Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a încasat anul trecut din executări silite 14,2 miliarde lei, cu 15,9% mai mult faţă de anul 2021. De asemenea, ANAF arată, în raportul privind activitatea instituţiei în anul 2022, că veniturile la bugetul de stat pe care le-a colectat anul trecut au fost de 372,6 de miliarde de lei, faţă de 311,1 miliarde lei venituri bugetare colectate în 2021. Astfel, au crescut încasările faţă de 2021, ”chiar şi în condiţiile menţinerii unui ritm susţinut al restituirilor de TVA, superior celui din 2021”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”Prin activitatea de executare silită s-au încasat 14,2 miliarde lei, cu 15,9% mai mult faţă de anul 2021. La data de 31.12.2022 erau în derulare 43.912 eşalonări la plată cu un total al arieratelor eşalonate în sumă de 11,5 miliarde lei. Pentru debitorii având eşalonări în derulare, dintre facilităţile fiscale accesate în anul2022, s-a remarcat eşalonarea la plată în forma simplificată, acest lucru reflectându-se în valoarea obligaţiilor fiscale restante pentru care s-a apelat la această formă de înlesnire la plată, de 5,1 miliiane lei (77,8% din valoarea totală a arieratelor eşalonate).Sumele încasate în anul 2022 din ratele eşalonate la plată au fost de 5,5 milioane lei”, arată raportul ANAF.

În ceea ce priveşte activitatea de executare silită cazuri speciale, în anul 2022 a fost încasată suma totală de 199,6 milioane lei, cu 18,1% mai mare faţă de anul 2021, din care 152,5 milioane lei din activitatea de executare silită, respectiv 47,1 milioane lei din activitatea de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Rezultatele majore specifice activităţii de executare silită în cazul sentinţelor penaleşicivile, aferente anului 2022, sunt reprezentate de:

- instituirea unui număr de 1.171 măsuri asigurătorii din dispoziţia organului deurmărire penală şi/sau a instanţelor judecătoreşti, constând în popriri asigurătoriiasupra disponibilităţilor băneşti şi asupra sumelor datorate debitorilor decătreterţi,precum şi sechestre asigurătorii asupra bunurilor mobile şi imobile, cu 40,6% mai multe faţă de anul 2021;

- înfiinţarea unui număr de 2.637 popriri asupra sumelor datorate debitorilor de către terţi;

- sechestrarea unui număr de 1.085 bunuri mobile şi a unui număr de 941 bunuri imobile;

- organizarea unui număr de 1.244 licitaţii, cu 10,5% mai multe faţă de anul 2021, pentru un număr de 764 bunuri sechestrate, din care 157 bunuri mobile şi 607 bunuri imobile, fiind adjudecate 285 bunuri mobile şi imobile, cu 23,1% mai multe faţă de anul 2021;

- valoarea de adjudecare a bunurilor imobile licitate, rezultată din activitatea de executare silită cazuri speciale este de 29,9 milioane lei, cu 135,2% mai mare faţă de anul 2021;

- valorificarea unui număr de 77 bunuri prin alte modalităţi prevăzute de lege (prin înţelegerea părţilor, în regim de consignaţie, vânzare directă etc.);

- emiterea a 7 decizii de atragere a răspunderii solidare.

Din activitatea de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, a fost încasată suma totală de 47,1 milioane lei, din care suma de 31,5 milioane lei provine din activitatea de valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privată a statului, prin confiscare dispusă în materie penală, iar suma de 15,6 milioane lei provine din activitatea de valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privată a statului, în materie civilă.

Totodată, s-au atribuit cu titlu gratuit bunuri intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului în valoare de 2,8 milioane lei, reprezentând valoarea deevaluare/reevaluare aferentă bunurilor mobile.

Anul 2022 reprezintă primul an de implementare al Programului Arierate 2024, fiind realizată o serie extinsă de activităţi care au venit în sprijinul realizării obiectivelor din cadrul acestui program. Pe parcursul anului s-a derulat proiectul pilot privind analiza gestiunii arieratelor nerecuperabile aflate în insolvabilitate, realizat împreună cu administraţiile finanţelor publice ale judeţelor Braşov şi Alba având ca obiectiv analiza detaliată a procesului deactivitate dedicat insolvabilităţii, precum şi identificarea unor instrumentedelucrucare să se evidenţieze ca fiind eficiente în vederea replicării pe o scară mai largăşi peun termen mediu şi lung, conducând la creşterea gradului de recuperare a arieratelor.

Încasările din arieratele recuperabile la bugetele pe care ANAF le administrează au fost de 61,6 miliarde lei.

