Statele Unite au obţinut miercuri acordul Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC) pentru impunerea de tarife unor bunuri europene în valoare de 7,5 miliarde de dolari, într-un litigiu legat de subvenţii ilegale acordate de Uniunea Europeană grupului Airbus, ceea ce riscă să declanşeze un război comercial transatlantic într-o perioadă în care economia mondială încetineşte, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Decizia OMC aduce un conflict vechi de 15 ani, legat de susţinerea ilegală a producătorilor de avioane Airbus şi Boeing, în centrul relaţiilor comerciale mondiale şi se adaugă războiului comercial dintre Washington şi Beijing.

O comisie de trei arbitri ai OMC a anunţat că Statele Unite au înregistrat daune anuale echivalente cu 7,5 de miliarde de dolari din cauza împrumuturilor cu discount acordate de Europa pentru producerea unor avioane mari, cum este Airbus A380, cel mai mare avion din lume.

Decizia permite Washingtonului să aplice tarife pentru bunuri provenite din UE în valoare de 7,5 miliarde de dolari, dar interzice impunerea de tarife pentru servicii financiare.

Comisia Europeană a anunţat că sancţiunile comerciale americane ar fi ”lipsite de viziune şi contraproductive”. Oficialii americani nu au comentat imediat.

OMC a mai constatat că atât Airbus cât şi rivalul american Boeing au primit subvenţii ilegale de ordinul miliardelor de dolari. Litigiul, cea mai mare dispută comercială din lume, este un maraton juridic care datează din 2004.

Organizaţia urmează să decidă la începutul anului viitor nivelul tarifelor anuale pe care UE le poate impune importurilor din SUA, într-un caz paralel referitor la subvenţiile acordate Boeing.

Atenţia pieţelor se va îndrepta acum către Washington, unde preşedintele Donald Trump a adoptat o atitudine agresivă în relaţiile comerciale internaţionale.

Reprezentantul pentru Comerţ al SUA este aşteptat să reducă rapid o listă preliminară de bunuri pentru care vor fi aplicate tarife, au declarat două surse americane.

Pe lista preliminară se află bunuri importate anual din UE în valoare de 25 de miliarde de dolari, care variază de la avioane Airbus la elicoptere, vin, băuturi spirtoase, genţi de mână şi brânzeturi.

Acţiunile Airbus au scăzut miercuri cu până la 1,3% în urma informaţiilor, atingând cel mai redus nivel de după 4 iunie.

Cancelarul german Angela Merkel a spus că decizia va afecta producătorul european de avioane, unul dintre cei mai mari angajatori industriali din ţară, care are sediul central în Franţa.

Înainte ca tarifele să poată fi aplicate, Comisia pentru rezolvarea disputelor trebuie să adopte în mod oficial raportul arbitrilor, un proces care poate dura între 10 zile şi patru săptămâni. Următoarea şedinţă este programată pe 28 octombrie, dar Washingtonul ar putea solicita o şedinţă specială, peste 10 zile de la publicarea raportului, astfel că cea mai apropiată dată ar putea fi 14 octombrie.

În cel mai amplu caz analizat până în prezent de OMC, Washingtonul a solicitat permisiunea de a impune tarife unor bunuri europene de până la 11 miliarde de dolari. Bruxelles-ul solicită la rândul său dreptul de a aplica tarife pentru bunuri americane de 10 miliarde de dolari, în procesul paralel legat de subvenţiile acordate Boeing.

Marţi, operatorul cu discount irlandez Ryanair a cerut Statelor Unite şi UE să se retragă de pe marginea unui război al tarifelor, arătând că industriile aviatice ale ambelor părţi nu vor supravieţui unei dispute de lungă durată.

În timp ce nivelul tarifelor se ridică la mai puţin din valoarea comerţului dintre UE şi SUA pe parcursul a trei zile, importatori în frunte cu operatori aerieni americani care cumpără avioane Airbus au cerut Washingtonului să fie selectiv în alegerea industriilor în care va impune tarife, pentru a evita daunele colaterale asupra economiei americane.

Decizia OMC ar putea alimenta creşterea tensiunilor comerciale, consideră diplomaţii.

Producătorii din UE suportă deja tarife americane pentru oţel şi aluminiu şi avertismentul preşedintelui Trump că va penaliza automobilele şi componentele auto din UE. Uniunea a reacţionat la rândul său.

Administraţia Trump a ajuns la concluzia că tarifele sunt eficiente pentru aducerea Chinei la negocieri şi convingerea Japoniei să îşi deschidă piaţa agricolă pentru produse americane. Este improbabil ca Washingtonul să scape oportunitatea de a aplica tarife în cazul legat de subvenţiile pentru avioane, potrivit unor foşti şi actuali oficiali americani.

Potrivit Airbus, tarifele vor conduce la un război comercial din care toată lumea va pierde şi a publicat un video numit ”Haideţi ca împreună să menţinem industria aerospaţială americană măreaţă”, în care descrie contribuţia sa la industria americană prin intermediul fabricilor de asamblare locală şi a 4.000 de locuri de muncă directe.

Cu toate acestea, nu toţi analiştii consideră că litigiul de la OMC va inflama tensiunile comerciale internaţionale.

“În unele privinţe este o problemă distinctă faţă de restul războaielor comerciale ale lui Trump”, a spus Constantine Fraser, analist la firma britanică de cercetări TS Lombard, care nu crede că acest caz va influenţa cazul importurilor auto.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.