Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) a anunţat luni că a solicitat comisiei de Buget Finanţe din Camera Deputaţilor modificarea a două articole din legea care reglementează asigurările auto obligatorii RCA, înainte de a fi votată în plen, în contextul în care termenul de plată a despăgubirii a fost extins în legea RCA de la 10 zile la 40 de zile, iar în România nu există preţuri de referinţă pentru bunuri şi servicii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Transportatorii au cerut recent prelungirea perioadei de plafonare a tarifelor RCA după data de 18 mai, în condiţiile în care o nouă lege RCA nu este încă în vigoare şi există pericolul ca preţurile să crească puternic în viitorul apropiat.

Până în septembrie 2016, termenul de plată a despagubirii a fost de 10 zile, chiar daca acesta era încălcat de cele mai multe ori de către anumiţi asigurători, potrivit ASSAI.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

”Guvernul Cioloş, odata cu emiterea OUG a RCA, a făcut şi un cadou legislativ firmelor de asigurări, prelungind termenul de plată a despăgubirii de patru ori, acesta ajungând la 40 de zile. Cine căştigă din prelungirea termenului de plată a despăgubirii? Asigurătorul sau păgubitul RCA?”, a declarat preşedintele ASSAI, Cristian Muntean, în cadrul comunicatului.

Al doilea articol vizat este cel legat de plata despăgubirilor. Potrivit proiectului de lege, “pentru prejudiciile produse bunurilor, despăgubirile se stabilesc pe baza preţurilor de referinţă pe piaţă la data producerii riscului asigurat”. Muntean atrage însă atenţia că, în România, nu există preţuri de referinţă pentru bunuri şi servicii.

”În mod particular, în domeniul reparaţiilor auto, este absolut imposibil să fie calculat un preţ clar de referinţă valabil pentru toate unităţile reparatoare, în condiţiile in care Registrul Auto Român are în evidenţă peste 9860 de unităţi reparatoare autorizate, dintre care 15% se închid/înfiinţează anual”, a declarat Muntean, în cadrul comunicatului.

El atrage atenţia că, atunci când un păgubit trebuie să primească o despăgubire, formulările trebuie să fie clare şi să nu permită interpretări. Consecinţa menţinerii acestui articol, potrivit lui Muntean, ar fi apariţia unui blocaj în dacă firmele de asigurări ar diminua în mod arbitrar plata despăgubirilor. În plus, s-ar prelungi nejustificat de mult timpul de indisponibilizare a autovehiculului în service, iar păgubitul nevinovat de producerea unui accident ar putea fi tras la raspundere pentru diferenţele de cost neachitate de catre asigurător.

Piaţa poliţelor auto obligatorii (RCA) a atins, la sfârşitul primului trimestru al anului 2017, valoarea de 1,06 miliarde lei, nivel similar cu cel consemnat în aceeaşi perioadă a anului trecut, 1,07 miliarde lei, potrivit datelor ASF. În primele trei luni, pe ansamblul întregii pieţe, prima medie RCA anualizată a scăzut cu aproximativ 3%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, atingând valoarea de 727 lei. Pentru persoane fizice, prima medie anualizată a fost de 533 lei, în timp ce pentru persoane juridice aceasta a ajuns la 1.340 de lei. Numărul contractelor anuale a ajuns, în primele trei luni ale anului, la 1,46 milioane unităţi, faţă de 1,44 milioane în primul trimestru al anului 2016, cea mai mare pondere fiind reprezentată de poliţele cu o valabilitate de 6 luni.

Totodată, dauna medie RCA plătită pentru vătămări corporale, în primul trimestru din 2017, a crescut cu 48%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce pentru pagube materiale a scăzut cu 3%. De asemenea, rata combinată a scăzut pentru prima dată sub pragul de 100%, ajungând la 97%, în scădere de la 106%.

În acelaşi timp, se observă o concentrare semnificativă la nivelul cotei de piaţă a asigurătorilor din top, astfel încât primele două societăţi concentrează aproape 60% din portofoliul RCA din România. Astfel, liderul pieţei, City Insurance, deţine 31,6% din piaţă, iar Euroins deţine 27,7%. Asirom, care era liderul pieţei după primul semestru al anului trecut, este pe locul al treilea, cu o cotă de piaţă de 10,2%. Allianz-Ţiriac, care avea cea mai mare cotă de piaţă la finalul anului trecut, se află pe poziţia 4, cu 8,5%.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.