În timpul campaniei electorale din 2016, preşedintele american Donald Trump s-a angajat să schimbe ordinea comerţului mondial şi să reducă deficitele comerciale în creştere ale Statelor Unite. În prezent, relaţiile cu 9 din cei mai importanţi 10 parteneri comerciali ai Statelor Unite au fost aruncate în incertitudine şi nu există un plan clar pentru finalizarea unor acorduri comerciale noi.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

CHINA

Statele Unite se află în război comercial cu China, care era cel mai mare partener comercial al său, de 17 luni. Trump a declarat marţi că nu are ”un termen limită” pentru un acord şi că îi place ”ideea de a aştepta până după” alegerile prezidenţiale americane din 2020, anunţ care a dus la scăderea acţiunilor.

Comerţul bilateral dintre Statele Unite şi China a reprezentat în 2018 15,7% din comerţul cu bunuri al SUA, China fiind cel mai mare partener comercial al ţării. Între timp, comerţul cu China a scăzut pe locul al treilea, după cel cu Mexic şi cel cu Canada, reprezentând 13,5% din totalul volumului comercial din primele nouă luni ale anului 2019.

MEXIC şi CANADA

Administraţia Trump a renegociat Acordul pentru Comerţ Liber Nord-American (NAFTA) cu vecinii SUA în 2018. Acordul nu a fost încă adoptat de Congresul SUA, unde democraţii vor o protecţie mai mare pentru muncitori şi schimbăr care ar duce la preţuri mai mici ale medicamentelor, ceea ce face ca viitorul zonei de comerţ liber dintre cele trei ţări, de 1.200 de miliarde de dolari, să fie incert.

UNIUNEA EUROPEANĂ

Trump a ameninţat că va impune tarife de până la 25% pentru importurile de automobile din Uniunea Europeană. Trump a depăşit termenul până la care urma să ia o decizie referitoare la tarife, dar nu a retras avertismentul, în condiţiile în care negocierile tărăgănează.

Separat, Reprezentantul pentru Comerţ al Statelor Unite a anunţat luni că va analiza majorarea tarifelor pentru mai multe produse din UE, fără să ofere detalii, după ce Organizaţia Mondială a Comerţului a apreciat că ajutoarele primite de Airbus continuă să afecteze industria aerospaţială americană. În plus Biroul Reprezentantului pentru Comerţ al SUA a prezentat o listă de produse importante din Franţa, în valoare de 2,4 miliarde de dolari, care vor fi supuse tarifelor, între acestea aflându-se brânza, şampania şi genţile, din cauza taxei pe servicii digitale impusă de Franţa companiilor de tehnologie.

UE a fost în 2018 cea mai mare piaţă de export a Statelor Unite, cu achiziţii de bunuri americane de 319 miliarde de dolari şi de servicii în sumă de 256 de miliarde de dolari.

Germania, Franţa, Marra Britanie şi Italia s-au aflat în 2018 între cei mai importanţi 10 parteneri comerciali ai Statelor Unite.

JAPONIA

Trump şi premierul japonez Shinzo Abe au semnat în septembrie un acord comercial limitat, care va acorda au acces mai mare în Japonia pentru produse agricole americane în valoare de circa 7 miliarde de dolari, în schimbul reducerii tarifelor pentru unele produse industriale. Dar acordul nu include automobilele, cea mai mare sursă a deficitului comerţului cu bunuri al SUA, de 67 de miliarde de dolari în 2019.

Abe a spus că a primit asigurări că Washingtonul nu va impune tarife Japoniei, urmând ca negocierile să fie reluate anul viitor, dar Trump nu a eliminat ameninţarea cu astfel de tarife.

INDIA

În luna iulie, SUA au eliminat beneficiile comerciale de care beneficia India, afectând exporturile de circa 5,6 miliarde de dolari, pe fondul disputelor legate de noile restricţii impuse de India în sectorul digital şi a barierelor comerciale pentru dispozitivele medicale americane şi alte produse.

Negocierile pentru rezolvarea acestor probleme şi pentru reducerea unora dintre tarifele ridicate impuse de india pentru produse agricole, motociclete şi bunuri industriale nu au avut deocamdată un rezultat.

COREEA DE SUD

Singurul acord comercial finalizat şi implementat care a fost negociat de administraţia Trump a fost o actualizare minoră a acordului de liber schimb dintre SUA şi Coreea de Sud. Acordul permite Statelor Unite să menţină tarifele de 25% pentru camionete, pentru o perioadă de încă 20 de ani, în loc de eliminare a acestora în 2021, reducând în acelaşi timp unele bariere de reglementări coreene aplicate importurilor de automobile din Statele Unite.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.