Miriam Răducanu - dansatoarea, coregrafa, profesoara, artista care a inspirat nume reprezentative ale coregrafiei româneşti - născută la 17 octombrie 1924, este sărbătorită în cadrul Festivalului Naţional de Teatru.
Vor fi organizate evenimente care pun în valoare creaţia artistei cercetătoare, creatoare a unui vocabular de mişcare profund personal, influenţat de expresionismul german, folclorul autohton, poezia şi proza contemporană.
Un argument în susţinerea unor astfel de evenimente în FNT 2024, cu genericul sugestiv „Miriam Răducanu.100 de ani”, îl dă Mihaela Michailov, curatoare FNT, ediţia a 34-a: „Creaţia coregrafei Miriam Răducanu, în dans şi teatru, poartă atât amprenta unei metodologii extrem de riguroase şi aplicate, cât şi a unei libertăţi inovatoare descătuşante. Împreună cu personalităţi care au fost marcate de intensitatea colaborării cu Miriam Răducanu, în spectacole care au făcut istorie în artele performative din România, vom defini urmele lăsate de artistă şi vom reconfigura aspecte definitorii ale creaţiei sale. Dansatoare, coregrafă, artistă de numele căreia se leagă fenomenul Nocturnelor din anii `70 de la Teatrul Ţăndărică, profesoară care a definit traseul unor actriţe şi actori de forţă, Miriam Răducanu este deopotrivă consistenţă a istoriei dansului şi persistenţă a unui trecut care se reinventează permanent”.
28 noiembrie - Profit Financial.Forum
În data de 19 octombrie, de la ora 12.00, va avea loc la Rezidenţa9, în spaţiul expoziţional, evenimentul Festivalului Naţional de Teatru „Miriam Răducanu. A distruge pentru a recrea”. Este o discuţie despre modul în care Miriam Răducanu aborda mişcarea şi raportul gest-cuvânt, în dans şi teatru, moderată de Mihaela Michailov, la care au fost invitaţi să participe Mariana Mihuţ, Gigi Căciuleanu, Raluca Ianegic, Vava Ştefănescu. Discuţia marchează finalul expoziţiei „Miriam Răducanu: o expoziţie - arhivă cu senZ”, vernisată la 27 septembrie la Rezidenţa9 şi care a fost iniţiată de Centrul Naţional al Dansului, în parteneriat cu UNITER.
În continuarea discuţiei va avea loc un performance susţinut de actorul Lari Giorgescu, care va prezenta fragmente din spectacolul „Poezia Visului”, conceput de Miriam Răducanu şi bazat pe versuri de Emil Botta (Spectacolul a fost creat la unteatru).
„Miriam Răducanu. 100 de ani” include şi spectacolul „Nocturn. Gigi Căciuleanu / Confesiuni”, programat în FNT pe data de 20 octombrie, ora 21,30, la Teatrul Bulandra, Sala „Liviu Ciulei”. Ideea, conceptul, scenariul, regia şi interpretarea: Gigi Căciuleanu; coregrafii: Miriam Răducanu, Gigi Căciuleanu, cu Lari Giorgescu, Lelia Marcu-Vladu, Alina Petrică şi soprana Oana Berbec, cu participarea excepţională a maestrului Virgil Ogăşanu. Consultant - Silvia Ghiaţă. Producători - Fundaţia Art Production şi Gigi Căciuleanu Romania Dance Company, cu sprijinul JTI. Spectacolul durează o oră şi 30 de minute.
Acele Nocturne de la Ţăndărică i-au „deschis” lui Gigi Căciuleanu nu doar mintea dar i-au „descuiat” şi corporalitatea. Artistul spune că Nocturnele au reprezentat pentru artişti, pentru spectatori nişte momente şi prilejuri de evadare. Şi că acele spectacole, poate mai mult chiar decât o serie de spectacole-cult, „sunt o metaforă, dacă nu a libertăţii, cel puţin a unei eliberări”.
„Am avut norocul să fiu alături de Miriam de la primul Nocturn până la al VI-lea. Nu dansam alături de o dansatoare sau coregrafă, şi mai puţin profesoară, dansam cu o idee, cu o metaforă, în sensul brâncuşian, cu o Măiastră. Miriam Răducanu.” (Gigi Căciuleanu)
Gândul lui Căciuleanu pentru MĂIASTRĂ la centenar este: „Miriam Răducanu nu are vârstă! De fapt, un artist ca Miriam nu a avut niciodată o vârstă. Pentru că, în pofida trecătoarelor mode şi a altor tot atât de netemeinice ucazuri, arta sa nu are vârstă. Pentru că dansul ei a fost şi rămâne tânăr. Pentru că Miriam, Măiastra Miriam, dincolo de dansatoare şi făuritoare de dansuri, de plămăditoare de artişti de toate orizonturile şi deschizătoare de drumuri, este o Metaforă. Iar metaforele nu au vârstă!”.
Miriam Răducanu a creat în 1969, la invitaţia vizionarei directoare a Teatrului Ţăndărică, Margareta Niculescu, formate de spectacole hibride – NOCTURNE -, în care evolua alături de dansatori, dansatoare, actori, muzicieni de jazz. În peisajul artistic al anilor ‘70, Miriam Răducanu inova limbajul coregrafic şi imagina creaţii marcate de o libertate de expresie extraordinară şi de un rafinament al rigorii contaminant.
A colaborat intens cu regizoarea Cătălina Buzoianu care îi defineşte aportul artistic pe mai multe paliere de intervenţie: „Aportul ei este în primul rând de principiu. Un studiu în care trupa este pregătită (în afara condiţiei fizice indispensabile care se realizează separat, cu altcineva) pentru problemele de fond şi de formă ale spectacolului. Aportul ei este, în al doilea rând, de detaliu, pentru gestul teatral necesar în caracterizarea personajului. Aportul ei este, în al treilea rând, esenţial în ceea ce priveşte ritmul – decupajul şi montajul ritmurilor psihologice în caracterizarea personajului sau în prezentarea noţiunii de stil al întregului spectacol. Câte apariţii fulgurante în istoria spectacolului contemporan sunt sigilate de inelul ei magic!” (Cătălina Buzoianu, Trebuie să renaşti în permanenţă, Revista Teatrul, nr. 9/1989).
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.