Pasagerii aerieni din întreaga lume s-au confruntat vineri cu întârzieri, anulări de zboruri şi probleme la check-in, deoarece aeroporturile şi companiile aeriene au fost prinse într-o întrerupere masivă a sistemelor de IT, care a afectat numeroase industrii, de la aviaţie, bănci şi până la companii media, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

O actualizare de software realizată de firma de securitate cibernetică CrowdStrike a declanşat probleme de sistem pentru clienţii Microsoft, care s-au transformat în ore de întârzieri pentru companiile aeriene care folosesc software-ul lor. Unii călători au primit cărţi de îmbarcare scrise de mână, software-ul fiind inoperant.

În total, din peste 110.000 de zboruri comerciale programate vineri, peste 23,900 au fost întârziate vineri, potrivit companiei globale de analiză a aviaţiei Cirium. Un număr de 50.000 de zboruri au fost anulate. Prin comparaţie, 2.000 de zboruri au fost anulate joi, înainte de problemele software.

Evenimente

11 septembrie - Maratonul Impactul fiscalitații în economie. Parteneri: ARB, CEC Bank, CITR.
24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a Parteneri: ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro E-Commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a - Parteneri: CEC Bank, ContentSpeed
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-a. Parteneri: Raiffeisen Bank

Sectorul aviaţiei este deosebit de sensibil la întreruperi din cauza dependenţei sale de programe strâns coordonate, gestionate de controlul traficului aerian.

Întârzierile pot distruge programele aeroporturilor şi companiilor aeriene pentru restul zilei.

Compania americană Delta Air Lines a fost una dintre cele mai afectate, cu 20% din zborurile anulate, potrivit serviciului de urmărire a zborurilor FlightAware.

În Statele Unite, Asia şi Europa, transportatori precum Ryanair, United şi Air India a spus că s-au confruntat cu întârzieri sau întreruperi.

”Nimeni nu era prin preajmă să ne spună unde ne putem înregistra când am ajuns... aşa că diferite grupuri au stat la coadă în locuri diferite şi apoi, în cele din urmă, cineva, după ce s-a format un blocaj de oameni, ne-a spus să venim aici”, a spus Ana Rodriguez, turistă din Mexic, în timp ce aştepta un zbor pe aeroportul Barajas din Madrid.

Chiar şi companiile aeriene care nu au fost direct afectate au spus că se vor confrunta cu întârzieri din cauza naturii globale a perturbării.

Problemele legate de sistemul de transport păreau să se rezolve şi, sperăm, că vor reveni la normal până sâmbătă, a declarat secretarul american pentru transport, Pete Buttigieg, adăugând că Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA nu pare afectată.

Aeroportul Hartsfield-Jackson din Atlanta, unul dintre cele mai aglomerate din lume şi un hub pentru Delta Air, a avut cele mai grave perturbări la nivel global, potrivit FlightRadar24, cu 36% din plecările programate anulate. Delta a reluat unele plecări de zboruri, dar a avertizat cu privire la întârzieri şi anulări suplimentare.

Datele FAA au arătat că operaţiunile Delta din Atlanta, Minneapolis şi New York erau încă afectate.

Clienţii cărora le-au fost anulate zborurile au primit scutiri de călătorie, a spus compania aeriană. United a spus că întreruperea a afectat sistemele utilizate pentru calcularea greutăţii aeronavei, înregistrările şi centrele sale de apeluri.

În Europa, transportatorul spaniol Iberia a declarat că a reuşit să evite anulările de zboruri. Ryanair şi-a anulat 2% din zborurile sale, în timp ce 38% din zborurile sale programate au fost întârziate.

Întreruperea a stârnit haos pentru pasagerii europeni în ceea ce a fost una dintre cele mai aglomerate zile de călătorie ale anului, când şcolile au intrat în vacanţă.

În Edinburgh, un martor a spus că scanerele cărţilor de îmbarcare au transmis ”un mesaj offline pe server”, aeroportul spunând că pasagerii nu ar trebui să călătorească la aeroport fără a verifica mai întâi starea zborului lor.

Aeroportul Schiphol din Amsterdam, aeroportul Berlin şi Londra Gatwick au fost, de asemenea, afectate.

 În India, companiile aeriene de la Terminalul 3 din New Delhi dădeau cărţi de îmbarcare scrise de mână, în timp ce personalul aeroportului folosea table albe pentru a afişa informaţiile despre poartă, potrivit unui oficial al aeroportului.

Aeroporturile din Hong Kong şi Singapore au trecut, de asemenea, la check-in manual.

La Baltimore/Washington International Thurgood Marshall Airport din Baltimore, Maryland, Rose Geffrard, 37 de ani, o asistentă care călătorea cu cei doi copii ai săi la Boston, a spus că a petrecut aproape două ore aşteptând la o coadă lungă pentru a obţine bilete de hârtie.

În Europa, companiile aeriene sunt obligate să despăgubească pasagerii pentru întârzierile de peste trei ore, dar nu era clar în ce măsură vor fi consideraţi responsabili din punct de vedere legal pentru întrerupere.

Companiile aeriene ar trebui să demonstreze că întreruperea a fost o circumstanţă extraordinară pentru a nu oferi compensaţii pasagerilor, a declarat un purtător de cuvânt al organizaţiei europene a consumatorilor BEUC.

În 2022, companiile aeriene majore din SUA s-au angajat să ofere mese pentru clienţii întârziaţi cu trei ore şi camere de hotel pentru pasagerii blocaţi, dacă sunt determinate de probleme aflate sub controlul companiilor aeriene.

Spre deosebire de Europa, nu există o cerinţă legală ca operatorii aerieni din Statele Unite să despăgubească pasagerii pentru întârzierile mari.

De asemenea, nu este clar dacă problema IT va fi considerată o întârziere cauzată de compania aeriană sau nu.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.