Aproximativ 80% dintre adolescenţii din medul rural şi alte comunităţi dezavantajate îşi doresc să ajungă la facultate, dar peste un sfert dintre ei se tem că nu vor obţine diploma de bacalaureat. Unu din trei se teme că familia nu-l va putea sprijini financiar, cei mai mulţi dintre aceştia luând în calcul să muncească în paralel cu studiile universitare, arată un sondaj realizat de fundaţia World Vision România. Facultăţile care le asigură o carieră în Poliţie, Jandarmerie sau Armată îi atrag în cea mai mare măsură pe adolescenţii aflaţi în această situaţie.
„World Vision România a întrebat elevii din mediul rural cum îşi văd şansele de-a intra la facultate. Legat de ce i-ar putea împiedica să ajungă în învăţământul universitar, peste 46% sunt îngrijoraţi că nu vor lua examenele necesare pentru admitere, iar 28% dintre tineri sunt îngrijoraţi în particular că nu vor lua Bacalaureatul. Elevii respondenţi sunt în clasele a XI-a şi a XII-a, parte din programul Vreau în clasa a 9-a derulat de Fundaţie”, transmit oficialii World Vision într-un comunicat dat publicităţii duminică.
Sondajul realizat de organizaţie arată că 41,7% dintre liceenii chestionaţi au temeri legate de noua structură propusă în Proiectul Legii Învăţământului Preuniversitar care va măsura competenţele de la mai multe discipline, în timp cd 20,4% admit că nu înţeleg ce le predau profesorii de la clasă, 17,5$ spun că nu au suficient timp ca să înveţe pe cont propriu şi 13,3% spun că nu au bani pentru a face meditaţii la disciplinele de examen.
„Mai bine de 34% dintre respondenţi spun că familiile nu-i vor putea susţine financiar la facultate. Tot legat de situaţia materială, aproape 78% dintre adolescenţi sunt îngrijoraţi de nivelul tot mai ridicat al preţurilor. Alţi 14% se tem că nu vor găsi loc la cămin, iar costurile pentru o chirie sunt prea mari raportat la bugetele lor. Din rândul celor care vor să meargă la facultate (majoritari), cei mai mulţi se bazează pe forţele proprii şi abia apoi pe sprijinul de la universităţi. Concret, 70% plănuiesc să se angajeze pe perioada studiilor universitare. În acelaşi timp, mai puţin de jumătate din tinerii din mediile dezavantajate speră să se poată baza pe bursele oferite de universităţi”, mai arată concluziile sondajului.
Potrivit acestora, aproape 28% dintre adolescenţi intenţionează să se angajeze dacă nu vor reuşi să intre la facultate, alţi peste 23% dintre respondenţi se vor îndrepta către un curs de calificare, 12,7% şi-ar deschide o afacere, iar 11,4% ar pleca în străinătate. Peste 19% dintre tineri spun că nu ştiu ce vor face în cazul în care nu vor intra la facultate.
Alegerea domeniului de studii este strâns legată de pasiunea pentru domeniul ales ( pentru 86,3% dintre respondenţi), alte criterii luate în calcul fiind: asigurarea, după absolvire, a unei profesii care să le acorde un viitor sigur (81%); existenţa unor burse de burse de studiu (34.6%) şi existenţa cât mai multor locuri la buget (30%).
În ceea ce priveşte profilul facultăţilor pe care vor să le urmeze liceenii din medii defavorizate, acesta este: poliţie/jandarmerie/academia militară (30,6%), medicină sau domenii asociate (19%), informatică/inginerie (16,5%), drept (16%), psihologie (15,5%), ştiinţe socio-politice (15%) asistenţă socială (9,2%), limbi străine (8,7%), arte (6,8).
Sondajul printre elevii şi studenţii din mediul rural a fost derulat în luna septembrie 2022. Peste 300 de elevi şi studenţi din satele României, parte din programul Vreau în clasa a 9-a, au răspuns chestionarului World Vision România.
România este pe ultimul loc în UE la numărul de tineri absolvenţi de studii superioare (sub 25% în 2021) faţă de media europeană de peste 40%. Totodată, analizele realizate de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării evidenţiază că cei mai mulţi dintre tinerii care ar putea să meargă la facultate se pierd în ultimul an de liceu. Din generaţia care a început clasa a XII-a în anul şcolar 2017-2018, doar 41% erau admişi la facultate în toamna următoare.
Comparativ, 76% dintre absolvenţii programului ”Vreau în clasa a 9-a” al Fundaţiei World Vision România au ajuns în această toamnă la facultate; ceilalţi şi-au găsit un loc de muncă, s-au înscris la diferite cursuri de formare/calificare sau se pregătesc pentru a încerca să intre la facultate anul viitor. Din consultările realizate de fundaţie, cel mai important sprijin pentru tineri în vederea admiterii la facultate este reprezentat de meditaţii, sesiunile de mentorat şi de educaţie non-formală, mai transmite organizaţia.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.