Reclamele de Facebook au trecut de două ori de la a fi vizibile şi a fi blocate de extensia Adblock Plus, în mai puţin de două zile.
Războiul rece dintre site-urile şi serviciile care îşi câştigă existenţa vânzând reclame şi aplicaţiile care blochează reclamele nu este o noutate, însă pare să fi atins apogeul în momentul în care Facebook a declarat război sistemelor de tip adblock.
Facebook anunţa miercuri că va modifica codul site-ului său pentru browser-ele de PC, astfel încât reclamele sale să nu mai poată fi blocate de extensii de tip adblock. Ideea era ca reclamele şi restul conţinutului să nu mai poată fi deosebite de instrumentele care blochează reclame.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Conform celor de la Facebook, blocarea reclamelor, în urma acestei modificări, ar urma să aibă următoarele efecte negative:
- Creşterea timpului de încărcare a paginilor;
- Blocarea unei părţi a conţinutului alături de reclamele vizate.
Ambele efecte ar avea rolul de a deteriora experienţa pe care folosirea unui Adblock o oferă.
Joi seara, cel mai cunoscut instrument de blocare a reclamelor, Adblock Plus, anunţa deja că şi-a actualizat produsul pentru a bloca, din nou reclamele Facebook.
Utilizatorii nici nu au avut timp să testeze noua versiune de Adblock Plus, pentru a vedea dacă se confruntă cu efectele negative cu care au fost ameninţaţi în ziua anterioară, că Facebook şi-a actualizat din nou codul pentru ”a bate” filtrele Adblock Plus. Noul cod a început să fie implementat la doar 6 ore după ce Adblock Plus anunţa noua versiune.
Răspunsul prompt din partea celor de la Facebook arată cât de importantă a devenit chestiunea adblock-erelor pentru compania lui Mark Zuckerberg. Este clar că armata de ingineri Facebook sunt pregătiţi să răspundă la fel şi atacurilor viitoare.
Întreaga istorie a ultimelor două zile, în cazul Facebook versus Adblock, ar putea fi rezumată aşa: Facebook a blocat adblock-ul, care i-a blocat reclamele după a blocat adblock-ul.
Acest joc de-a şoarecele şi pisica are toate şansele să continue până la punctul în care nici ridicolului nu-i va mai fi teamă să pară ridicol. În fond, sunt bani la mijloc. Mulţi, foarte mulţi, bani.
Pe de o parte, Facebook, ca o companie care depinde de veniturile realizate din vânzarea de reclamă, nu poate sta cu mâinile în sân câtă vreme 200 de milioane de oameni folosesc un instrument de tip adblock. Iar numărul acestora va creşte, mai mult ca sigur, în continuare.
Pe de altă parte, ascunse sub umbrela ”noi protejăm utilizatorul”, multe dintre soluţiile de tip adblock şantajează publisherii. Sub denumirea ”reclame acceptabile”, dezvoltatorii de instrumente de tip adblock ”le permit” creatorilor de conţinut să plătească pentru ca reclamele lor să treacă de filtrele de blocare.
În toată această luptă, utilizatorul asistă ca un ostatic speriat, care este folosit drept scut când de o parte, când de cealaltă.
Există şi opinii care susţin că afişarea ori blocarea reclamelor ar trebui să fie un fel de drept al utilizatorului. Însă, de partea asta a baricadei se află companii, precum Microsoft şi Opera, care nu au reuşit să se impună şi care folosesc acest fals principiu pentru a-şi lovi adversarii. Din nou, nu din dragoste pentru utilizator, care este şi aici un ostatic.
Controversa reclamelor pare mult mai aproape de soluţionare în domeniul aplicaţiilor mobile. Multe aplicaţii gratuite afişează reclame. Cei cărora nu le plac reclamele, nu au decât să cumpere versiunea fără reclame, pentru câţiva euro sau lei.
Însă smartphone-ul este un mediu mult mai bine controlat de producători şi dezvoltatori, iar alegerea utilizatorului vine mai mult din lipsa de opţiuni decât din propria convingere.
Web-ul oferă o mult mai mare libertate de alegere, selectare şi filtrare a informaţiei, iar lupta pentru reclame nu dă semne să se apropie de final.
Toată această poveste probabil că nu ar exista astăzi, dacă până acum s-ar fi făcut eforturi pentru dezvoltarea unui standard de advertising care să ducă la reclame care nu acoperă conţinutul paginilor, nu îngreunează încărcarea, nu urmăresc utilizatorul pe tot internetul şi nu prezintă riscuri de securitate. Pentru că acestea sunt, pe scurt, motivele pentru care din ce în ce mai mulţi utilizatori apelează la Adblock.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.