Spectacolul - document „Procesul lui Eichmann”, de Motti Lerner, regizat de actorul Mihai Călin, „Mary Stuart”, de Robert Icke, în regia lui Andrei Şerban, „În largul mării”, de Sławomir Mroźek, în regia lui Felix Alexa, „Prorocul Ilie”, de Tadeusz Slobodzianek, în regia lui Botond Nagy, „Secundar” de Alexandra Badea sunt premiere în această toamnă la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.
Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” a deschis o nouă stagiune teatrală după ce, precedenta stagiune, care a marcat şi 50 de ani de când instituţia îşi desfăşoară activitatea în actuala clădire, s-a dovedit a fi una de succes: în cele 10 luni de activitate (septembrie 2023-iunie 2024) s-au jucat pe scenele TNB 10 premiere. În toată această perioadă, gradul de ocupare a sălilor a depăşit procentul de 80%, majoritatea spectacolelor din repertoriu fiind sold-out încă din primele momente ale punerii în vânzare a biletelor, potrivit unui comunicat al TNB.
Debutul noii stagiuni a fost marcat de prezenţa de mare impact a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” la cea de a IX-a ediţie a Reuniunii Teatrelor Naţionale Româneşti de pe ambele maluri ale Prutului, de la Chişinău, cu trei spectacole reprezentative din repertoriul curent al TNB, care au fost aplaudate la scenă deschisă de publicul entuziast din capitala Republicii Moldova: Regele moare, Gertrude şi La câţiva oameni distanţă de tine.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
Spectacolul TNB „Evadarea tăcută”, regizat şi interpretat de actriţa Oana Pellea, s-a bucurat de succes cu ocazia celor două reprezentaţii speciale susţinute în septembrie la Théâtre des Capucins din Luxemburg.
În 4 octombrie a avut loc prima premieră a noii stagiuni: spectacolul - document „Procesul lui Eichmann” de Motti Lerner, regizat de actorul Mihai Călin (debut regizoral!) şi prezentat în premieră mondială la Sala Atelier a TNB. „Procesul lui Eichmann este o piesă despre un eveniment care a avut loc în Israel în 1961. Dar scopul piesei nu este acela de a reconstitui evenimentul ca pe o lecţie de istorie. Are cu totul alte scopuri, mai importante: unul moral, unul educaţional şi unul social. (...) Această piesă este o declaraţie morală care, în vremurile de azi, este extrem de necesară pentru întreaga lume”- astfel defineşte dramaturgul Motti Lerner mesajul piesei sale. Necesară lecţie de istorie, dar şi apel la trezirea conştiinţelor pentru a împiedica o nefastă repetare a ei, piesa Procesul lui Eichmann, transpusă scenic cu o intensă participare emoţională de o excelentă echipă de actori, se adresează deopotrivă spectatorilor adulţi şi adolescenţilor, elevilor de liceu şi profesorilor lor. Nu întâmplător spectacolul Teatrului Naţional cu Procesul lui Eichmann a fost realizat în cadrul Programului tnb.edu – program derulat din convingerea că Teatrul, prin excelenţă o artă a întâlnirii, poate completa şi acoperi o latură importantă în procesul educativ, cea emoţional-cognitivă şi a experienţei directe.
Noutăţi ale stagiunii în curs
Regizorul Andrei Şerban revine la Teatrul Naţional după 32 de ani, pentru a monta, pe scena Sălii Studio, piesa „Mary Stuart” de Robert Icke. O piesă despre situaţia acestor femei, fascinate una de cealaltă, prinse într-o reţea complexă de atracţie, rivalitate şi gelozie. O naţiune divizată, când istoria îşi pierde sensul şi totul pare condus de şansă, un adevăr al tuturor timpurilor, cât şi al momentului pe care îl trăim în prezent.
Şerban a fost întotdeauna atras de reinterpretările contemporane ale marilor texte clasice, iar colaborarea cu Robert Icke, unul dintre cei mai talentaţi regizori britanici ai generaţiei sale, reprezintă o întâlnire de vârf între două viziuni teatrale diferite. „Mary Stuart” în regia lui Robert Icke a avut premiera la Almeida Theatre din Londra în 2016, iar combinaţia de scenografie modernă, limbaj accesibil şi teme atemporale a contribuit la succesul critic al piesei.
