Anul trecut, Forvis Mazars a lansat studiul „What is their X factor? The three ingredients of success (or failure) for startups in 2024”, care analizează factorii ce contribuie la succesul sau eşecul startup-urilor. Analizând un număr de peste 1.700 de startup-uri la nivel global, studiul oferă perspective valoroase ce pot ghida viitorii antreprenori şi lideri, inclusiv pe cei din România.
Raportul identifică trei ingrediente cheie pentru succesul sau eşecul startup-urilor. În primul rând, leadershipul şi o echipă bine aliniată sunt esenţiale, diversitatea în abilităţi, perspective şi experienţe contribuind la îmbunătăţirea rezolvării problemelor şi a execuţiei. O viziune comună asigură operaţiuni mai fluente şi reduce riscurile precum planificarea precară. În al doilea rând, finanţarea trebuie să fie strategică - obţinerea sumei potrivite, la momentul potrivit, cu obiective clare şi de la parteneri care oferă mai mult decât bani, precum ore de consultanţă, mentorat, acces la reţele valoroase de contacte şi sprijin în consolidarea reputaţiei şi credibilităţii pe piaţă. Finanţarea prematură sau excesivă poate dilua controlul şi poate devia obiectivele unui startup. În cele din urmă, startup-urile prosperă atunci când abordează provocări reale cu soluţii scalabile şi de impact. Prin mixul de profitabilitate cu beneficii sociale sau de mediu, acestea se poziţionează ca forţe inovatoare pentru schimbări pozitive.
Startup-urile trebuie să depăşească statutul de buzzword şi să construiască soluţii sustenabile
Peisajul startup-urilor din România se aliniază definiţiei din raportul Forvis Mazars, vizând afaceri emergente, inovatoare şi scalabile, care provoacă normele tradiţionale. Startup-urile româneşti operează frecvent în sectoare bazate pe tehnologie, dar îşi extind influenţa şi în domenii precum educaţia, sănătatea şi sustenabilitatea. Acestea reflectă nevoia de a adapta conceptele globale, precum scalabilitatea şi agilitatea, la condiţiile specifice pieţei locale.
Raportul subliniază că startup-urile trebuie să depăşească statutul de buzzword şi să se concentreze pe construirea unor soluţii sustenabile şi inovatoare. În România, acest lucru implică abordarea unor provocări locale precum infrastructura subdezvoltată, oportunităţile limitate de finanţare şi exodul de talente calificate către pieţe mai dezvoltate.
Finanţarea rămâne un factor vital pentru dezvoltarea startup-urilor
Startup-urile româneşti se confruntă cu dileme similare celor descrise în raport în privinţa atragerii de finanţare. Mulţi antreprenori asociază succesul cu obţinerea unor investiţii mari, dar raportul avertizează asupra riscurilor asociate cu atragerea prematură a finanţării. Pentru antreprenorii români, identificarea investitorilor potriviţi, care să înţeleagă provocările locale şi să aducă expertiză strategică, este esenţială.
Lecţiile subliniate în raport – atragerea finanţării potrivite, la momentul potrivit, pentru motivele corecte şi cu parteneri potriviţi – sunt relevante şi pentru România. Startup-urile din sectoare precum IT, energie regenerabilă şi educaţie caută adesea finanţare pentru a se extinde, dar multe dintre ele nu dispun de reţelele sau sprijinul strategic necesar pentru a atrage „smart money”.
Ecosistemul startup-urilor din România reflectă diversitatea şi complexitatea evidenţiate în raport. Deşi ţara are o scenă tech vibrantă, susţinută de un număr mare de profesionişti IT, persistă provocări precum obstacolele legislative, finanţarea insuficientă şi lipsa expunerii internaţionale.
„Sectorul tehnologic din Europa Centrală şi de Est continuă să fie un motor esenţial al tranzacţiilor M&A, în ultimul an acesta generând aproximativ 216 tranzacţii în valoare de peste 2,5 miliarde de euro, ceea ce reprezintă 17% din totalul tranzacţiilor. Dintre acestea, aproape două treimi au fost tranzacţii inbound, conduse de ofertanţi din afara regiunii CEE. Acest trend confirmă atractivitatea pieţei pentru investitori internaţionali. România rămâne un jucător strategic în regiune, fiind a patra cea mai activă piaţă din CEE, după numărul de tranzacţii. Aceste cifre subliniază importanţa unei abordări strategice în atragerea de investiţii şi încurajarea unui mediu favorabil inovaţiei. Pentru a rămâne competitivă, România trebuie să stimuleze un ecosistem de finanţare mai robust, să atragă investitori cu viziune şi să promoveze un cadru legislativ stabil şi favorabil dezvoltării sustenabile a startup-urilor.”, a menţionat Răzvan Butucaru, Partner, Financial Services & Advisory Leader, Forvis Mazars în România.
