Corpul de control al primului-ministru a finalizat acţiunea de control a activităţii Biroului Român de Metrologie Legală („BRML”), desfăşurată începând cu 26.08.2019. Au fost descoperite mai multe nereguli, pentru unele dintre ele fiind sesizate Agenţia NAţională de Integritate şi Direcţia Naţională Anticorupţie.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Corpul de Controlal premierului a verificat BRML din septembrie 2019 până în prezent.

Obiectivele acţiunii de control au vizat: verificarea respectării prevederilor legale cu privire la organizarea şi funcţionarea entităţii şi la evaluarea şi atestarea laboratoarelor de metrologie pentru mijloacele de măsurare care nu se supun controlului metrologic legal. De asemenea, s-a verificat respectarea prevederilor legale cu privire la salarizare, alte drepturi băneşti şi politica de personal, precum şi respectarea normelor legale cu privire la deplasările interne şi externe efectuate de personalul instituţiei. O altă direcţie a acţiunii de control a vizat verificarea respectării prevederilor legale cu privire la atribuirea, încheierea şi derularea contractelor şi la constituirea şi realizarea veniturilor, precum şi cu privire la angajarea şi efectuarea cheltuielilor.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

În raportul întocmit în urma controlului se arată că funcţia de director general al BRML a fost ocupată, în perioada 11.07.2005 - 07.03.2019, de către o persoană care, din anul 2005, a deţinut concomitent şi calitatea de Preşedinte al RENAR.

”De asemenea, directorul general adjunct al BRML, începând cu data de 13.02.2013 a fost ales în funcţia de Preşedinte al Consiliului de Acreditare din cadrul RENAR. (...) Totodată, o altă persoană din cadrul BRML a deţinut simultan calitatea de asociat al unei societăţi private care desfăşoară activităţi similare celor prestate de BRML, şi calitatea de angajat al BRML începând cu anul 1999, instituţie în cadrul căreia a ocupat şi funcţia de director general în perioada 07.03.2019 – 26.03.2019. Având în vedere cele două aspecte susmenţionate, prezentul raport va fi transmis, spre informare şi analiză către ANI, pentru a dispune conform competenţelor”, se arată în raport.

Potrivit documentului, începând cu data de 19.01.2019, directorul general al BRML a emis Ordinul nr. 56/2019 pentru aprobarea Procedurii privind atestarea laboratoarelor de metrologie pentru efectuarea activităţilor de etalonări, potrivit căruia „monitorizarea laboratoarelor de metrologie atestate se realizează de organismul naţional de acreditare, potrivit procedurilor acestuia”, respectiv de Asociaţia de Acreditare - RENAR.

”După intrarea în vigoare a Ordinului BRML nr. 56/2019 (04.02.2019), nu a mai fost emis niciun atestat de către BRML, prin urmare, nu au mai fost înregistrate venituri din această activitate la bugetul instituţiei, până la apariţia Ordinului BRML nr. 507/24.10.2019, dată de la care, competenţa efectuării activităţii de atestare şi supraveghere a laboratoarelor de metrologie atestate, a redevenit atribut al personalului BRML. În acest caz au fost diminuate veniturile proprii ale instituţiei, existând posibilitatea producerii unui prejudiciu”, se mai arată în raport.

Acţiunea de control a evidenţiat şi numeroase probleme legate de salarizare şi alte drepturi băneşti aferente personalului BRML.

”Din analiza modului de acordare a indemnizaţiei lunare pentru titlul ştiinţific de doctor, am constatat  că (...) atât preşedintele Comisiei interdisciplinare, cât şi alţi trei membri ai acesteia, numiţi prin Ordinul directorului general al BRML nr. 524/05.12.2017, s-au autonominalizat printre beneficiarii indemnizaţiei lunare pentru titlul ştiinţific de doctor. (...) Un alt angajat din cadrul Direcţiei Tehnice, Reglementări, Autorizări din cadrul BRML a beneficiat de indemnizaţie lunară pentru titlul ştiinţific de doctor, deşi Diploma de doctor a acestuia atestă faptul că, i s-a conferit titlul de doctor în domeniul management. Directorul Direcţiei Tehnice, Reglementări, Autorizări a precizat că persoana respectivă utilizează în îndeplinirea sarcinilor sale de serviciu cunoştinţe de management, deoarece efectuează evaluarea şi reevaluarea competenţei laboratoarelor. Cu toate acestea, din analiza fişei postului angajatului respectiv, rezultă faptul că, salariatul nu avea prevăzută nicio competenţă managerială”, se mai precizează în documentul citat.

Raportul arată că deciziile privind acordarea indemnizaţiei de doctor au fost luate, deşi exista o sentinţă în cadrul unui angajat care preciza clar că aceasta nu poate fi acordată dacă cel care o primeşte nu lucrează în domeniul entru care deţine titlul de doctor.

Raportul a identificat şi probleme la ocuparea unor posturi vacante, primirea unor sume de bani necuvenite de către manager şi alte deficienţe.

”Veniturile operaţionale totale anuale în anul 2017 (58.924.715 lei) comparativ cu nivelul acestora din anul 2016 (56.351.232 lei) au înregistrat o creştere, iar în anul 2018 (51.079.865 lei) s-au diminuat faţă de anii anteriori. Veniturile din activităţi economice au deţinut ponderea principală în totalul veniturilor operaţionale, având pondere de 93,37% în anul 2017, şi 96,78% în anul 2018. În perioada ianuarie-septembrie 2019, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2018, rezultatul din activitatea operaţională a scăzut cu 11.874.397 lei, fiind influenţat, în principal, de scăderea veniturilor din activităţi economice cu 6.584.311 lei, pe de o parte, precum şi de creşterea cheltuielilor cu salariile şi contribuţiile sociale, cu 7.000.479 lei, pe de altă parte. Prin urmare, rezultatul patrimonial brut a scăzut în primele nouă luni ale anului 2019 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2018 cu suma de 12.324.979 lei. Cheltuielile operaţionale totale din perioada 2016-2018 au înregistrat o evoluţie relativ constantă, iar în cadrul acestora ponderea cea mai mare a fost deţinută de cheltuielile cu salariile şi contribuţiile aferente angajaţilor (cuprinsa între 57,25% în anul 2016 şi 61,90% în anul 2018)”, se mai arată în raport.

Raportul privind controlul efectuat la Biroul Român de Metrologie Legală a fost finalizat la data de 14.05.2020 şi a fost transmis către prim-ministrul Guvernului României (spre informare), Direcţia Naţională Anticorupţie (spre valorificare), Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (spre informare şi valorificare), Agenţia Naţională de Integritate (spre informare şi analiză), Biroul Român de Metrologie Legală (spre informare şi valorificare) şi Curtea de Conturi a României (spre informare).

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.