Un tren la bordul căruia se află ingineri şi reprezentanţi sud-coreeni a început vineri o călătorie excepţională în Coreea de Nord, în vederea unor studii prealabile vizând o posibilă conexiune a reţelelor feroviare între cele două ţări, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Eforturi în vederea unei reluări a acestor legături între Nordul şi Sudul Peninsulei Coreea era unul dintre obiectivee anunţate de către preşedintele sud-coreean Moon Jae-in şi dictatorul nord-coreean Kim Jong Un la finalul unui summit care a confirmat, în aprilie, excepţionala destindere în peninsulă.

Legarea celor două reţele feroviare şi modernizarea căilor ferate nord-coreene depăşite constituie o schimbare majoră pentru peninsulă, în care comunicaţiile civile directe - inclusiv pe cale poştală - sunt riguros interzise după împărţirea acesteia, pecetluită prin semnarea armistiţiului în 1953.

Este pentru prima oară, după un deceniu, când un tren nord-coreean intră în Coreea de Nord.

Televiziuni difuzau imagini cu un tren roşu-alb-albastru care părăseşte Gara sud-coreeană Dorasan, situată în vestul peninsulei, în imediata apropiere a Zonei Demilitarizate (DMZ) care desparte cele două Corei.

”Reconectarea reţelelor feroviare semnalează începutul unei ere de prosperitate comună a Nordului şi Sudului”, a declatat ministrul sud-coreean al Transporturilor Kim Hyun-mee.

PERIPLU DE 18 ZILE

Ea a adăugat că această reconexiune ar permite totodată lărgirea orizonturilor economice ale Coreei de Sud, care este izolată - pe plan terestru - de restul lumii de la Războiul Coreei (1950-1953) şi care ar putea să găsească o nouă cale a exporturilor sale către pieţele chineză, rusă şi europene.

La bordul trenului se află 28 de sud-coreeni - inclusiv ingineri de căiferate - şi 55 de tone de combustibil şi un generator. Trenul are şase vagoane - inclusiv un vagon cuşetă, un vagon birou şi un vagon cu apă pentru duş şi spălat rufe.

Odată intrat în Gara Panmun - terminalul feroviar nord-coreean situat de cealaltă parte a DMZ, cele şase vagoane vor fi ataşate unui tren nord-coreean, iar locomotiva sud-coreană se va întoarce în Sud.

Sud-coreenii şi omologii lor din Coreea de Nord vor începe astfel un periplu de 18 zile - de 2.600 de kilometri - în vederea inspectării celor două linii ferate.

Ei vor inspecta, pe de o parte, linia care leagă oraşul Kaesong de oraşul Shinuiju de la frontiera chineză, prin Phenian, şi care a fost construită de Japonia, la începutul secolului al XX-lea, înainte de împărţirea peninsulei, în 1948.

Celaltă linie, leagă, pe de altă parte, regiunea Mont Kumgang, situată în apropierea capătului de est a DMZ, cu fluviul Tumen, la frontiera rusă.

Într-un gest de reconciliere, cele două Corei şi-au reconectat - pentru o scurtă perioadă de timp - în 2007 linia occidentală, iar câteva trenuri de marfă au circulat aducând material şi bunuri la Parcul Industrial intercoreean Kaesong, în Coreea de Nord.

Însă această ”cooperare feroviară” nu a supravieţuit intensificării tensiunilor intercoreene legate de dezvoltarea de către Nord a programelor sale atomic şi balistic.

În pofida destinerii aflate în curs, Phenianul este vizat în continuare de sancţiuni dure ONU, din cauza acestor programe - interzise.

Iar proiectul reconectării feroviare a fost întârziat de îngrijorări cu privire la conformitatea acestuia cu sancţiunile internaţionale.

Însă Consiliul de Securitate al ONU a hotărât, săptămâna trecută, să acorde o scutire, cu scopul de a se efectua studiul comun care a început vineri.

Dacă acest Consiliu va însoţi în mod asemănător şi celelalte etape ale evoluţiei acestui proiect este necunoscut, pentru moment.

Seulul a anunţat că această primă misiune vizează doar să colecteze informaţii despre starea reţelei ferate nord-coreene şi a dat asigurări că eventuale lucrări de restaurare vor avea loc numai în urma undei verzi a ONU.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.