Cât priveşte oportunităţile, accentuarea colaborării transfrontaliere şi eliminarea barierelor geografice, subliniate în raport, se aliniază cu aspiraţiile României de a se integra mai profund în ecosistemele europene şi globale. Programele care sprijină parteneriatele internaţionale şi atragerea investiţiilor străine pot ajuta startup-urile româneşti să se extindă şi să concureze pe plan global.
România oferă în prezent peste 13 acceleratoare de startup-uri, organizate de entităţi private şi de stat, dintre care ADRVest Accel este cel mai cunoscut program de accelerare de afaceri, implementat de Agenţia pentru Dezvoltare Regională Vest şi Institutul de Excelenţă în Antreprenoriat (IdEA). Ecosistemul se sprijină, de asemenea, pe diverse asociaţii profesionale şi proiecte de tip meetup, care încurajează antreprenorii în diverse etape ale dezvoltării afacerilor.
România se remarcă printr-o prezenţă feminină semnificativă la nivel de leadership, atât în startup-uri, cât şi în corporaţii
Potrivit unui studiu realizat în anul 2023 de către Organizaţia Femeilor Antreprenor, una din patru companii din România este deţinută de femei, cu o rată medie a profitului net aproape dublă faţă de cele cu acţionariat 100% masculin. În acelaşi timp, datele Oficiului Naţional al Registrului Comerţului arată că peste 36% dintre poziţiile de conducere sunt ocupate de femei, ceea ce înseamnă peste 617.000 de femei lideri. Uniunea Europeană a stabilit o directivă importantă pentru promovarea egalităţii de gen, care prevede ca, până în iunie 2026, companiile cotate public să asigure 40% din funcţiile de director non-executiv pentru femei sau o reprezentare feminină totală de 33%. România face progrese semnificative în acest sens, iar numărul tot mai mare de femei în poziţii de leadership demonstrează un angajament continuu către egalitatea de gen în mediul antreprenorial şi în sectorul corporativ.
Pe plan naţional, în judeţele Galaţi şi Tulcea, ponderea femeilor în poziţii de conducere depăşeşte pragul de 40%, reflectând o implicare semnificativă a acestora în mediul de afaceri local. Cu toate acestea, numărul afacerilor nou-înfiinţate a înregistrat o scădere de aproximativ 15% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, reducându-se de la 146.297 de companii la 124.898.
„Pentru ca antreprenoriatul feminin să continue să crească şi să devină o forţă importantă în ecosistemul startup-urilor din România, este esenţial să dezvoltăm iniţiative care să sprijine femeile în primele etape ale călătoriei lor antreprenoriale. Programele de mentorat şi acceleratoarele dedicate acestora pot contribui semnificativ la crearea unui mediu favorabil, în care femeile să fie încurajate să îşi depăşească temerile şi limitările impuse de norme sociale sau preconcepţii.”, a menţionat Bianca Vlad, Tax Partner, Forvis Mazars în România.
###
Persoane de contact
Emilia Popa, Head of Marketing, Communication, and Business Development,
Forvis Mazars în ECE & în România
Emilia.Popa@mazars.ro / +40 741 111 042
Mădălina Lazăr, PR & Corporate Communication Manager, Forvis Mazars în România
Madalina.Lazar@mazars.ro / +40 763 385 622
Despre Forvis Mazars
Forvis Mazars este una dintre cele mai importante reţele globale de servicii profesionale. Reţeaua funcţionează sub un singur brand la nivel global, cu doar doi membri: Forvis Mazars LLP în Statele Unite şi Forvis Mazars Group SC, un parteneriat integrat la nivel internaţional care operează în peste 100 de ţări şi teritorii. Ambele firme membre au în comun angajamentul de a oferi o experienţă de neegalat clienţilor, oferind servicii de audit, fiscale şi de consultanţă în întreaga lume. Împreună, ne propunem să sprijinim clienţii, oamenii, industria şi comunităţile noastre să crească în continuare.
Forvis Mazars este numele de brand al reţelei Forvis Mazars Global (Forvis Mazars Global Limited) şi al celor doi membri independenţi ai acesteia: Forvis Mazars LLP în Statele Unite şi Forvis Mazars Group SC. Forvis Mazars Global Limited este o societate privată britanică cu răspundere limitată prin garanţie şi nu oferă servicii clienţilor.
Vizitaţi forvismazars.com pentru a afla mai multe informaţii.
Despre Forvis Mazars în România
În România, Forvis Mazars are o experienţă de 30 de ani în audit, consultanţă fiscală şi financiară, outsourcing şi sustenabilitate. Puterea noastră constă în oamenii cu care lucrăm – echipa locală cuprinde peste 370 de profesionişti.
Vizitaţi forvismazars.com/ro pentru a afla mai multe informaţii.
Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.