Piaţa locală de pavele şi prefabricate mici va avea, în acest an, un avans cu 5% comparativ cu anul trecut, la circa 173,2 milioane de euro, arată estimările Symmetrica, producător românesc de pavele, borduri şi rigole vibropresate pietonale şi carosabile.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

În 2021, piaţa de profil a ajuns la circa 165 milioane de euro.

”În ciuda contextului impredictibil, dar şi a creşterilor majore de preţuri atât la materiile prime, cât şi la energie, piaţa locală de pavele şi prefabricate mici va avea, în acest an, un avans cu 5% comparativ cu anul trecut, la circa 173,2 milioane de euro”, potrivit estimărilor Symmetrica, liderul pieţei locale de pavele şi borduri vibropresate şi cel mai mare producător autohton, cu 8 unităţi de producţie distribuite la nivel naţional.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

Anul trecut, marcat de primele scumpiri ale costurilor la energie şi materie primă, a însemnat pentru piaţa de profil un avans cu circa 3% din punct de vedere valoric, la circa 160 de milioane de euro. În 2022 însă, recalibrarea business-urilor din domeniu şi aplicarea de măsuri pentru a face faţă contextului volatil de piaţă au avut un impact pozitiv, determinând, potrivit estimărilor Symmetrica, un avans de aproximativ 5%.

„La nivelul pieţei de pavele şi prefabricate mici, în 2022, provocările au venit în primul rând din schimbările rapide cu care s-au produs majorările de preţuri care impun şi pentru noi un ritm accelerat de adaptare a deciziilor de business. Oricum ultimii ani de pandemie au fost un bun exerciţiu de recalibrări continue ale business-ului şi de reorientare rapidă în funcţie de necesităţile pieţei”, a declarat Sebastian Bobu, director executiv al Symmetrica. 

Potrivit acestuia, după ce toamna lui 2021 a adus primul val de creşteri de preţuri, anul acest s-au raportat majorări semnificative de costuri atât la materie primă, cât şi la energie - de până la 25% pentru agregatele minerale, circa 20% pentru ciment şi de peste 50% la energia electrică. În acest context, jucătorii din piaţa de profil au fost nevoiţi să se replieze rapid la nivel de business şi să alinieze preţurile produselor noului context de piaţă.

De asemenea, conflictul din Ucraina, deşi nu a impactat în mod direct piaţa de profil, a determinat efecte  la nivel macro acutizate de inflaţie şi care s-au răsfrânt în multe sectoare şi industrii, printre care sunt vizate şi construcţiile -  vulnerabile la evoluţia preţului energiei şi a necesarului de materii prime.

”În ciuda problemelor apărute pe piaţa de construcţii, în general, şi pe cea de pavele şi prefabricate mici, în special, piaţa de profil nu a suferit foarte mult în acest an, existând o inerţie în ceea ce priveşte derularea proiectelor, mai ales a celor aflate deja în execuţie. De altfel, acest lucru este susţinut şi de proiecţia de toamnă publicată de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza (CNSP). Instituţia estimează, astfel, un avans cu 7,4% al lucrărilor de construcţii, în general. În acelaşi timp, lucrările de construcţii noi se estimează a avea, în acest an, un avans cu 3,2%, cele de reparaţii capitale de 20%, iar cele de întreţinere şi reparaţii curentie de 15,3%”, mai arată compania.

În ceea ce priveşte creşterea pe proiectele rezidenţiale, CNSP estimează un avans cu doar 1%, în timp ce proiectele non-rezidenţiale ar putea creşte, la nivel de 2022, cu 18,4%. Potrivit instituţiei, toate acestea sunt coroborate cu prognoza privind creşterea costului în construcţii cu 20,2%.

În perioada 1 ianuarie – 31 septembrie 2022, volumul lucrărilor de construcţii a crescut, faţă de perioada similar a anului trecut, ca serie brută cu 8,9%. Pe tipuri de construcţii, au avut loc creşteri la lucrările de construcţii inginereşti (+11,4%), clădirile nerezidenţiale (+7%) şi la clădirile rezidenţiale (+3,6%).

