Bulboacă şi Asociaţii a fost gazda conferinţei „Cu lupa pe transparentizarea salarială”, eveniment dedicat dezbaterii unui subiect, pe cât de sensibil, pe atât de actual. Ca firmă specializată în finanţări destinate afacerilor, precum şi în achiziţii de afaceri, aspectele de dreptul muncii sunt o verigă extrem de valoroasă în consolidarea unei afaceri. Gestionarea corectă a politicilor de HR şi alinierea la orice noi reglementări au un impact major asupra stabilităţii şi consolidării unui business şi reprezintă o necesitate strategică atunci când vorbim de eventuale expansiuni. Prin urmare, înţelegerea profundă a acestor mecanisme este esenţială pentru orice companie care îşi doreşte profitabilitate şi predictibilitate şi, în egală măsură, creştere solidă şi rafinată.
Andrada Bulgaru, Partener Bulboacă & Asociaţii, a avut plăcerea de a împărţi scena cu Ionuţ Tărcea – Business Unit Manager în Cultura Organizaţională la Ascendis România, Bogdan Badea – CEO eJobs, Antoniu Panait – CEO Vastint România şi Violeta Ivanovici – psiholog & psihoterapeut.
Evenimentul a fost un prilej excelent pentru a explora beneficiile şi provocările transparenţei salariale şi, cu această ocazie, au for evidenţiate nu doar implicaţiile juridice, impactul asupra culturii organizaţionale sau asupra deciziilor de business, în contextul unei pieţe a muncii racordate la climatul european, cât şi raţiunile profunde pentru care sunt recomandate anumite măsuri concrete. Discuţiile au reliefat faptul că transparenţa salarială nu este doar o tendinţă de moment sau un simplu subiect de actualitate, ci şi un instrument esenţial şi complex, care poate influenţa brand-ul unei companii, procesele de recrutare sau retenţia şi dezvoltarea angajaţilor. Este totodată un alt factor determinant în modelarea viitorului pieţei muncii şi a mediului de afaceri.
Ne-am bucurat să abordăm acest subiect complex, beneficiind de background-ul profesional diferit al invitaţilor noştri, drept pentru care dezbaterea a fost abordată din 5 unghiuri diferite, dar congruente. „Atunci când există transparenţă, există şi predictibilitate, stabilitate şi încredere. Sporirea încrederii în angajator va creşte inclusiv valoarea brandului, salariaţii fiind cei mai buni purtători de cuvânt ai companiilor. Toate acestea vor facilita şi accesul la angajaţi mai bine pregătiţi. Important este ca angajatorul, din perspectiva procedurilor, să aibă o „farmacie” internă şi să nu ducă salariile, în scopul asigurării egalităţii de tratament, către limita lor inferioară (pay compression) – această măsură va conduce la frustrare în rândul angajaţilor, va scădea randamentul şi, automat, profitabilitatea angajatorului. Avantajele implementării corespunzătoare a măsurilor care vizează transparenţa salarială sunt net superioare dezavantajelor”, afirmă Andrada Bulgaru, Partener Bulboacă & Asociaţii.
