Clienţii agenţiei de turism Genius Travel, care au rămas fără vacanţele pe care deja le-au plătit, trebuie să se înscrie la masa credală şi să aştepte decizia tribunalului pentru a-şi recupera banii, în limita asigurării de 10.000 de dolari, pe care o avea agenţia, a declarat joi, pentru News.ro, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea.
Turiştii care şi-au cumpărat pachetele de vacanţă de la agenţia Genius Travel au fost anunţaţi, printr-un email, vineri, că firma urmează să intre în insolvenţă, iar clienţii nu mai pot pleca în concediu. George Borună, directorul general al Direcţiei Generale de Control şi Autorizare din cadrul ANT, a explicat că Genius Travel este o agenţie detailistă, iar limita despăgubirii e de doar 10.000 de dolari. Asigurarea este încheiată cu firma de asigurare româno-germană German Romanian Assurance.
”Clienţii trebuie să se înscrie la masa credală, pentru a-şi recupera banii. Ei îşi vor recupera probabil doar o parte din bani”, a declarat Burcea.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Suma de 10.000 de dolari va acoperi doar o parte a banilor clienţilor, consideră preşedintele ANAT, care a declarat că, în mod sigur, există agenţii de turism care nu au asigurare.
Autorităţile atrag atenţia turiştilor că, înainte de a semna un contract cu o agenţie de turism, trebuie verificată poliţa de asigurare de insolvenţă a agenţiei, numele asiguratorului, dar şi termenul de valabilitate al poliţei. Toate acestea trebuie menţionate în contractul cu turistul, în plus, agenţia este obligată să le afişeze într-un loc vizibil în sediul firmei, dar şi pe portalul de internet.
În cazul unor fraude, turiştii trebuie să depună o plângere la Poliţie. Abia după o decizie a instanţei banii vor fi recuperaţi. În cazul în care agenţia avea asigurare, poliţa nu va acoperi decât 20% din pagubă.
Alin Burcea a anunţat, în iulie, că România este obligată să creeze un fond de garantare în turism până la 1 ianuarie 2018, din care vor fi despăgubiţi turiştii în cazul în care o agenţie de turism intră în insolvenţă sau în faliment. Această măsură este necesară, în condiţiile în care plafonul actual de despăgubire, de 50.000 de dolari pe agenţie, este considerat mult prea prea mic.
”Suntem în grafic, sper ca pe 30 septembrie să depunem la Parlament un proiect de act normativ referitor la acest fond de garantare”, a declarat Burcea.
Directiva UE 2015/2.302 din 25 noiembrie 2015, privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, protejează clienţii în cazul insolvenţei agenţiei de turism. România, ca stat membru, trebuie să transpună în legislaţia naţională prevederile acestei directive cel târziu până la 1 ianuarie 2018 şi să aplice efectiv noua legislaţie cel târziu de la 1 iulie 2018. Din 2009 până în prezent, în România au intrat în insolvenţă sau în faliment circa 50 de agenţii de turism, iar numărul păgubiţilor este de circa 1.000. La o sumă medie plătită de 1.000 de euro, reiese o sumă totală de circa un milion de euro, bani pierduţi de clienţi care nu au mai putut să-i recupereze, potrivit datelor prezentate de şeful ANAT.
Potrivit directivelor europene în vigoare, banii clienţilor ar trebui să fie garantaţi integral în aceste cazuri. Un prim pas ar fi creşterea semnificativă a valorii sumei pentru care o agenţie este asigurată, până la 500.000 sau un milion de euro. Fondul de garantare nu se va aplica retroactiv, pentru clienţii care au pierdut banii anterior, ci doar de la data intrării în vigoare.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.
Citește și...