Salonul auto de la Geneva va găzdui săptămâna viitoare mixul obişnuit de automobile sport, vehicule de teren şi maşini de familie, cu marea diferenţă că acestea ar putea deveni mai scumpe şi mai dificil de produs din cauza Brexitului, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Dacă Marea Britanie va ieşi pe 29 martie din Uniunea Europeană fără un acord de retragere, orice este posibil să se întâmple cu sistemul de producţie ”just-in-time” (la momentul potrivit) pe care se bazează industria auto europeană sau cu cererea de vehicule de pe continent.

Situaţia s-a complicat şi mai mult săptămâna trecută, când premierul Theresa May a ridicat posibilitatea unei scurte amânări a Brexitului, care ar putea perturba planurile producătorilor auto pentru eventualitatea unei separări fără acord.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

”Sunt sigur că vorbesc aproape în asentimentul întregii ţări când afirm că vrem să se facă. Dorim să ştim unde ne aflăm şi să mergem mai departe”, a declarat Andy Palmer, directorul general al producătorului britanic de automobile sport Aston Martin.

Aston Martin a anunţat că va cheltui până la 30 de milioane de lire sterline (40 milioane dolari) pentru pregătirea pentru un Brexit dezordonat, prin stocarea mai multor componente şi subansamble, dacă porturile vor fi blocate.

Miza este ridicată. Marea Britanie este al doilea mare cumpărător de automobile şi al patrulea mare producător din Europa, ceea ce înseamnă că perturbarea livrărilor şi introducerea unor posibile tarife de până la 10% între Marea Britanie şi Uniunea Europeană pot avea repercusiuni asupra industriei.

La mai puţin de o lună până la termenul de intrare în vigoare a Brexitului, May încearcă să renegocieze acordul de retragere pe care parlamentarii britanici au refuzat până acum să îl aprobe.

Momentul este foarte nepotrivit pentru industria auto: economia Chinei, cea mai mare piaţă auto din lume, încetineşte, cererea de vehicule diesel este în scădere puternică, iar companiile fac investiţii mari în vehicule electrice şi autonome.

Industria auto britanică înregistrează deja scăderi ale vânzărilor, investiţiilor şi producţiei, cea mai mare lovitură venind din partea Honda, care îşi va închide fabrica britanică.

Producătorii britanici nu îşi pot opri însă planurile la care au lucrat ani de zile. McLaren va prezenta la Geneva automobilul Speedtail, Bentley modelul Bentayga Speed, iar Aston Martin conceptul vehiculului de teren Lagonda.

Întrew timp, Toyota a început producţia noii versiuni Corolla la fabrica sa ddin Anglia.

Alţi producători au decis să nu participe la salonul de la Geneva, între aceştia aflându-se Jaguar Land Rover (JLR), cel mai mare producător auto din Mare Britanie, care face economii, şi producătorul amercan Ford, care îşi reorganizează operaţiunile europene.

JLR a snunţat că va înregistra un impact de 1,2 miliarde de lire sterline asupra profitului în eventualitatea unui Brexit fără acord care ar implica tarife de până la 10% pentru automobile şi de 2%-4% pentru componente şi motoare.

Ford, care nu fabrică automobile în Marea Britanie dar produce motoare, a avertizat că Brexitul fără acord ar costa compania până la 1 miliard de dolari. Compania este îngrijorată că ar putea suporta întârzieri şi tarife, înainte ca motoarele să poată fi montate pe vehicule în Germania, Turcia, Statele Unite şi alte ţări.

Între producătorii auto, Ford are cea mai expusă fabrică din străinătate, cea din Koln, de la care aproape una din trei maşini are destinaţia Marea Britanie, a treia mare piaţă a companiei, potrivit analiştilor firmei LMC Automotive.

Şapte din 10 fabrici care au cele mai mari exporturi în Marea Britanie sunt în Germania, care este şi ea în pragul recesiunii.

O amânare a Brexitului ar afecta unele planuri de compensare.

JLR, Honda şi mărcile Mini şi  Rolls-Royce , care reprezintă circa 55% din producţia auto din Marea Britanie, au anunţat că în aprilie vor opri activitatea de la o săptămână la o lună, în cazul unui Brexit fără acord.

Aceste opriri ale producţiei sunt organizate de obicei cu luni de zile înainte, pentru ca angajaţii să îşi poată planifica vacanţele, iar furnizorii să îşi ajusteze volumul producţiei,  reprogramarea lor fiind dificilă.

Din cauza incertitudinilor, producătorii auto trebuie să rezolve o serie de posibile probleme, de la recertificarea modelelor la investiţii în paleţi de transport pentru motoarele fabricate în Germania.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.