„Don Carlo”, operă în patru acte de Giuseppe Verdi, va fi prezentată în premieră duminică, 18 februarie, şi joi, 22 februarie, începând cu ora 18.30, pe scena Operei Naţionale Bucureşti (ONB).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Regia, decorul, costumele şi luminile spectacolului poartă semnătura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare, iar corul Operei Naţionale Bucureşti va fi pregătit de către Daniel Jinga. În distribuţia spectacolului se regăsesc atât nume sonore ale primei scene lirice româneşti, cât şi artişti recunoscuţi pe plan internaţional, informează ONB.

,,Rolul de regizor (şi scenografie şi costume) în cazul «Don Carlo» este ca şi cum te-ai arunca de pe stânca din Acapulco. Chiar dacă ştii că vei scăpa cu viaţă – pentru că alţii au făcut asta înaintea ta – riscul de a fi rănit este mare; şi, mai presus de toate, tensiunea adrenalinei se ridică la niveluri critice. Emoţiile atât de puternice şi pline de satisfacţii un sunt uşor de demonstrat, în faţa altor titluri. În «Don Carlo» ne aflăm faţă în faţă cu personaje enorme. Este adevărat că acest lucru se întâmplă în multe lucrări de Verdi (să ne gândim la Violetta, la Rigoletto, Azucena, dar nu numai), însă aici toţi sunt giganţi şi se mişcă toţi împreună!”, a spus Mario de Carlo.

Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Cu un libret în limba franceză semnat de Joseph Méry şi Camille du Locle, după tragedia lui Friedrich Schiller, opera „Don Carlos” i-a fost solicitată lui Verdi de către Opera din Paris – unde a avut loc şi premiera la data de 11 martie 1867.

Compozitorul a revenit apoi asupra lucrării sale, dăruind contemporanilor şi o versiune în limba italiană care a fost prezentată la Teatro alla Scala din Milano la 10 ianuarie 1884. Astfel, opera „Don Carlos” comandată de francezi a fost denumită în ţara lui Verdi „Don Carlo”, versiune reprezentată frecvent în paralel cu cea originală, în limba franceză.

Povestea lucrării are ca punct incipient situaţia politică şi socială din Europa secolului al XVI-lea. Căsătoria tânărului Carlo, fiul regelui Filip al II-lea, cu prinţesa Elisabeta de Valois, fiica regelui Henric al II-lea, are ca scop aducerea păcii între Franţa şi Spania, ţări aflate în război la acea vreme. În ciuda aşteptărilor, cei doi se îndrăgostesc, însă regele Spaniei se împotriveşte dorinţei celor doi, căsătorindu-se el însuşi cu tânăra prinţesă. Istoria, politica, religia şi dragostea se împletesc într-un subiect ce conţine şi o mare parte de ficţiune, acurateţea istorică fiind relativă.

Biletele se pot achiziţiona de la casa de bilete a Operei Naţionale Bucureşti sau online, pe site-ul instituţiei. 

Regizorul italian Mario de Carlo şi-a definitivat studiile de specialitate la Universitatea „La Sapienza” din Roma cu maestrul Fedele D’Amico. De-a lungul timpului a colaborat cu numeroase teatre lirice din Italia şi din întreaga lume, precum Teatrul „Filarmonico” din Verona („Don Pasquale” de G. Donizetti), Arena din Verona („Cavalleria rusticana” de P. Mascagni) şi Teatrul „Massimo” din Palermo („Cenuşăreasa” de G. Rossini). În cadrul Festivalului Puccianiano din Torre del Lago, a semnat scenografia operelor „Le villi” şi „Il Fabarro” de Giacomo Puccini. 

Pe scena Teatrului Municipal F. Cilea di Reggio Calabria, Mario de Carlo a realizat regia, scenografiea şi costumele pentru spectacolele „Pagliacci” de R. Leoncavallo, „Rigoletto” de Giuseppe Verdi, cu Ştefan Pop „Turandot” de F. Alfano şi Giacomo Puccini, cu Giovanna Casolla şi Nicola Martinucci, „Werther” de J. Wolfgang von Goethe, cu Giuseppe Filianoti, „La bohème” de Giacomo Puccini, cu Amarilli Nizza, „Lucia di Lammermmoor” de Gaetano Donizetti, cu Desirée Rancatore, şi „Văduva veselă” de Franz Lehár, cu Paoletta Marrocu în rol debutant, avându-l ca protagonist pe Alessandro Safina.

În cadrul Arts Center din Seul a semnat regia, scenografia şi costumele pentru „Rigoletto” de Verdi, cu George Gagnidze, Elena Moşuc şi Ştefan Pop, „Aida” de Verdi, cu Cellia Costea şi Giancarlo Monsalve şi pentru „Carmen” de Georges Bizet.

Pe scena Operei Naţionale Timişoara a semnat premiere precum „La bohème” de Puccini, „Madama Butterfly” de Puccini şi „Nabucco” de Verdi. În 2011, a creat regia, scenografia şi costumele pentru „Adriana Lecouvreur” de Francesco Cilea, spectacol aflat pentru prima dată pe o scenă din România, eveniment care a fost transmis de TVR Cultural.

În anul 2012, pe scena Operei din Bucureşti, Mario De Carlo a primit premiul „Gala Artele Spectacolului Muzical” (operă, operetă, muzică) oferit de către Ministerul Culturii şi Cultelor din România, pentru cel mai bun regizor de operă, şi premiul special pentru cel mai bun scenograf/designer de costume pentru producţia „Faust” de Charles Gounod, care a obţinut recunoaşterea pentru cel mai bun spectacol de stagiune al Operei.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.