Comisarul european pentru Transporturi Adina Vălean afirmă că după încheierea crizei generate de pandemia de COVID-19 se observă o creştere a apetenţei publicului pentru călătoria cu avionul, ea constatând, pe de altă parte, că biletele de avion sunt „cam scumpe”. În emisiunea Insider Politic de la Prima Tv, Adina Vălean a spus şi care este părerea sa despre companiile care vând bilete ieftine de avion, apoi cer tarife mari celor care vor să-şi aleagă locul sau să călătorească cu bagaj de mari dimensiuni.
„Sunt cam scumpe biletele de avion, în opinia mea a crescut mult preţul la bilete de avion. Dar există o libertate comercială a companiilor să-şi facă preţul”, a declarat Adina Vălean în emisiunea Insider Politic, difuzată sâmbătă de Prima Tv.
În ceea ce priveşte o posibilă plafonare a unor tarife, comisarul spune: „Nu cred că merge, nu se poate”.
„Astea sunt mecanisme de piaţă la care e bine, în general, să fii foarte atent, să nu perturbi grav, că poţi să ai efecte adverse”, explică oficialul european.
Ea spune că nu se aşteaptă la noi creşteri ale tarifelor la biletele de avion.
Întrebată dacă este corect ca preţul unui loc în avion să fie mai mare decât preţul biletului de avion, comisarul european a răspuns că nu este ilegal ca o companie să vândă un bilet de avion, fără ca pasagerul să aibă posibilitatea de a alege locul şi să ceară să sume în plus pentru bagaj sau pentru ca cel care zboară să poată să îşi aleagă locul în aeronavă.
„Nu ştiu dacă e corect sau incorect. (...) Sunt modele noi de business. De legal e legal, fiecare poate să-şi facă propriul model de business, tu îţi alegi, până la urmă, compania. Măcar spune că biletul este 300 şi, dacă vrei să renunţi la anumite facilităţi, la bagaj, la alegerea locului şamd poţi ajunge la 50, nu invers, că biletul este 50 şi apoi adaugi şi ajungi la 300”, adaugă aceasta.
Întrebată dacă şi-au revenit companiile aeriene, grav afectate de criza din perioada pandemiei de COVID-19, comisarul european a răspuns că în acest domeniu se caută capital şi este „multă mişcare în piaţa de aviaţie”.
„Pasagerii şi-au revenit, cu siguranţă, aş spune chiar că se zboară mai mult ca înainte, lumea doreşte să se mişte, e un lucru bun. Vara trecută a fost chiar foarte mare aglomeraţie, pentru că în timp ce cererea este foarte mare, serviciile, de la sol în special, au fost puţine. Pentru că durează, odată ce ai pierdut angajaţii care sunt specializaţi, e foarte greu să-i reformezi, să-i reverifici din punctul de vedere al securităţii, sunt foarte multe lucruri”, mai spune ea.
După criza COVID-19, Vălean mai spune: ”Statistica noastră arată că toţi care şi-au cerut banii înapoi i-au primit, unii mai repede, alţii mai târziu, în funcţie de companie, mulţi au acceptat vouchere sau alte forme de compensare. A fost un exerciţiu absolut interesant şi a pus în cu totul altă lumină consumatorul în raport cu serviciile de transport”.
Întrebată care este proiectul pe care îl simte cel mai aproape în calitate de comisar european, reprezentanta României în Comisia Europeană a răspuns: „Proiectul la care ţin cel mai mult este legat de drepturile pasagerilor. (...) Am început să creăm noi garanţii pentru cei care folosesc călătorii multimodale, pentru persoanele cu dizabilităţi cu mobilitate redusă, de pachetul acesta sunt cel mai mândră”.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.