Regimul de călătorii fără viză aduce beneficii economice, sociale şi culturale semnificative, stimulând călătoriile şi turismul, fiind avantajos atât pentru statele membre ale UE, cât şi pentru ţările partenere. Pentru a răspunde mai rapid şi mai decisiv acestor provocări, Comisia Europeană a propus o revizuire a actualului mecanism de suspendare a exceptării de la obligativitatea de a deţine viză, arată comunicatul de presă al executivului european. Propunerea respectă angajamentul preşedintei CE Ursul von der Leyen, înainte de Consiliul European din 20 martie, de a consolida mecanismul de suspendare a exceptării de la obligativitatea de a deţine viză şi monitorizarea ţărilor care beneficiază de un regim de călătorii fără viză.
Politica în domeniul vizelor este, de asemenea, un instrument important în colaborarea UE cu ţările partenere, mai indică sursa citată.
În acelaşi timp, contextul geopolitic în continuă evoluţie a generat noi provocări legate de regimul de călătorii fără viză. Prin urmare, este esenţial ca UE să aibă instrumentele necesare pentru a aborda situaţiile de utilizare abuzivă a acestui regim; de exemplu, creşterea numărului de sosiri ilegale din cauza lipsei de aliniere la politica UE în domeniul vizelor, sistemele de acordare a cetăţeniei pentru investitori în ţările care beneficiază de un regim de călătorii fără viză sau ameninţările hibride, cum ar fi instrumentalizarea migranţilor sponsorizată de stat.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Propunerea este însoţită de cel de al şaselea raport din cadrul mecanismului privind suspendarea exceptării de la obligativitatea de a deţine viză.
I. Consolidarea mecanismului de suspendare a călătoriilor fără viză
În prezent, mecanismul poate fi declanşat numai în cazuri specifice, de exemplu, în caz de creştere bruscă şi substanţială a migraţiei ilegale sau dacă apar riscuri în materie de securitate. Revizuirea propusă:
- va introduce noi motive de suspendare a regimurilor de călătorii fără viză, de exemplu, în cazul unei alinieri insuficiente la politica UE în domeniul vizelor, în cazul unor ameninţări hibride şi în cazul în care se practică un sistem de acordare a cetăţeniei pentru investitori;
- va prelungi durata procedurii actuale pentru a se aloca mai mult timp măsurilor de remediere. Se introduce o nouă procedură de urgenţă pentru a se putea reacţiona mai rapid în caz de nevoie, de exemplu în caz de creştere semnificativă a numărului de sosiri sau dacă apar ameninţări la adresa securităţii;
- va consolida obligaţiile de monitorizare şi de raportare ale Comisiei Europene faţă de ţările care beneficiază de un regim de călătorii fără viză în cazul în care sunt identificate provocări.
II. Al şaselea raport din cadrul mecanismului de suspendare a exceptării de la obligativitatea de a deţine viză
Începând din 2017, Comisia publică rapoarte anuale în cadrul mecanismului de suspendare a exceptării de la obligativitatea de a deţine viză. Al şaselea raport se referă la ţările care au un dialog privind liberalizarea vizelor din Balcanii de Vest şi din Parteneriatul estic, precum şi la ţările din Pacific şi zona Caraibilor care au instituit sisteme de acordare a cetăţeniei pentru investitori.
Raportul concluzionează că toate cele opt ţări trebuie să ia măsuri suplimentare pentru a-şi alinia politica în domeniul vizelor la politica UE şi să îşi continue eforturile de prevenire a cererilor de azil nefondate. De asemenea, sunt necesare eforturi suplimentare pentru prevenirea migraţiei ilegale, precum şi pentru combaterea criminalităţii organizate şi a corupţiei. Raportul subliniază, de asemenea, preocupările Comisiei cu privire la sistemele de acordare a cetăţeniei pentru investitori ce promovează accesul fără viză în UE.
Comisia va continua să pună în aplicare noua abordare cuprinzătoare de monitorizare anunţată în comunicarea sa din mai 2023, care acoperă toate ţările terţe care beneficiază de un regim de călătorii fără viză. Pe baza rezultatului acestui proces de monitorizare, Comisia va continua să redacteze rapoarte cu privire la ţările terţe care beneficiază de un regim de călătorii fără viză în legătură cu provocările în materie de migraţie şi securitate.
Propunerea Comisiei Europene de revizuire a mecanismului de suspendare a exceptării de la obligativitatea de a deţine viză va fi în prezent negociată de Parlamentul European şi de Consiliu.
Comisia Europeană va continua să trimită rapoarte Parlamentului European şi Consiliului cel puţin o dată pe an. De asemenea, monitorizarea aspectelor legate de cerinţele de liberalizare a vizelor va continua să fie inclusă în pachetul anual de extindere al Comisiei şi, după caz, în negocierile de aderare la UE.
UE aplică în prezent un regim de călătorii fără viză cu 60 de ţări din afara UE. Resortisanţii acestor ţări pot intra fără viză în spaţiul Schengen pentru şederi de scurtă durată de până la 90 de zile în orice perioadă de 180 de zile. Mecanismul de suspendare a exonerării de obligaţia de a deţine viză a fost introdus pentru prima dată în 2013, cu scopul principal de a permite o suspendare temporară a exceptării de la obligativitatea vizelor în cazul unei creşteri bruşte şi substanţiale a migraţiei ilegale. Mecanismul a fost apoi revizuit în 2017, prin facilitarea prezentării de către statele membre a notificărilor privind circumstanţele care au condus la o eventuală suspendare şi prin autorizarea Comisiei de a activa mecanismul de suspendare din proprie iniţiativă.
De asemenea, Comisia Europeană poate declanşa mecanismul în cazul în care anumite cerinţe nu mai sunt îndeplinite pentru a asigura conformitatea cu criteriile de referinţă privind liberalizarea vizelor de către ţările care au trecut printr-un dialog privind liberalizarea vizelor.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.