„Ne aflăm foarte aproape de momentul în care piaţa salariilor din România va fi transparentizată. Este un moment pe care candidaţii îl aşteaptă de mult timp, mai ales în contextul în care am fost obişnuiţi până acum şi în care discuţiile despre salarii reprezentau un subiect tabu. Deja vedem, de altfel, cum angajatorii care au început să publice salariul în anunţul de angajare reuşesc să atragă mai mulţi candidaţi şi mai repede. În medie, un anunţ care are salariul afişat primeşte cu până la 40% mai multe vizualizări şi aplicări decât celelalte. Este, în schimb, un proces care nu va fi simplu de implementat, tocmai de aceea vedem, deja, în rândul companiilor o preocupare din ce în ce mai intensă pe această temă,” afirmă Bogdan Badea, CEO eJobs. „Companiile din România au început deja, de câţiva ani, să publice nivelurile salariale în anunţurile de angajare, în special în domenii precum producţie şi retail, pentru că şi-au dat seama că aşa reuşesc să atragă mai uşor candidaţi. Noua legislaţie va conduce la o transparentizare a relaţiei dintre angajator şi angajat şi va simplifica procesul de recrutare, mai ales că informaţiile despre nivelul salarial erau, de regulă, dezvăluite în interviul final cu candidatul. Este o etapă de învăţare şi de maturizare atât pentru angajatori, cât şi pentru angajaţi”, afirmă Ionuţ Tarcea, coordonator, divizia de cultură organizaţională din cadrul companiei de training şi dezvoltare organizaţională Ascendis. „Am avut plăcerea sa particip la această conferinţă valoroasă, care a oferit o oportunitate excelentă de a schimba idei şi de a descoperi noi modalităţi de îmbunătăţire a experienţei angajaţilor la locul de muncă. Credem cu tărie că transparenţa joacă un rol esenţial în crearea unui mediu de lucru pozitiv şi productiv, aducând beneficii atât angajaţilor, cât şi angajatorilor. Dialogul deschis şi schimbul de cunoştinţe sunt factori esenţiali în promovarea schimbărilor semnificative. Mulţumim organizatorilor pentru iniţiativă şi invitaţie”, afirmă Antoniu Panait, CEO Vastint. „Ca profesionist, recomand, remarcând diferite cazuri care au dus la problematizări reale ce ţin de natura profundă a angajatului, ca procedurile să fie foarte clare şi transparente, dat fiind faptul că, impactul la nivel emoţional există şi nu este discutabil. În abordarea acestei problematici, trebuie vizată şi latura psihologică, pentru că toată activitatea companiei este influenţată de starea de bine a oamenilor. Oamenii sunt diferiţi şi vor reacţiona diferit şi este important ca angajaţii să aibă în vedere o paletă variată de măsuri care le asigură well-being-ul,” afirmă Violeta Ivanovici, psiholog & psihoterapeut.
Directiva (UE) 2023/970 plasează în sarcina angajatorilor cu peste 100 de angajaţi obligaţii de raportare a informaţiilor care reflectă diferenţe de remunerare între femei şi bărbaţi. De asemenea, angajatorii vor trebui să asigure accesul angajaţilor la informaţii referitoare atât la nivelul lor salarial, cât salariale medii, pentru categoria de lucrători din care fac parte şi care prestează aceeaşi muncă ca ei sau o muncă de aceeaşi valoare ca a lor. Angajatorii vor trebui totodată să se asigure că eventualele diferenţe salariale între sexe se justifică prin criterii criterii obiective şi neutre din punct de vedere al genului, inclusiv prin elaborarea/modificarea de politici de salarizare care vor conţine elemente cum ar fi plajele salariale sau evoluţia remuneraţiei. Înfiinţată ca urmare a unui spin-off al biroului din Bucureşti al unei firme Magic Circle, Bulboacă şi Asociaţii are unul din cele mai puternice branduri de pe piaţa avocaturii din România, cu o mentalitate de tipul băncilor de investiţii şi cu experienţă preponderentă în finanţări & restructurări, fuziuni & achiziţii, insolvenţe & litigii, real estate şi dreptul muncii. Bulboacă şi Asociaţii este implicată în unele din cele mai sensibile şi solicitante tranzacţii sau speţe, adeseori foarte greu de realizat sau soluţionat, unde stăruinţa, pasiunea şi determinarea avocaţilor, alături de know-how-ul juridic şi de business specific, joacă un rol absolut fundamental. Firma oferă consultanţă instituţiilor financiare, fondurilor, family office, companiilor, structurilor lor de conducere sau acţionarilor cu privire la situaţii esenţialmente critice. Când clienţii Bulboacă & Asociaţii întâmpină o dificultate majoră, de neimaginat sau de nesurmontat, experienţa avocaţilor firmei arată că şi atunci există şanse reale pentru a se face o tranzacţie sau pentru a se soluţiona o speţă.

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.