Expoziţia „Ileana Sonnabend şi Arte Povera”, organizată între 26 iunie - 22 septembrie, de Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR), este un omagiu adus vieţii şi operei galeristei de origine română.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Ileana Sonnabend s-a născut la 25 octombrie 1914, la Bucureşti, într-una dintre cele mai bogate familii din înalta burghezie evreiască a oraşului, familia Schapira, şi s-a stins din viaţă la 21 octombrie 2007.

Ea îl cunoaşte la Bucureşti pe cel care va deveni unul dintre cei mai importanţi promotori ai artei pop americane, Leo Castelli, cu care s-a căsătorit în 1933. În preajma izbucnirii celui de al Doilea Război Mondial, cei doi pleacă la New York unde înfiinţează o galerie de artă care va deveni una dintre cele mai importante în difuzarea artei americane de la mijlocul secolului XX. Ileana Sonnabend revine în Europa împreună cu cel de-al doilea soţ, Michael Sonnabend, întâi la Roma, iar apoi la Paris. Aceste experienţe marchează itinerariul ce o va transforma într-o reprezentantă de seamă a artei secolului XX, care a promovat un dialog între arta americană şi cea europeană prin intermediul activităţii galeriei de artă pe care o deschide la Paris, în 1962, împreună cu cel de-al doilea soţ, Michael Sonnabend, şi ulterior la New York.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.Forum

În anii ‘60, pe lângă susţinerea acordată unor artişti americani precum Jim Dine, Jasper Johns, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Ileana Sonnabend a avut legături profunde şi constante cu Italia, acordând o atenţie deosebită curentului Arte Povera, teoretizat în 1967 de criticul Germano Celant, care rămâne şi azi mişcarea artistică italiană cea mai cunoscută în lume.

Expoziţia de la MNAR se concentrează pe relaţia dintre galeristă şi artiştii încadraţi în curentul Arte Povera pe care ea i-a susţinut: Michelangelo Pistoletto, Gilberto Zorio, Mario Merz, Giovanni Anselmo, Pier Paolo Calzolari, Giulio Paolini, Jannis Kounellis. Ca o premisă a concentrării pe curentul Arte Povera, expoziţia cuprinde şi un omagiu adus lui Mario Schifano, acesta fiind primul artist italian ale cărui opere au fost expuse de Ileana Sonnabend şi care anticipează astfel legătura profundă dintre galeria Sonnabend şi arta italiană dezvoltată începând cu a doua jumătate a anilor ‘60.

Expoziţia nu este doar prima pe care România i-o dedică galeristei Ileana Sonnabend ci şi prima dedicată acesteia în lume care nu se bazează pe opere incluse în prezent în colecţia sa, Sonnabend Collection. Pentru a se deosebi de proiectele expoziţionale precedente şi pentru a sublinia legătura încă puternică dintre povestea de viaţă a Ilenei Sonnabend şi Italia prin intermediul curentului Arte Povera, expoziţia de la MNAR prezintă opere care încă aparţin artiştilor şi moştenitorilor acestora, precum şi unor muzee, fundaţii, colecţionari privaţi, proprietari de galerii italieni, expuse de Ileana Sonnabend cu ocazia unor expoziţii organizate în galeria sa, sau pe care aceasta le-a organizat în alte spaţii.

Operele expuse, realizate cu preponderenţă în prima parte a anilor ’60 şi în prima parte a anilor ’70, au devenit deja emblematice pentru istoria artei. Printre acestea se află tablourile în oglindă „Doi bărbaţi în cămaşă” (1963) şi „Fata care se plimbă” (1966) de Pistoletto, „Torsiune” (1968) de Anselmo până la Apoteoza lui Homer (1970-71) de Paolini.

Expunerea operelor este precedată de o secţiune de aprofundare cronologică, textuală şi fotografică despre Ileana Sonnabend şi de o altă secţiune de aprofundare, textuală şi fotografică, despre relaţia ei cu artiştii din curentul Arte Povera.

Expoziţia se încheie cu un documentar video despre galeristă şi despre arta italiană, realizat cu această ocazie de 3D Produzioni şi care va fi difuzat ulterior de televiziunea italiană.

Această expoziţie are o relevanţă deosebită atât pentru Italia, fiindcă permite o mai bună cunoaştere a artei italiene în străinătate, dar mai ales pentru România, pentru că este pentru prima dată când activitatea legendară a Ilenei Sonnabend este prezentată în ţara sa de origine.

Curatoarea expoziţiei este Ilaria Bernardi, istoric de artă contemporană, specializată în arta italiană din perioada postbelică, cu o atenţie deosebită asupra artiştilor din curentul Arte Povera, cărora le-a dedicat o expoziţie importantă la Wits Art Museum din Johannesburg, în octombrie 2023. A colaborat, printre alţi cu Germano Celant, cel care a teoretizat curentul Arte Povera, şi cu Carolyn Christov Bakargiev. A curatoriat expoziţii pentru instituţii publice organizate în spaţii expoziţionale importante din Italia şi din străinătate, printre care: la Roma, Galeria Naţională de Artă Modernă şi Contemporană, Palazzo delle Esposizioni, MAXXI; în Lombardia, Trienala de la Milano; Villa e Collezione Panza, Varese; în SUA: Magazzino Italian Art, Cold Spring (NY), ArtOmi (Gent, NY); Africa de Sud, Keyes Art Mile şi Wits Art Museum, Johannesburg; 6 Spin Street, Cape Town.

„Privirea Ilenei Sonnabend a fost în măsură să perceapă esenţa creativă a căutărilor artistice europene şi americane din a doua jumătate a secolului XX, descoperind artişti şi opere care au avut o influenţă deosebită în istoria artei internaţionale. Printre aceştia se numără, cu siguranţă, artiştii italieni pe care i-a susţinut; în mod deosebit, cei din curentul Arte Povera cărora le-a înţeles imediat calitatea artistică şi puterea operelor ce a permis difuzarea lor cu succes în spaţiul european şi american. Expoziţia de la Bucureşti se doreşte a fi un omagiu adus acelei priviri atât de eficiente, dar şi importanţei curentului Arte Povera în contextul artistic internaţional”, este de părere Ilaria Bernardi, curatoarea expoziţiei.

„Propunem publicului din România această expoziţie dedicată Ilenei Sonnabend, prima organizată într-un spaţiu muzeal după cea de la MOMA New York, care este extrem de relevantă, prin materialul documentar şi operele de artă excepţionale incluse, pentru rolul pe care l-a jucat în consacrarea artei de avangardă din a doua parte a secolului XX. Această expoziţie se înscrie în parcursul urmat anul acesta de MNAR privind cuprinderea în programul expoziţional a unor proiecte realizate în colaborare cu parteneri din străinătate”, spune Călin Stegerean, director general al MNAR. 

Expoziţia este realizată în colaborare cu Ambasada Italiei în România, Institutul Italian de Cultură din Bucureşti şi Antonio Homem de la Sonnabend Collection Foundation. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.