Luc Dardenne, Arnaud Desplechin, Stéphane Brizé sunt cineaştii pe care festivalul Les Films de Cannes à Bucarest îi omagiază anul acesta prezentându-le, în premieră naţională, cele mai noi filme dar şi alte titluri de referinţă din cariera lor, în trei retrospective speciale. Alte două surprize sunt regizorii Thomas Salvador şi Tarik Saleh care îşi vor prezenta filmele în festival, anunţă organizatorii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Thomas Salvador este regizor şi scenarist şi de cele mai multe ori joacă în propriile filme. A regizat şase scurtmetraje selectate şi premiate în numeroase festivaluri, cele mai notabile fiind "Petits Pas" (Quinzaine des réalisateurs 2003) şi "De sortie" (premiul Jean Vigo în 2006). "La Montagne", cel de-al doilea lungmetraj al său, a avut premiera mondială la ediţia de anul acesta a Festivalului de la Cannes şi a fost recompensat cu premiul SACD.

Thomas Salvador
Thomas Salvador

Vineri, 21 octombrie, ora 18:00, regizorul va fi prezent la Cinema Elvire Popesco unde va susţine un open talk ce va avea două părţi: în prima, acesta va discuta despre filmul său, "La Montagne", cu criticul Ionuţ Mareş, iar în partea a doua va discuta cu Mihai Zotta - inginer silvic, cu o experienţă de peste 20 de ani în domeniul conservării naturii. Acesta gestionează de peste 11 ani proiectele de reconstrucţie ecologică, activitatea ocoalelor silvice, echipele de intervenţie rapidă din cadrul Fundaţiei Conservation Carpathia. Cu Thomas Salvador publicul se va întâlni sâmbără, 22 octombrie, ora 17:00 la Cinema Muzeul Ţăranului.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Tarik Saleh
Tarik Saleh

Tarik Saleh a început ca unul dintre cei mai buni artişti de graffiti din Stockholm în anii '80. El a regizat şi a scris scenariul filmului "The Nile Hilton Incident", care a câştigat Marele Premiu al Juriului la Sundance 2017, a primit un premiu Guldbagge pentru Cel mai bun film în 2018, a fost nominalizat la categoria Cel mai bun film străin la Premiile César - un succes de box office cu peste 400 000 de bilete vândute în Franţa. Cineastul se va întâlni cu publicul festivalului la proiecţiile filmului "Boy from Heaven" de sâmbătă, 29 octombrie, ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco şi duminică, 20 octombrie, ora 18:00, la Cinema Muzeul Ţăranului.

Şi pentru că anul acesta se împlineşte un secol de la naşterea lui Pier Paolo Pasolini, festivalul îi va dedica o a patra retrospectivă. 

Retrospectiva Jean-Pierre şi Luc Dardenne 

Fraţii şi regizorii belgieni Dardenne au rămas mereu cu aceleaşi obsesii tematice şi stilistice. Câştigători de două ori ai trofeului suprem, Palme d'Or, au devenit faimoşi pentru dramele lor sociale scrupulos de realiste, realizate după o carieră mai puţin cunoscută în documentare. Cineaştii au încercat de la bun început să amestece politicile liberale, stilul magistral şi lipsit de ostentaţie şi deznodământul adesea uluitor al izbăvirii spirituale. "L'enfant" (2005) a început această evoluţie subtilă, spunând ca pe un thriller povestea unui tată care îşi caută copilul.

"Le Gamin Au Velo" - Prix du Jury, Cannes 2011 inclus în retrospectiva din acest an, adaugă, într-un mod oarecum controversat pentru aceşti cineaşti renumiţi că lucrează cu neprofesionişti sau necunoscuţi, o vedetă franceză în distribuţie – Cécile de France. Plasându-se din nou în afara tradiţiei de ei instituite, construiesc un basm luminos şi optimist, cu o conştiinţă socială. În Deux jours, une nuit, cineaştii dublează acest artificiu distribuind-o pe superba Marion Cotillard ca protagonistă, dar într-un rol anti-glamour şi într-o poveste atât de structurată şi fatalistă, încât rezultatul seamănă un film de Fritz Lang.

"Tori et Lokita", cel mai recent film al lor, a fost distins cu Premiul aniversar Cannes 2022. În Belgia de azi, un băiat şi o adolescentă de origine africană, ajunşi aici fără niciun alt membru al familiei, se bazează pe prietenia lor indestructibilă pentru a înfrunta provocările exilului.

