Pe Facebook, zeci de grupuri pretind că o susţin pe Kamala Harris, dar răspândesc atacuri rasiste sau îl promovează pe rivalul său Donald Trump, într-o campanie prezidenţială pe cât de incertă, pe atât de tensionată, potrivit specialiştilor în dezinformare.
American Sunlight Project (ASP), care reuneşte cercetători care luptă împotriva dezinformării, a analizat peste 300 dintre aceste grupuri de pe platforma Meta. Aceste grupuri pretind că o apără pe vicepreşedinta democrată, dar îi induc în eroare pe susţinătorii ei sau capitalizează pe popularitatea ei pentru a promova produse, scrie AFP.
„Acestea sunt în mod normal pagini unde încrederea între oameni este ridicată, aceştia sunt mai înclinaţi să creadă ceea ce este împărtăşit acolo, fie că este vorba de dezinformare electorală, remedii miraculoase sau meme-uri”, a declarat pentru AFP Nina Jankowicz, co-fondator al ASP.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
În timp ce fenomenul pare să vizeze actori politici din toate taberele, inclusiv candidatul republican la alegerile din 5 noiembrie, paginile dedicate Kamalei Harris au „explodat” de când aceasta a intrat în cursa prezidenţială în vara anului trecut, continuă Nina Jankowicz.
Proliferarea acestor pagini, care de obicei reunesc internauţi cu interese similare, nu pare să fie rezultatul unei campanii organizate.
Un grup dedicat „fanilor Kamalei Harris” declară în secţiunea sa „Cine suntem?” că vicepreşedinta este „o pionieră, un simbol al diversităţii, o militantă pentru justiţie şi egalitate”.
Cu toate acestea, mesajele postate par să îi facă rău, cum ar fi fotografia unei femei care îşi unge faţa cu vopsea neagră, cu mesajul: „Kamala se pregăteşte să vorbească cu afro-americanii”. Acest mesaj vine după afirmaţiei lui Donald Trump potrivit cărora Harris, primul vicepreşedinte de culoare de origine asiatică din Statele Unite, a „devenit neagră” pentru a atrage mai bine electoratul afro-american.
Pe o altă pagină intitulată „Voturi democrate pentru preşedinta Kamala Harris 2024”, există postări care susţin sloganul trumpist „Make America Great Again”.
Există, de asemenea, un videoclip care îl arată pe Charlie Kirk, un influencer conservator care îl susţine pe Donald Trump, folosind retorica anti-migranţi.
Un grup numit „Kamala Harris 2024”, între timp, a publicat un meme sexist, în care o fetiţă se plânge mamei sale că îi este foame iar aceasta îi răspunde că ştie, dar că vrea o femeie la Casa Albă.
Multe dintre paginile analizate de ASP sunt gestionate de persoane fără legătură între ele, inclusiv de moderatori din Africa sau Europa de Est.
Unele conţin mesaje care nu au legătură cu Harris, inclusiv conţinut religios sectant, spam-uri sau publitate. Multe şi-au schimbat numele de mai multe ori pentru a profita de tendinţele actuale, potrivit ASP.
"Înşelăciuni complexe"
"Protejarea alegerilor pe platformele noastre se numără printre priorităţile numărul unu", a declarat pentru AFP un purtător de cuvânt al Meta, compania mamă a Facebook. "Vom continua să aplicăm regulile noastre în cazul conţinuturilor şi comportamentelor care le încalcă".
Grupurile chestionate de ASP par să contravină politicii Meta privind comportamentul neautentic sau "înşelăciunea complexă", care interzice în special utilizatorilor să folosească platformele pentru a înşela internauţii cu privire la scopul conţinutului.
ASP explică faptul că a analizat un eşantion reprezentativ, dar nu a putut lua măsuri faţă de fenomen din cauza închiderii de către Meta, în august, a CrowdTangle, un instrument considerat esenţial de cercetători pentru urmărirea în timp real a campaniilor de dezinformare şi manipulare.
Meta l-a înlocuit cu o nouă bibliotecă de conţinut cu funcţii similare, dar care este încă în curs de dezvoltare.
"Pe măsură ce ne apropiem de ziua alegerilor şi de tranziţia tumultoasă care probabil va urma, este important ca oamenii să ia o pauză şi să fie mai atenţi atunci când consumă conţinut", insistă Nina Jankowicz.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.