Cincizeci şi cinci de marinari chinezi ar fi murit în august după ce submarinul lor nuclear a rămas blocat în Marea Galbenă, o tragedie ce aminteşte de cea a submarinului nuclear rus Kursk, din august 2000, în Marea Barents, soldată cu moartea tuturor celor 118 persoane aflate la bord, relatează La Libre Belgique.
Potrivit unui raport britanic ultrasecret obţinut de Daily Mail, cei 55 de marinari chinezi au murit după ce a apărut o defecţiune catastrofală la sistemele de oxigen ale submarinului, ceea ce a dus la asfixierea echipajul. Tragedia ar fi fost ţinută secretă de regimul comunist chinez.
Căpitanul submarinului '093-417' al Marinei chineze s-ar afla printre victime, alături de alţi 21 de ofiţeri.
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
20 noiembrie - Eveniment News.ro - Orașul meu - Acasă și la birou
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Se presupune că tragedia a avut loc în apele din largul provinciei chineze Shandong.
În mod oficial, China a negat incidentul. De asemenea, la fel ca ruşii în 2000, se pare că Beijingul ar fi refuzat să solicite asistenţă internaţională pentru submarinul său aflat în pericol.
Documentul britanic citat de Daily Mail precizează: "Serviciile de informaţii raportează că la 21 august a avut loc un accident în timpul unei misiuni în Marea Galbenă. Incidentul a avut loc la ora locală 08:12 şi a dus la moartea a 55 de membri ai echipajului: 22 de ofiţeri, 7 cadeţi, 9 subofiţeri şi 17 marinari. Printre cei decedaţi s-a aflat şi căpitanul colonel Xue Yong-Peng. Se crede că moartea lor a fost cauzată de hipoxie din cauza unei defecţiuni a sistemului de pe submarin. Submarinul a lovit un lanţ şi un obstacol de ancorare folosit de marina chineză pentru a prinde în capcană submarinele americane şi aliate. Acest lucru a dus la defecţiuni de sistem care au necesitat şase ore pentru a fi reparate şi pentru a ridica nava. Sistemul de oxigen de la bord a otrăvit echipajul după o defecţiune catastrofală".
Până în prezent, în domeniul public nu există nicio confirmare independentă a presupusei pierderi a submarinului chinezesc, precizează La Libre Belgique.
Beijingul a refuzat să comenteze speculaţiile privind incidentul, calificându-le drept "complet false", în timp ce Taiwanul a negat, de asemenea, rapoartele publicate pe internet.
Daily Mail a încercat să contacteze Marina Regală pentru mai multe informaţii, dar surse oficiale au refuzat să comenteze sau să ofere detalii suplimentare.
Totuşi, un expert britanic care a lucrat pe un submarin a oferit următoarea explicaţie pentru Daily Mail: "Este plauzibil că acest lucru să se fi întâmplat şi mă îndoiesc că chinezii ar fi cerut sprijin internaţional, din motive evidente. Dacă s-au prins în propriul sistem de reţele, iar bateriile submarinului s-au descărcat (plauzibil), atunci, în cele din urmă, purificatoarele de aer şi sistemele de tratare a aerului ar fi putut ceda. E posibil să fi intrat în funcţiune sisteme secundare, dar să nu fi reuşit să menţină aerul, ceea ce a dus la asfixiere sau otrăvire. La noi există un kit care absoarbe dioxidul de carbon şi generează oxigen într-o astfel de situaţie. Dar este probabil ca alte naţiuni să nu dispună de acest tip de tehnologie”, a declarat specialistul.
Submarinele chinezeşti de tipul 093 au intrat în serviciu în ultimii 15 ani. Navele au o lungime de circa 100 de metri şi sunt înarmate cu torpile. Submarinele de tip 093 se numără printre cele mai moderne submarine ale Chinei şi sunt cunoscute pentru nivelul lor de zgomot redus.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.