“Din perspectiva noastră ca şi producător de materiale de construcţii utilizate în toate categoriile de proiecte, anul acesta, la nivel de piaţă, s-a simţit un avans al cererii pentru lucrări în sistem privat, cele cu finanţare bugetară încetinind simţitor”, spune Sebastian Bobu.

De asemenea, conform analizelor Symmetrica, piaţa de profil a simţit o cerere mai mare, raportat la mediul privat, din zona proiectelor logistice, urmată apoi de cele rezidenţiale şi, în final, comerciale.

„Piaţa de prefabricate mici a fost susţinută, în acest an, în special de proiectele private, după ce încă din ultima parte din 2021 s-a observat o scădere a fondurilor pentru proiectele de infrastructură. Astfel, cum pavelele şi bordurile nu impactează semnificativ bugetul unui proiect privat (rezidenţial / logistic / comercial), considerăm că scumpirile aplicate de jucătorii din piaţă nu au avut un impact negativ. În ceea ce priveşte proiectele publice, majorarea preţurilor prefabricatelor din beton a avut o influenţă destul de importantă în bugetele alocate, alături de celelalte produse ce au la bază materii prime precum agregatele minerale, bitumul şi cimentul”, susţine Sebastian Bobu.

Piaţa locală de pavele este dominată, în proporţie de peste 70%, de jucători locali.

Din totalul pieţei de profil, circa 40% din volumele de produse sunt direcţionate către proiectele de infrastructură, în timp ce 25% merg către cele logistice şi industriale. Segementul rezidenţial, inclusiv cel al magazinelor de materiale de construcţii şi DIY, reprezintă 35% din totalul pieţei de profil.

Când vine vorba de tipurile de produse vândute tot mai mult pe piaţa de pavele şi mici prefabricate, Sebastian Bobu estimează că produsele premium sunt tot mai căutate, în ciuda inflaţiei galopante şi a creşterilor de preţuri pe acest segment.

“Asistăm în mod clar la o maturizare a pieţei şi la un context în care accentul cade pe avantajele tehnice şi vizuale ale produselor. Astfel, începe să primeze calitatea, cu o pondere semnificativă pentru achiziţia de game superioare  de produse. Clienţii sunt mult mai dispuşi să investească în materiale fiabile, rezistente, premium, cu design şi forme deosebite. Dacă în urmă cu 5 ani circa 60% din vânzări erau reprezentate de produse clasice, gri, iar colecţiile de design, în diverse culori sau chiar în mixuri de nuanţe, însemnau doar 25% din piaţă, acum asistăm la o creştere constantă pentru a doua categorie – la peste 35%“, a încheiat reprezentantul companiei.

Symmetrica este o companie 100% românească, producătoare de pavele, borduri şi rigole vibropresate pietonale şi carosabile, într-o gamă variată de forme şi culori.

Prima fabrică Symmetrica a fost inaugurată în 1999 la Vereşti, judeţul Suceava, urmată apoi de unităţile de producţie de la Podu Iloaiei, judeţul Iaşi (2010), şi Bolintin Vale, în apropiere de Bucureşti (2011), Prejmer – Braşov (2012), Cociu – Bistriţa-Năsăud (2012), Mărăşeşti / Doaga – Vrancea (2018) şi Zimandu Nou – Arad (2021).

Principalele proiecte pentru care Symmetrica a livrat pavele şi borduri se numără Arena Naţională, magazine Kaufland, Carrefour, Lidl, Penny Market, autostrada Târgu Mureş-Oradea, stadionul Steaua, cartiere rezidenţiale, ş.a. De asemenea, produsele companiei au fost folosite pentru reabilitarea de străzi, trotuare şi parcuri ecologice în Bucureşti, Iaşi, Bacău, Braşov, Târgu Mureş, etc.  

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.