România are potenţialul de a deveni un jucător semnificativ în transportul de mărfuri din regiune, dacă infrastructura de drumuri şi căi ferate ar urma trendul de creştere al afacerilor din acest sector, în condiţiile în care afacerile din sector au crescut anul trecut cu 8%, la 53,8 miliarde de lei (11,78 miliarde de euro), afirmă experţii de la KeysFin într-o analiză realizată pentru Uniunea Societăţilor de Expediţii din România.
Afacerile din sectorul transporturilor de marfă au crescut anul trecut cu 8% faţă de 2016 şi cu aproape 50% faţă de 2013. Cele peste 32.000 de companii din acest sector au raportat un profit net de 2,9 miliarde de lei, în creştere cu 14,2% faţă de anul precendent şi aproape dublu faţă de anul 2013.
”Lipsa investiţiilor în autostrăzi, drumuri naţionale şi căii ferate, afectează în mod semnificativ business-ul transportatorilor, dincolo de provocările legate de trafic, fiscalitate şi costul carburanţilor”, se precizează în analiza KeysFin.
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Potrivit analiştilor KeysFin, infrastructura deficitară a frânat semnificativ business-ul din acest sector.
”Poziţionarea geostrategică a României, la graniţa dintre est şi vest, cu portul Constanţa în prim-plan, indică un potenţial semnificativ pentru transportul de marfă din România. Drumurile proaste şi infrastructura feroviară învechită afectează însă semnificativ sectorul transporturilor de marfă şi nu numai, întreaga economie românească. Pentru 2018 estimăm, astfel, o creştere temperată a afacerilor în acest sector de 8,2%, la 58,1 miliarde de lei”, spune şi Marius Cae, preşedinte al Uniunii Societăţilor de Expediţii din România.
Potrivit datelor KeysFin, cele mai mari afaceri în sectorul transportului de marfă sunt operate de firmele din Bucureşti-Ilfov.
Companiile din Capitală au raportat anul trecut afaceri de 8,69 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 16% din totalul business-ului la nivel naţional. În topul celor mai active zone de business urmează judeţele Cluj (8,8%), Bihor (6,8%), Argeş (6,5%) şi Timiş (6,2%). Împreună, primele cinci judeţe au concentrat 44% din total în 2017.
În industria transportatorilor de mărfuri activează, în prezent, 15 companii mari, 381 medii, 2.452 companii mici şi 29.835 de microîntreprinderi. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (32% din total).
”Pe ansamblul pieţei, numărul transportatorilor a scăzut cu 6,5% faţă de 2016, însă, pe ansamblul ultimilor zece ani, marchează o creştere de aproape 10%. În 2018, pe fondul îmbuntăţirii condiţiilor economice, estimăm o uşoară revenire la 33.400 companii”, afirmă analiştii KeysFin.
Firma Aquila Part Prod a fost liderul de piaţă în 2017, cu o cifră de afaceri de 906,7 milioane de lei (1,7% din total).
Topul transportatorilor de marfă este completat de Carrion Expedition, cu afaceri de 823 milioane de lei, Grup Feroviar Român SA (724 milioane lei), CFR Marfă (569 milioane lei), Schenker Logistics (569 milioane lei), Vos Logistics, Transmec, Duvenbeck Logistik, TTS SA şi Gefco, toate cu afaceri sub 300 milioane lei.
Cei mai mari zece jucători au generat afaceri de 3,75 miliarde de lei, adică 10% din total în 2017.
Datele arată, totodată, că Transpeco a fost cel mai profitabil transportator de marfă din 2017, cu 32,7 milioane lei, urmat de North Star Shipping, cu 26,6 milioane lei şi Someşul Cald Producţie, cu un profit de 25,9 milioane lei.
Cei mai profitabili cinci jucători au obţinut un profit cumulat de peste 128,8 milioane de lei adică 4,5% din total în 2017.