Luc Dardenne va susţine un Q&A moderat de criticul de film Ionuţ Mareş după proiecţia filmului de pe 23 octombrie, ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco.

În "La fille inconnu", prezent în competiţia de la Cannes din 2016, Jenny îşi caută izbăvirea, nu doar pentru ea însăşi, ci şi pentru alţii. Ca medic care are grijă de trup, ea devine şi un vraci de suflete, iar clinica ei oferă confesiuni seculare, sigilate de etica profesională, într-un thriller, evident, atipic.

Retrospectiva Arnaud Desplechin

Arnaud Desplechin, unul din răsfăţaţii Cannes-ului, a figurat în competiţia oficială încă de la primul său lungmetraj, mult celebratul "La Sentinelle". A revenit cu "Comment je me suis disputé... (ma vie sexuelle)" ca să lanseze o nouă generaţie de actori francezi. În acest film, regizorul confisca toate ingredientele obişnuite ale cinematografului francez de autor pentru a le oferi o amploare romantică graţie unei naraţiuni corale de mare fluiditate. Nu de puţine ori, interpreţii săi sunt recompensaţi cu cele mai mari trofee ale festivalului.

În 2016, Desplechin primeşte Premiul César pentru "Trois souvenirs de ma jeunesse" care avusese premiera fulminantă la Festivalul de la Cannes, eveniment care i-a cimentat statutul de unul dintre cei mai respectaţi cineaşti francezi ai generaţiei sale.

La această ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest va fi prezent cu cea mai recentă peliculă a sa, "Frere et Soeur", dar va fi prezentat şi "Trois Souvenirs de ma Jeunesse".

După premiera filmului (ce va avea loc pe 22 octombrie, ora 19:30, la Cinema Elvire Popesco), Arnaud Desplechin va susţine un open talk moderat de criticul de film Ionuţ Mareş.

Retrospectiva Stéphane Brizé 

Regizor, scenarist şi actor, Brizé declara: „Pentru mine, a face un film înseamnă a crea emoţie. Doar atât. Trebuie să construieşti o poveste pentru a crea emoţie. Dacă te afli în cinematografie, trebuie să generezi emoţie. Când spectatorul iese din cinematograf, trebuie să plece cu reflectarea emoţiei". 

În program: "Une Vie" - Premiul FIPRESCI, Veneţia 2016, "En Guerre" - În competiţie, Cannes 2018. 

Retrospectiva Pier Paolo Pasolini 

Tensiunile puternice din filmele sale au provocat status quo-ul şi au împins limitele cenzurii. Sacrul din filmele lui Pasolini poate fi găsit acolo unde te aştepţi mai puţin: înmuiat în noroi şi palpabil în cele mai îndepărtate margini ale vieţii sociale. „Băşcălios, primitiv, pasional şi provocator: 2022 este anul aniversării a 100 de ani de la naşterea lui Pasolini, 100 de ani de la naşterea unui geniu controversat”, scriu criticii de film de pe website-ul Mubi şi Les Films de Cannes à Bucarest.13 îi ascultă, programând trei dintre titlurile pentru care astăzi este cunoscut în întreaga lume: "Accattone" - Cel mai bun film, Karlovy Vary 1962, "Il Vangelo secondo Matteo" - Marele Premiu al Juriului, Veneţia, 1964, şi "Edipo Re" - În competiţie, Veneţia 1967. 

"Il Vangelo secondo Matteo" va fi introdus de Stefano Francia di Celle împreună cu regizorul de film Andrei Ujică iar proiecţia va fi precedată de scurtmetrajul "2 Pasolini" în regia lui Andrei Ujică, pe 21 octombrie, ora 18:30, la Cinemateca Eforie. De asemenea, acesta va introduce filmul "Accattone" pe 22 octombrie, ora 14:00, tot la Cinemateca Eforie.

Stefano Francia di Celle este manager cultural, curator şi istoric de film. A curatoriat retrospective şi monografii pentru Festivalul de Film de la Torino din 2003 până în 2010, organizând evenimente la care au participat regizori importanţi precum Roman Polanski, Wim Wenders şi Claude Chabrol. Din 2012, colaborează cu Festivalul Internaţional de Film de la Veneţia în calitate de curator al Secţiunii Venice Classics. A fost director artistic al Festivalului de la Torino în 2020 şi 2021.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.