Echipa de actori şi realizatori ai acestei viitoare premiere a Naţionalului este formată din: Raluca Aprodu, Nicoleta Lefter, Ofelia Popii, Florin Aioane, Claudiu Bleonţ, Marius Bodochi, Mihai Călin, Mihai Calotă, Florin Călbăjos, Tudor Cucu Dumitrescu, Conrad Mericoffer, Ştefan Mihai, Ciprian Nicula, Emilian Oprea.
Regia: Andrei Şerban; Regizor asociat: Dana Dima; Decorul: Helmut Stürmer; Costumele: Corina Grămoşteanu; Muzica: Alexei Ţurcan; Video: Andrei Cozlac; Lighting design: Cristi Niculescu.
Premiera românească a acestei piese va avea loc în zilele de 12 şi 13 decembrie, fiind precedată de o serie de avanpremiere.
Regizorul Felix Alexa va monta o piesă într-un act, „În largul mării”, a dramaturgului polonez Sławomir Mroźek. Textul a fost scris în anii 1960, când cenzura era instaurată în Polonia, autorul fiind obligat să găsească diverse căi ocolite prin care să îşi poată exprima convingerile împotriva regimului sovietic. Această comedie neagră urmăreşte aventura a trei naufragiaţi care încearcă să găsească o modalitate democratică de a decide care din cei trei va fi sacrificat pentru ca ceilalţi doi să supravieţuiască… Dilema etică e susţinută de argumente din ce în ce mai neobişnuite, până când intervenţia unui poştaş în trecere şi a unui bătrân slujitor duc piesa într-o exagerare amuzant-suprarealistă, cu un deznodământ neaşteptat. În rolul celor 5 personaje masculine, regizorul Felix Alexa (care semnează şi ilustraţia muzicală şi lighting design) i-a distribuit pe actorii Şerban Pavlu, Emilian Mârnea, Andrei Finţi, Eduard Cîrlan şi pe Victoria Dicu. Decoruri: Ştefan Caragiu. Costume: Liliana Cenean.
O altă prezenţă regizorală aşteptată este cea a tânărului artist Botond Nagy care a montat pentru prima oară pe o scenă a Naţionalului bucureştean în martie 2023, spectacolul „Cuvântul progres rostit de mama suna teribil de fals” de Matei Vişniec.
Botond Nagy începe în luna noiembrie repetiţiile unui text extrem de provocator - „Prorocul Ilie”, al unui alt dramaturg polonez contemporan, Tadeusz Slobodzianek (născut în 1955, Slobodzianek este totodată regizor, critic teatral, pedagog şi director al Teatrului Dramatic din Varşovia, autor, printre altele, şi al foarte cunoscutei piese „Clasa noastră”, jucată de câteva teatre din România). Premiera este estimată pentru luna februarie 2025.
În decembrie vor începe repetiţiile la „Secundar”, un nou spectacol de autor al Alexandrei Badea, dramaturg şi regizoare a propriului text.
„Întâlnirea cu trupa TNB în timpul repetiţiilor de la „Exil” şi comunicarea pe care am avut-o cu actorii mi-au inspirat un nou proiect, pe un text pe care l-am scris pentru ei”, povesteşte Alexandra Badea. „Tema spectacolului este criza existenţială, secretul, refularea, sentimentul de culpabilitate, trauma colectivă care a sudat sau dezintegrat un grup, fragilitatea, solidaritatea, individualismul. Este povestea unei comunităţi de persoane care lucrează împreună de mulţi ani, perturbată de un eveniment care provoacă o înlănţuire de conflicte. Evenimente din trecut reapar sub forma unor flash-back-uri, în care descoperim toxicitatea şi complexitatea relaţiilor dintre ei, jocurile de putere, de dominare, ambiguitatea, dificultatea de a separa planul intim de planul profesional”.
Regizorul Victor Ioan Frunză revine, după o lungă absenţă de pe scenele Naţionalului, cu un proiect ambiţios, bazat pe texte de Shakespeare, pentru care îşi pregăteşte de pe acum o distribuţie pe măsură.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.