Clienţii ecologişti nu au fost suficienţi pentru a propulsa startupuri precum Beyond Meat în a transforma lanţul alimentar global. Problema burgerilor pe bază de plante a fost că nu erau în mod clar o opţiune mai bună nici ca preţ, nici ca gust şi intrau în conflict direct cu interesele fermierilor şi ale industriei tradiţionale de procesare a cărnii. În schimb, în domeniul experimentelor alimentare din laborator, pofta de dulce pare să aibă mai mult potenţial: ciocolata artificială oferă o soluţie pentru industria dulciurilor, evaluată la 130 de miliarde de dolari, care traversează o perioadă dificilă. transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Bolile şi condiţiile meteo nefavorabile au afectat recoltele de cacao în Coasta de Fildeş şi Ghana — ţări responsabile pentru 60% din producţia globală.

Preţurile futures la cacao s-au cvadruplat în 2024 comparativ cu anul anterior, iar cererea a depăşit oferta pentru al treilea an consecutiv. Analiştii de la Jefferies estimau în ianuarie că deficitul va continua până în 2028, însă Organizaţia Internaţională pentru Cacao prevede acum un surplus de 142.000 de tone în acest sezon — o volatilitate extremă, care complică planurile producătorilor.

Producători precum Hershey, evaluat la 35 de miliarde de dolari şi cunoscut pentru brandul Reese’s, utilizează instrumente financiare pentru a se proteja împotriva fluctuaţiilor de preţ. Însă volatilitatea recentă i-a determinat pe speculatori să iasă din piaţă. Un executiv Hershey a declarat pentru Reuters că mecanismul de stabilire a preţurilor prin futures „s-a rupt”, iar compania avertizează că o incapacitate de a compensa creşterea costurilor reprezintă un risc major.

O soluţie este creşterea preţurilor produselor, precum bomboanele Kisses sau batoanele Kit Kat. Lindt & Sprüngli, care produce ciocolată premium, a făcut acest lucru în mod repetat. Însă Hershey vinde în mare parte dulciuri ieftine, 80% din portofoliu costă sub 4 dolari, iar directorul financiar Steve Voskuil recunoştea în februarie că ”majorările de preţ nu vor fi uşor de implementat”.

Marja brută a companiei este estimată să scadă cu aproape 10 puncte procentuale în următorii trei ani, comparativ cu media ultimilor cinci ani, potrivit datelor LSEG.

O soluţie mai promiţătoare: renunţarea completă la cacao. Producătorii de dulciuri folosesc deja mai mult ulei de palmier şi unt de shea în loc de unt de cacao. Lindt merge şi mai departe, investind într-un startup care creşte cacao în laborator, pornind de la câteva celule — deşi produsul este departe de comercializare. Mondelez International a făcut investiţii similare.

Companii precum Voyage Foods şi Planet A Foods din Germania au strâns 94, respectiv 30 de milioane de dolari pentru a dezvolta ciocolată prin ”fermentaţie de precizie”, o metodă care recreează aroma de ciocolată folosind ovăz şi seminţe de floarea-soarelui.

Deşi pariul poate părea riscant, având în vedere eşecul în a scala carnea cultivată sau burgerii vegetali (acţiunile Beyond Meat au scăzut cu 95% faţă de listarea din 2019), necesitatea economică este acum mai mare, iar marile companii din industrie sunt implicate — ele ţintesc o oportunitate de 13,5 miliarde de dolari.

Indiferent de cum se va întâmpla, boaba de cacao ar putea fi în cele din urmă înlocuită.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.