În total, sectorul transporturilor de marfă şi al caselor de expediţii angajează peste 173.000 de angajaţi, în creştere cu 4,7% faţă de anul precedent, însă cu 3,9% mai puţini decât în 2013. Interesant este şi faptul că o treime dintre companii (9.780) nu au avut niciun angajat în 2017.
Cel mai mare angajator este CFR Marfă, care a avut aproape 6.000 de angajaţi în 2017 (3,5% din total). Primele cinci companii, după numărul de salariaţi, au angajat doar 9% din forţa de muncă a industriei.
După tipul companiilor, microîntreprinderile au fost cei mai mari angajatori cu 32% din forţa de muncă în 2017.
”În 2018, forţa de muncă din cele două industrii va creşte cu 7,6% (case de expediţie) respectiv 1,4% (transportul de marfă) iar pe termen mediu ne aşteptăm la o consolidare a numărului de angajaţi pe fondul proceselor de migraţie şi de tehnologizare’’, estimează analiştii KeysFin.
Ei spun că să faci afaceri în sectorul transporturilor nu este o misiune simplă. Dincolo de problema infrastructurii rutiere şi feroviare, multe dintre companii se confruntă cu blocajul financiar.
Potrivit datelor KeysFin, numărul firmelor de transport de marfă aflate în insolvenţă a crescut în 2017 la 405, iar în acest an trendul ar putea să continue.
”Plăţile restante s-au majorat cu peste 3% comparativ cu 2016 şi cu 5,1% faţă de 2013, la 2,56 miliarde de lei în 2017. Aproape 70% dintre acestea au reprezentat facturi restante faţă de furnizori. Şi mai îngrijorător este că a crescut ponderea celor neplătite mai mult de un an, la 58% din total, în 2017. În plus, datoriile comerciale au crescut cu 3,6% faţă de 2016, fiind cu aproape un sfert mai mari decât în 2013, la 8,7 miliarde de lei în 2017 (au reprezentat 33,5% din totalul datoriilor)”, afirmă analiştii.
Capacitatea de onorare a obligaţiilor curente folosind activele lichide a crescut cu 4,7% faţă de 2016 şi cu 12% faţă de 2013 la 1,04 în 2017.
”Alături de perioada medie de încasare a creanţelor şi de plată a datoriilor indicatorul indică o îmbunătăţire a poziţiei de lichiditate în ultimii cinci ani, iar estimarea este de continuare a tendinţei pe termen scurt”, mai spun experţii.
Drumurile proaste, căile ferate inoperabile, aglomeraţia din trafic. Sunt principalele probleme cu care se confruntă transportatorii, care reclamă, totodată, şi taxarea excesivă.
”România se află pe locul trei în Europa din punct de vedere al taxării combustibililor. Cumulate, toate aceste probleme trag în jos acest sector. Astfel s-a ajuns la o adevărată performanţă negativă la nivel european. În perioada 2006-2016 transportul de mărfuri din UE a crescut mai încet decât evoluţia Produsului Intern Brut. Raportul celor indicatori a fost în cazul României minus 43%, mult mai scăzut comparativ cu o medie europeană de minus 10%.Potrivit datelor Eurostat, în 2016, România a transportat 62 de milioane de tone de marfă, în timp ce Polonia raporta 341 de milioane. Stăm mai bine ca Bulgaria, Grecia şi Ungaria însă, raportat la ţările occidentale, Franţa, Germania sau Spania, transportăm de 3-4 ori mai puţine mărfuri”, afirmă preşedintele Uniunii Societăţilor de Expediţii din România, Marius Cae.
Analiza KeysFin arată că investiţiile în infrastructură sunt prioritare.
”Avem nevoie de culoare de transport optime, atât rutiere cât şi feroviare. Chiar dacă firmele româneşti au investit semnificativ în logistică, fără asigurarea unor căi de transport rapide, relaţiile comerciale vor avea în continuare de suferit, în ciuda potenţialului excelent de business din acest sector”, este concluzia analizei KeysFin.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.