ANAF şi-a asumat prin Strategia 2021-2024 îmbunătăţirea serviciilor oferite, dezvoltarea canalelor de interacţiune cu contribuabilii şi reducerea costurilordeconformare a contribuabililor. Totodată, implementarea riguroasă şi eficientă a angajamentelor din PNRR reprezintă un obiectiv prioritar pentru România, ANAF asumându-şi implementarea de concepte noi, inovative, care să îmbunătăţească paradigma relaţiei ANAF- contribuabil. Jalonul privind intrarea în vigoare a cadrului legal pentru înrolarea contribuabililor persoane juridice în Spaţiul Privat Virtual (SPV) a fost îndeplinit încã din2021, prin aprobarea Ordonanţei nr. 11/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală şi reglementarea unor măsuri fiscale.

Astfel, începând cu 1 martie 2022, contribuabilii persoane juridice au obligativitatea înrolării în SPV pentru a transmite organului fiscal cereri, înscrisuri sau documente.

La finalul anului 2022 figurau ca fiind înregistrate în SPV 1.094.878 persoane juridice şi alte entităţi, cu 85.199 mai multe faţă de ţinta oficială de 1.009.679 persoane juridice înregistrate în SPV. Astfel, ţinta PNRR “Creşterea gradului de utilizareaSpaţiuluiPrivat Virtual (SPV)”, având ca termen limită trimestrul IV 2022, a fost îndeplinită încă din trimestrul III 2022.

Activitatea de inspecţie fiscală

Principalele obiective ale activităţii de inspecţie fiscală în anul 2022 s-au realizat printr-o mai bună selecţie a contribuabililor pentru inspecţie fiscală şi implicit o alocare mai bună a resurselor de inspecţie fiscală şi au avut în vedere, creşterea conformării voluntare la declarare şi plată şi dispunerea de măsuri în vederea realizării obiectuluide activitate al inspecţiei fiscale, prin: verificarea legalităţii şi conformităţii declaraţiilor fiscale, corectitudinii şi exactităţii îndeplinirii obligaţiilor în legătură cu stabilirea obligaţiilor fiscale de către contribuabil/plătitor, respectării prevederilor legislaţiei fiscale şi contabile; verificarea sau stabilirea, după caz, a bazelor de impozitare şi a situaţiilor de fapt aferente; stabilirea diferenţelor de obligaţii fiscale principale.

Astfel, ca urmare a controalelor efectuate la contribuabili persoane juridiceşi fizice în anul 2022, inspecţia fiscală a înregistrat următoarele rezultate:

-    au fost efectuate 34.991 verificări la contribuabili persoane juridice şi fizice (26.056 la contribuabili persoane juridice şi 8.935 la contribuabili persoane fizice), din care 24.459 inspecţii fiscale ( 17.411 la contribuabili persoane juridiceşi 7.048 la contribuabili persoane fizice);

-    au fost stabilite sume suplimentare în valoare totală 2,806 miliarde lei ( 2,629 miliarde lei la contribuabili persoane juridice şi 176,6 milioane lei la contribuabili persoane fizice), din care suma de 2,743 miliarde lei reprezintă obligaţii principale; au fost efectuate 17.303 verificări documentare la contribuabili persoane juridice şi fizice, în urma cărora au fost stabilite sume suplimentare în valoare totală de 554,2 milioane lei;

-    au fost instituite 326 măsuri asigurătorii în valoare de 243,1 milioane lei;

-    au fost aplicate 2.284 amenzi în valoare totală de 6,2 milioane lei;

-    au fost înaintate organelor de urmărire penală un număr 238 de sesizări, pentru un prejudiciu total de 457,2 milioane lei;

-    a fost diminuată pierderea fiscală cu suma de 1,848 miliarde lei.

Pe linia descoperirii şi combaterii evaziunii fiscale, în 2022 inspectorii antifraudă au cuantificat/ estimat implicaţii fiscale (reprezentând TVA, impozite, contribuţii socialeşi de sănătate, alte creanţe) în sumă totală de 1,038 miliarde lei (din care 41% reprezintăTVA).

Totodată, au fost înaintate organelor de urmărire penală 194 acte de sesizare, pentru prejudicii în sumă totală de 575,5 milioane lei. Valoarea actelor de sesizare cu prejudiciu mai mare de 1 milion lei reprezintă 92,9% în total valoare prejudiciuaferentactelor de sesizare înaintate organelor de urmărire penală.

Au fost instituite 132 măsuri asigurătorii în sumă de 102,8 milioane lei. Pe linia prevenirii evaziunii fiscale, au fost aplicate 18.176 sancţiuni contravenţionale principale (17.202 amenzi şi 974 avertismente), valoarea totală a amenzilor însumând 105,7 milioane  lei. În ceea ce priveşte confiscările de numerar, venituri din activităţi iliciteşi bunuri, valoarea totală estimată a acestora este de 28,2 milioane lei. Au fost dispuse suspendări de activitate unui număr de 462 contribuabili.

În urma activităţii de verificare documentară au fost emise decizii de impunere, pentru 1.331 entităţi, valoarea obligaţiilor stabilite însumând 402,6 milioane lei.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.