, 61.000 de plângeri individuale au fost depuse în Germania, dintre care o parte au condus la acorduri extrajudiciare.
VIRAJ CĂTRE ELECTRIC
Scandalul a izbucnit în 2015, când Volkswagen a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule cu programe informatice care trucau. El a costat grupul, între timp, peste 30 de miliarde de euro - reprezentând cheltuieli de judecată, amenzi şi despăgubiri, plătite în principal în Statele Unite.
Pentru moment, constructorul a plătit în Germania doar trei amenzi, în sumă de 2,3 miliarde de euro, însă rămâne ameninţat de o cascadă de proceduri civile şi penale.
Astfel, într-un proces angajat în urmă cu un an, investitori reclamă o despăgubire în contul deprecierii spectaculoase a cursului pe brusă, după izbucnirea dieselgate.
Săptămâna trecută, actualul CEO Herbert Diess şi preşedintele Consiliului de supraveghere a grupului Hans Dieter Pötsch au fost trimişi în judecată din cauza manipulării cursului bursei. Fostul CEO Martin Winterkorn, care a fost nevoit să demisioneze în 2015, a fost trimis în instanşă sub acuzaţia de ”fraudă”.
Pentru Volkswagen, scandalul diesel ”face parte din isroria grupului”, la fel ca ”broasa şi Golful”, recunoaşte Ralf Brandstätter, însărcinat cu marca VW.
Însă el dă asigurări că grupul s-a ”schimbat profund”. Constructorul mizează 30 de miliarde de euro pe noua sa gamă electrică, în vederea ”recâştigării stimei societăţii”.
În afară de frontul judiciar, scandalul a accelerat declinul dieselului, iar maşinile diesel riscă să fie interzise în mai multe oraşe germane, din cauza nivelului lor de poluare cu oxid de azot (NOx)
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.